logo

Bohatý táta, chudý táta

Body: 2, Hodnocení: 100 %

21.01.2020

Kniha je psaná velice hezkým stylem. Psaná jednoduše a stručně, aby to mohl pochopit každý. Důvod k přečtení knihy – nadešel čas si zvolit další knihu z mého předpřipraveného seznamu četby.


Příběh knihy pojednává o samém autorovi, který se jako malý učil finanční gramotnosti. Vypráví o svém bohatém a chudém tátovi. Přičemž jeho chudý táta, byl jeho pravý. Bohatý táta byl otec jeho nejlepšího kamaráda Mika.  Oba otcové se mu od mala snažili dávat rady do života. Otcům šlo o to, aby se jejich syn vzdělával a chodil na školu. Chudý táta chtěl, aby dostudoval školu, získal titul a našel si dobrou práci. Bohatý táta chtěl, aby studoval a učil se finanční gramotnosti a mohl být v budoucnu bohatý. Mladý Robert se rozhodl řídit podle rad bohatého táty a také udělal dobře. Bohatý táta jej i jeho nejlepšího kamaráda Mika začal v 9 letech učit. 


Pokud člověk chce zbohatnout, musí si projít cestou k bohatství, která se skládá z 6 hlavních lekcí:


1.lekce – BOHATÍ NEPRACUJÍ PRO PENÍZE

Pokud chceš být bohatý, musíš se naučit vydělávat peníze. Jak? Používej hlavu..


V této lekci Robert s Mikem se v devíti letech stali obchodní partneři. Rozhodli se, že rozjedou byznys. Bylo jim řečeno, že musí dělat peníze. Tak tedy začali chodit v sousedství od dveří ke dveřím a žádali sousedy, zda by jim nemohli schovávat prázdné tuby od zubních past. Ti s radostí souhlasili. Až nasbírali dostatek past, začali vyrábět mince. V té době totiž nebyly tuby z plastů, jako dnes, ale z olova. Když projekt představili tátovi, s lehkým úděsem jim vysvětlil, co znamená slovo „padělání“. Dozvěděli se tedy, co je ilegální padělání peněz a projekt ukončili.


Dále také pracovali pro bohatého tátu. Vypomáhali paní Martenové v obchodě za deset haléřů na hodinu. Každou sobotu pracovali tři hodiny. Po třech týdnech se Robert naštval a vzdal to. Mike mu řekl, že na to jeho táta čekal a že se za ním má stavit. Později se sešli a v jeho kanceláři a z ní odešel s ponaučením: 

„Pokud člověk chce něčeho dosáhnout, neměl by věci, které se mu nelíbí hned vzdát.“ 

„Nevzdávat to vždy, když do mě někdo strčí.“

Co se naučil za deset haléřu na hodinu? Spousta lidí v práci, když se jim něco nelíbí a mají nízký plat, dají výpověď a jdou do jiné práce. V nové práci doufají, že to bude jiné (ale dost často tomu tak není).

Druzí jsou tací, že se neozvou a doufají, že se jejich plat časem zvýší.

-        „Nevědomost zintenzivňuje strach a tužby.“

-        „Honíme se za iluzí, jako osel za mrkví“.


2.lekce – PROČ VYUČOVAT FINANČNÍ GRAMOTNOST?

V druhé lekci vysvětloval pojmy bilanční rozvahy. Co jsou to aktiva, pasiva nebo co to je bohatství.


3.lekce – HLEĎTE SI SVÉHO

Dozvěděla jsem se, že Ray McDonald dělal byznys s nemovitostmi, a ne s hamburgerama, jak si každý myslí a také, že existují nějaká správná aktiva:

1. Byznys, který nevyžaduje mou přítomnost (vlastním ho, ale je řízen a veden jinými lidmi) – jestliže musím v byznysu pracovat, není to můj byznys, ale moje zaměstnání

2. Akcie

3. Obligace

4. Investiční fondy

5. Nemovitosti vytvářející příjem

6. Dluhopisy

7. Honoráře

8. Cokoli, co stoupá na ceně a lze to prodat


Je dobré sbírat aktiva, která miluji, jelikož se pak o ně dokážu lépe starat. Tím se i zmenšuje riziko – rozumíme tomu a umíme to hrát. Co jsem si opravdu uvědomila až nedávno je to, že když si člověk koupí auto, je to pro něj jedno velké pasivum. Jakmile si člověk auto koupí a poprvé do něj nasedne, kupní cena auta automaticky klesá, dále se platí povinné ručení, nafta, různé opravy a spousta dalších poplatků.

Co znamená hledět si svého? Znamená to, udržovat a budovat si kolonku aktiv.


Spousta lidí si kupují věci, které si nemohou dovolit a tím se dostávají do dluhů.


