logo

Řízení platební schopnosti podniku

Body: 3, Hodnocení: 70 %

29.12.2020

Prosperující podnik, zvyšující svou hodnotu, přináší hodnotu i pro své zákazníky, uspokojuje potřeby svých zaměstnanců, odvádí část vytvořené hodnoty do veřejných rozpočtů a tím umožňuje rozvoj společnosti. Naopak, ztrátový podnik je nucen propouštět své zaměstnance, stává se nespolehlivým pro své dodavatele a věřitele, ale i pro své zákazníky, protože nemusí být schopný dostát svým smluvním závazkům v čase a kvalitě. Tím snižuje svou hodnotu i výnos pro vlastníky.


Riziko ztráty platební schopnosti se promítá do požadavků investorů a věřitelů na výši ceny za poskytnuté zdroje financování.


Tržby tvoří hlavní položku provozních výnosů jakéhokoliv podniku. V projektu Modrý Žralok se na tržbách momentálně nejvíce podílí advokátní kancelář LEUCHTER & LEUCHTEROVÁ. Celkové tržby jsou ve výši 17 430 Kč. Advokátní kancelář se na tržbách podílela částkou 12 380 Kč (procentuálně 71 %). Celkové náklady činí 23 679 Kč. Z toho vyplývá provozní výsledek (před zdaněním) – 6 249 Kč. Výsledek je záporný, jelikož jsme na začátku podnikání investovali peníze do pojištění (1 919 Kč), do webových stránek (4 000 Kč) a do reklamy (8 573 Kč).


Mezi variabilní náklady řadíme odměny pro naše zaměstnance. S nárůstem tržeb, a tedy prodejů naší služby rostou i odměny pro zaměstnance. Mezi variabilní náklady určitě řadíme i náklady na reklamu.


Mezi fixní náklady řadíme zprostředkování hostingu (597 Kč) a domény pro naše webové stránky. Pojištění proti podnikatelské odpovědnosti je také variabilním nákladem. Fixní náklady jsou v určitém časovém horizontu neměnné a jsou nejčastějším zdrojem úspor nákladů.


Aktiva představují v účetnictví všechno, co účetní jednotka vlastní a v budoucnu jí to přinese ekonomický prospěch (tj. například majetek, zásoby, peníze, licence atd.) Opakem aktiv jsou pasiva, která představují závazky, vklady vlastníků do společnosti, zisky (ztráty) minulých let a výsledek hospodaření běžného roku. Aktiva a pasiva jsou zobrazena ve finančním výkazu, který se nazývá rozvaha.


Aktiva dělíme na KRÁTKODOBÝ MAJETEK (OBĚŽNÝ) a DLOUHODOBÝ MAJETEK.


Oběžný majetek je majetek krátkodobé povahy, který firma používá a spotřebovává kratší dobu než 1 rok. Do oběžného majetku řadíme zásoby (materiál, polotovary, hotové výrobky, nedokončenou výrobu, zboží nebo zemědělská zvířata) a peníze (hotovost v pokladně, peníze na účtech, ceniny jako kolky nebo stravenky, krátkodobé cenné papíry a pohledávky).


Dlouhodobý majetek: Cena hmotného DM musí být vyšší než 40 000 Kč a doba používání musí být delší než jeden rok, aby se majetek mohl začít odpisovat. Mimo půdy a uměleckých předmětů se odepisuje (účetní a daňové odpisy). Člení se dále na movitý (např. automobil, počítač) a nemovitý (např. pozemek, budova). Pokud nesplňuje finanční hranici a vnitřní směrnicí nebyla hranice určena nižší, DM se účtuje rovnou do nákladů (spotřeba materiálu).


Likvidnost vyjadřuje míru obtížnosti a rychlosti přeměny majetku na peněžní hotovost. Nejlikvidnější složkou podnikového majetku je krátkodobý finanční majetek, nejméně likvidní složkou je dlouhodobý majetek. Dlouhodobý majetek přenáší svou hodnotu do hodnoty produktů a služeb, a do peněžní formy se vrací po dobu několika let.


Vysoký stav krátkodobého majetku, zejména hotovosti, je znakem neefektivního cash managementu. Pokud se nachází podnik v ekonomicky nestabilní situaci, je vhodné, aby podnik držel vyšší hotovostní rezervu. Ta mu umožní eliminovat výpadky v inkasu z důvodu platební neschopnosti odběratelů.


Likvidita označuje schopnost podniku přeměnit svá aktiva na peněžní prostředky a těmi krýt včas, v požadované podobě a na požadovaném místě všechny splatné závazky. Likvidita je mírou schopnosti a připravenosti podniku uhradit stávající krátkodobé peněžní závazky včas a v plné výši.


