logo

5-tá Disciplína

Body: 3, Hodnocení: 86 %

22.01.2021

Esej : Pátá Disciplína


Proč jsem si knihu vybral ?

Knihu jsem si vybral z hlediska doporučení ke zvládnutí  zkoušky z Učící se organizace. Stejně tak jsem si chtěl rozšířit povědomí o teorii týkající se zdokonalování týmu.

Nutně jsem také potřeboval nabít informace vztahující se k učící se organizaci : )  



Ponaučení z knihy :

Rychle znamená pomalu – všechny systémy mají optimální rychlost fungování, kterou nelze efektivně zrychlit

Učení vždy vyžaduje pochopení a nové chování

Vinit z našeho neúspěchu- Viník není vně, to je jen část pravdy- vně a uvnitř tvoří jeden celek

Metafora s vařenou žábou : Hodíme- li žábu do vroucí vody, má šanci , že se jí podaří hned vyskočit a zachránit se. Dáme-li žábu do studené vody , kterou budeme postupně zahřívat – nevšimne si změny do doby než se uvaří - obdobný jev se děje v průmyslu

Problémy dneška pramení ze včerejšího řešení



Obsah knihy :

Dílo již podle názvu se komponuje 5 zásadními Disciplínami , každou z disciplín lze rozlišit na tři samostatné úrovně – Cvičení (co dělat), Principy ( vůdčí myšlenky a vhledy) , podstaty ( stav příslušnosti k těm, kdo jsou mistry svých disciplín).  Disciplíny spojuje myšlenka, která říká , že se učíme spletité vzájemné souvislosti světa.  Kniha vysvětluje že jediná výhoda kterou může mít, je učit se rychleji než konkurence. Je zde vyzdvižena podstata naplněnní všech 5 prvků disciplín , jinak proces není plnohodnotný.




1)    Osobní Mistrovství

Osobním mistrovstvím je perfektní zvládnutí toho, co dělám-  je také definováno jako jev který lidé dělají a berou velmi vážně. Považují za podstatné cokoliv vykonaného. Jde o stále prohlubování a vyjasňování osobní vize. Snaha o pěstování co nejvíce objektivního pohledu. Jednotlivec se učí a zdokonaluje své schopnosti, tím přispívá i týmu protože je část celku. Udržování mistrovství je trvalí a nikdy nekončící proces.  Důležité je si uvědomit, že mistrovství vyžaduje úsilí jak na úrovni chápání principů tak na jejich realizaci v praxi




2)    Mentální Modely

Mentální modely představují vnitřní představu o světě a o tom jak věci fungují včetně předsudků a předpokladů , které mají velký vliv na naše jednání.  S určitým mentálním modelem se narodíme a to formuje naše vnímání světa . Vnímání světa můžeme definovat také jako  schopnost učit se , což je proces při kterém vedoucí týmy mění své mentální modely v jiné , efektivnější. Mentální modely často jsou hluboce zakořeněné natolik že, při chápání určité situace a následujícího opatření nás ani nenapadne, že můžeme pochybovat. Jednou z možností předcházení pochyb je nutnost neustálého kritického analyzování naších předpokladů a výsledků této analýzy ,které by následně měli být zohledněny při našem rozhodování


3)    Sdílená vize

Je definována Autorem jako zapálenost lidí pro věc, která plní smysluplným vše co lidé dělají. Sdílená vize je důležitá z hlediska usměrnění týmu. Sdílená vize je o nalezení společných hodnot a principů , potřebné k funkčnímu TimiiTeamu.



4)    Týmové učení

Je proces kdy vytváříme propojené tzv. síťové myšlení, které je mnohonásobně produktivnější než myšlení jednotlivce. Úspěšným týmem se stáváme ve chvíli kdy jednáme jako celek nikoliv jako jednotlivec !!!  Je důležité prohlubovat si znalosti z Dialogu. Účelem Dialogu totiž není ostrá verbální bitva kde se určuje vítěz , ale hledá se hluboké a víceúčelové poznání které samo vyplyne . Účelem je obohacovat novými znalostmi tým stejně tak jako tým jednotlivce- tento stav se dá popsat jako symbiotický vztah :D



5)    Systémové myšlení

Nutnost kombinace práce a praxe. Systémové myšlení je Autorem podloženo jako nejdůležitější disciplína. Obsahuje nutnost pochopit vzdělávání a organizaci celého celku. Není možné vnímat jednotlivý aspekt jako problém- je to kolektivní příčina !!

Systémové myšlení je generování schopností vidět struktury skryté v komplexních situacích. Podstatou systémového myšlení je vidění vzájemných relací , procesů a změn.  Je podstatné vnímat věc jako celek a nefragmentovat ho na části které mění svůj význam.

 


Závěr :


 Kniha je zatím největším soustem , které jsem si dovolil v rámci BOB přečíst. Je to náročná četba psaná v odborných poznatcích. Samotná četba se mi velice protáhla z důvodu nutnosti zopakování některých kapitol. Za znalosti nabité z této knihy jsem rád a určitě si myslím že celo týmové pochopení  podstaty a důležitosti veškerých  disciplín  povede k rapidnímu zlepšení výsledků.  Ke knize se určitě rád vrátím, protože si myslím že je nutné takové znalosti opakovat !! 

Kniha: 5-tá Disciplína , Autor: Peter M. Senge



Hodnocení (86 %%):

Nový komentář:







Komentáře (2):



Martin Maček - 26.01.2021 - 19:50


Ponaučím se , do dalších esejí zakomponuji užití do praxe s reflexí :).

Jana Švecová - 26.01.2021 - 17:47


Sice největším soustem, ale když jsi zvládl Pátou disciplínu, zvládneš už cokoliv :-). Je to jeden z kousků označovaných jako "Masterpiece". Zkus do svých esejí přidat reflexi o tom, jak můžeš uplatnit teorii z knihy v praxi, případně jak ji uplatníš či uplatnil. Reflexí můžeme pomoci dalším, kteří půjdou stejnou cestou, vyřešit případné obtíže rychleji, vyhnout se stejným chybám, zvolit lepší cestu, apod. :-)

Další eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024