4.lekce – HISTORIE DANÍ A MOC KORPORACÍ

Ve čtvrté lekci jsme probírali Robina Hooda a jeho ideály – „Bohatým brát a chudým dávat.“. Nebylo to však úplně moudré. V minulosti se říkalo, že daně vznikly na potrestání bohatých, ale vytrestalo to stejně ty, co to zvolili. Chuť vlády po daních byla tak velká, že to zůstalo až doposud a daně se nezrušily. Bohatí si však vždy našli způsob, jak nad daněmi vyzrát. Přelstili je jen díky tomu, že uměli zacházet s penězi a naučili se finanční gramotnosti.

Finanční IQ se skládá z poznání 4 finančních oblastí (4 finanční vědomosti)

1) účetnictví = finanční gramotnost. Je to životně důležité, pokud chci uskutečnit nějaké impérium (čím více máme peněz, tím více je nutná přesnost). Levá strana mozku – detaily.

2) investování = nauka o vydělávání peněz penězi (strategie a vzorce, pravá strana mozku – kreativní část)

3) porozumění trhu = nauka o nabídce a poptávce. Je nutné znát technické aspekty trhu

4) ekonomický systém investice (fundamentální)


5.lekce – BOHATÍ PENÍZE VYTVÁŘEJÍ

Brzdí nás pochybnosti o nás, nedostatek sebedůvěry.


Většinou když dokončíme školu potřebujeme kuráž, mazanost, troufalost, neústupnost a brilantnost. Rozhoduje to o budoucnosti více než známky ze školy.

Ve skutečném světě uspějí spíš odvážní než inteligentní lidé. Je důležité riskovat a nebát se toho. Pokud jde o peníze, dost lidí hrají bezpečně a bojí se riskovat. 


Doporučil nám hru Cashflow jako učební pomůcku – pomáhá lidem pochopit, jak peníze pracují. Při této hře bylo velice zajímavé číst, že někteří lidé mají velké šance v podnikání, ale vůbec to nevidí nebo si s tou situací nedokážou poradit. Byznys nebo investování peněz není pro každého. Jsou i tací, kteří čekají na pravou příležitost a když přijde, nedokážou ji odhalit.


Vysvětlil nám i jeho finanční strategie:

1)     Finanční gramotnost – schopnost číst čísla

2)     Investiční strategie – nauka o vydělávání peněz penězi

3)     Trh – nabídka a poptávka

4)     Zákon – znalost účetních, korporačních, státních pravidel a směrnic (doporučuje hrát podle těchto pravidel)


6.lekce – PRACUJ, ABY SES UČIL. NEPRACUJ PRO PENÍZE.

Co mne opravdu pobavilo v této lekci, a mělo něco do sebe je, že pokud jsme v nějaké finanční krizi, máme stejně první platit sobě a nesahat na naše zálohy nebo investice. Když budeme v této krizi, máme nechat navýšit tlak, můžeme tak opět vymyslet nějaký dobrý způsob, jak zase peníze získat (možná i větším způsobem). Také je prý dobré platit dobře makléře/profesionály, jelikož odvádí dobrou práci a tím pádem i já budu v pohodě. Jejich služby mi budou vydělávat peníze. Jelikož třeba makléř mi pak poskytne dobré informace a věnuje mi i jeho čas, aby mě vzdělával.


Nekupovat si luxus na úvěr!! Luxus si kupovat pouze z aktiv. V dnešní době se soustředíme na půjčování peněz, než na investování nebo vydělávání peněz. 


Nejvíce se mi líbilo jeho pravidlo na závěr knihy – „Učte se a dostanete.“. Od obou otců si vzal něco a využil to ve svém životě. Když něco chceš, musíš nejdřív dát. Pokud mi něco chybí, musím první něco darovat a pak se mi to vrátí i v mnohem větším množství. Chudí lidé jsou chamtivější, než bohatí. 

Každý z nás byl obdarován dvěma dary – myšlení a časem. Je na každém z nás, jak s tím vynaložíme. 


Knížka se mi velice líbila. Byla psaná jednoduše, takže jsem měla možnost pochopit, jak pár věcí funguje. Odnáším si citát – „Nejdříve darovat to, co chce a pak se mu mnohonásobně vrátí.“. Nebo vlastně už si ho ani tolik neodnáším, jelikož se podle něj už nějakou dobu řídím. Věřím v to, že pokud se budu k lidem chovat, tak jak bych chtěla, aby se i oni chovali ke mně, budou se chovat hezky.




Kniha: Bohatý táta, chudý táta, Autor: Robert T. Kiyosaki



Hodnocení (100 %%):

Nový komentář:







Komentáře (0):



Další eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

18.04.2024