Základním předpokladem zachování platební schopnosti podniku je soulad doby splatnosti zdrojů a jejich použití, to znamená doby vázanosti jednotlivých složek majetku.


PRAVIDLO: Dlouhodobý majetek nemůže být financován krátkodobými zdroji.


Čistý pracovní kapitál je ukazatel vyjádřený jako rozdíl oběžných aktiv a celkových krátkodobých dluhů (ty mohou být různě vymezeny podle doby jejich splatnosti). Z tohoto výpočtu vyplývá, že je to oběžný majetek financovaný z dlouhodobých zdrojů, který slouží k řízení plynulosti výrobního procesu.


Využití:

Ukazatel čistého pracovního kapitálu je potřebný pro výpočet Altmanovy analýzy. Věrohodně zobrazuje kapitál, který firma potřebuje ke svému fungování. Přesněji výpočtem zjistíme, kolik firmě zůstane prostředků k dispozici, když uhradíme všechny závazky.

Na ČPK se lze dívat ze dvou pohledů. Z pohledu manažerského je cílem disponovat co nejvyšším pracovním kapitálem, protože tento kapitál umožňuje firmě pokračovat ve své činnosti i v případě, že bude nucena dostát veškerým svým závazkům.

Vlastníci firmy na druhou stranu upřednostňují, aby byl oběžný majetek financován z krátkodobých zdrojů a pouze stálá aktiva ze zdrojů dlouhodobých, které jsou obecně dražší. Z toho plyne, že z hlediska vlastníka je nejlepší čistý pracovní kapitál minimalizovat.

Pokud je čistý pracovní kapitál záporný, vzniká takzvaný nekrytý dluh. Znamená to, že podnik není schopný splácet okamžitě splatné závazky.


ČPK = (zásoby + pohledávky + finanční majetek) - krátkodobé závazky


Postavení podniku na trhu ovlivňuje vyjednávací sílu podniku vůči svým zákazníkům a dodavatelům, která se promítá do dodacích a platebních podmínek v obchodním styku.

Zisková marže je závislá na oboru podnikání a provozní efektivnosti podniku. Podnik s vyšší ziskovou marží si může dovolit držet nižší čistý pracovní kapitál, jelikož provozní náklady ve vztahu k dosahovaným tržbám jsou relativně nízké.


Obratový cyklus peněz: Doba, která uplyne od chvíle platby dodavatelům za nakupovaný materiál a služby do doby inkasa od odběratelů za dodané výrobky a služby.


OCP = doba obratu zásob + doba obratu pohledávek – doba obratu závazků


Doba obratu pohledávek vyjadřuje průměrný počet dnů, které uplynou mezi vystavením faktury a jejím uhrazením odběratelem.

Pokud se podniku podaří zkrátit obratový cyklus peněz, ať už lepším řízením zásob nebo vyjednáním výhodnějších platebních podmínek u odběratelů či dodavatelů, sníží se náročnost podniku na finanční zdroje a zvýší se výnosnost investovaného kapitálu i hodnota podniku. Uvolněný kapitál je možné použít k investování, které přinese dodatečný efekt. Uvolnění čistého kapitálu zvyšuje volné cash flow podniku. Aby dodavatelé platili dříve, než musí, můžeme jim například nabídnout diskont v určité výši.


Obstarání dostatečných, spolehlivých a aktuálních informací o obchodních partnerech je jednou z nejdůležitějších preventivních činností, které snižují komerční rizika.


Zásoby:

Cenové balíčky máme jak s přípravky, tak bez přípravků, ovšem u našeho momentálního zákazníka máme spolupráci nastavenou tak, že jsme starosti s řízením zásob přenesli na našeho zákazníka. To má své výhody i nevýhody. Tímto samozřejmě přicházíme o možnost výdělku tím, že bychom čistící prostředky a toaletní papír naúčtovali zákazníkovi s marží. Naopak nemusíme řešit nákup a logistiku zásob a pro zákazníka tak vypadáme věrohodně v tom smyslu, že on sám si rozhoduje o nákupní ceně prostředků a necítí se špatně, že mu přeprodáváme draze čistící prostředky a nesnažíme se na něm za každou cenu vydělat. Jako firma máme velmi slabé vyjednávací podmínky, a proto ani nejsme schopni momentálně nakupovat zásoby za levnější cenu, než může náš zákazník. 


">

Kniha: Řízení platební schopnosti podniku, Autor: Mária Režňáková



Hodnocení (70 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 19.01.2021 - 18:23


Mrzí mě, že máte stále záporný výsledek. Zkusil jsi vyhledávat zákazníky návštěvami míst, které chceš za své zákazníky? Přímým oslovováním, vyhledáváním míst, kde mají neuspokojenou potřebu?

Další eseje:

25.04.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

24.04.2024