Proč číst tuto knihu?
Dialog nám poskytuje ohromné nástroje a praktiky, díky kterým můžeme naši konverzaci pozvednout na novou úroveň. Ať už se jedná o komunikaci s partnerem, rodinou, kamarády, v práci s kolegy a partnery či mezi politiky. Uvědomění si jeho síly přichází především v použití ve větších skupinách, firmách, politice, kde dokáže vytvořit něco pozoruhodného. Dokáže mezi lidmi šířit pochopení a vytvořit sdílený význam, díky kterému mohou tyto skupiny vyřešit i ty nejtěžší problémy.
Co se v knize dozvíme?
V knize se dozvíme jak dialog navodit i v naší společnosti. Zjistíme jaké 4 hlavní role musí ve skupině být, jaké 4 praktiky bychom měli používat. Naučíme se poznat skryté linie za konverzacemi, jazyky jakými lidé hovoří a jaká paradigmata používají. Dozvíme se také v jakých úrovních se dialog může vyskytovat a jak ho přesunout na vyšší úroveň.
Obsah
Základem dialogu je sezení v kruhu, kde všichni mají stejně cenný hlas. Dělali a dělají to snad všechny starodávné kmeny (to až naše moderní společnost přešla k hierarchickému rozestavění). Dávají tím jasně najevo, že nezáleží na věku, pohlaví či postavení. Každý je hodnotným členem kruhu. Každý má jiné znalosti a zkušenosti než my a může proto být naším učitelem v určitém ohledu.
3 jazyky, které používali Řekové.
· Dobro
· Pravda
· Krása
V dnešní době tyto jazyky fragmentujeme (izolujeme a nehledíme na propojení mezi nimi) Dnes také převládá jazyk pravdy (vědy). Dobro (etika) a Krása (estetika) jsou utlačeny.
4 role dialogu:
Mover – zahajuje téma nebo úhel pohledu, určuje směr konverzace
Follower – sdílí souhlas, dává podporu vyřčenému a dále rozvíjí myšlenku
Opposer – sdílí námitky, jiný úhel pohledu
Bystander – přináší perspektivu na základě podrobného sledování procesu, nabízí jiný druh myšlení
4 praktiky dialogu
Pro úspěšný dialog musíme ovládnout/zahrnout všechny tyto praktiky
Naslouchání
· Být si vědomi našich myšlenek
· Naslouchat nám, našim reakcím
o Jak se právě cítím, proč
o Co dělám a proč
Respektování
· Akceptovat, že nás mají ostatní co naučit, že mají jiné zkušenosti a znalosti, které nám mohou předat
· Uvědomit si:
- Jaký mají potenciál
- Že jsou součástí celku, součástí nás
Suspendace
· Ochota suspendovat (pozastavit) naši jistotu
· Neobhajovat naše názory
· Být nezaujatý
· Uvědomit si že „Já nejsem můj názor“ - když někdo útočí na náš názor máme často pocit, že utočí na nás. Poté vzdání se názoru je jako sebevražda
· Nebrat náš názor jako finální
· Reflektujme v akci (vidět co se děje, jak se to děje)
· Vědomí že, já jsem se nechal naštvat, né, že oni mě naštvali
Vyjádření
· Co by mělo být nyní vyjádřeno?
· Jaká perspektiva tady chybí?
· Uvědomit si, že náš názor může být validní pro ostatní
· Né každé slovo musí být vyřčeno – hledat ta správná slova
Úrovně (fields) ve kterých se dialog může nacházet
V dialogu jde o to, aby jedna úroveň přecházela do druhé, abychom byli v pohybu.
I. úroveň
· sociální nebo jiné normy nám brání říkat co si opravdu myslíme
· lidé jsou zdvořilí, ale neříkají to, co si doopravdy myslí
II. úroveň
· již se nevyskytuje normy, lidé říkají, co si opravdu myslí
· tuto úroveň doprovází frustrace, lidé ventilují a bojují čí perspektiva je ta správná
· chybí reflexe nad tím co se děje a jak jsem dospěli k tomu co si myslíme
· z druhé úrovně se často vracíme do první, nezačneme-li reflektovat
III. úroveň
· nastává jiný druh konverzace
· lidé mluví sami za sebe, o svých vlastních zkušeností
· reflektují na to co je vedlo k tomu co si myslí, co dělají a o dopadu jaký to bude mít na ostatní
· lidé jsou ochotní přiznat, že neznají odpověď; že neví, proč se věci dějí, tak jak se dějí
· lidé necítí povinnost souhlasit nebo odpovídat
· lidé jsou ochotni prozkoumat pravidla a jiné domněnky na základě kterých jednají
· musíme se naučit vzdát představ toho, kým jsme
IV. úroveň
· místo kde vznikají nová pravidla pro interakci
· zažíváme kolektivní flow
· místo kde se mohou spojit lidé s diametrálně odlišnými názory
· jeden si něco myslí jiný to řekne