Dokonalý lídr (audiokniha)
Popis (audio)knihy
Audioknihu Dokonalý lídr vytvořil kanadský specialista na řízení firem a budování týmů, Dan Miller. Verze, kterou jsem si poslechl byla přemluvena Věrou Vojtkovou. Tato audiokniha byla vydána roku 2013. Tato přes 3 hodiny dlouhá kniha, je od začátku nabitá autorovi poznatky o chodu vedení (leadingu) ve společnostech. Snaží se vám ukázat chyby, tipy a triky jak být „dokonalý“ lídr.
Popis obsahu (audio)knihy
Je těžké z knihy zpozorovat nějaké rozdělení na kapitoly, ale dle mých výpisku při poslouchání, kniha probíhá asi následovně:
Ze začátku jsou probírané vlastnosti lídra jako takového (jeho hodnoty, cíl, výsledky, odvaha, smělost, rozhodnost atd.).
(,,Schopnost vedení začíná u schopnosti sebezdokonalování. Nemáme v sobě gen nebo chromozom pro vedení.“ - audio-stopa 1)
Následuje jeho zvládání krize, kdy se v dnešní době neustále na trh uvádí a ne příliš dlouho drží nové výrobky. Dále také jak důležité je hledat prostor v mezerách výrobku abychom dostali konkurenční výhodu.
(,,Každá změna nabízí nové možnosti nebo způsoby jak uspokojit zákazníky.“ – audio-stopa 3)
(“Zjisti co tvůj zákazník chce a za co je ochotný zaplatit. A pak mu to dej rychle a za dobrou cenu.” – audio-stopa 4)
Následuje velice důležitá flexibilita a rozvoj individuálního potenciálu. Zde jsou uvedené i praktiky.
(“Hledejte způsob jak pracovat rychleji, levněji a jednodušeji abyste vyhráli na trhu.” – audio-stopa 6)
Další velikou část audioknihy se jedná převážně o týmu, který lídr vede. Jak má vypadat vítězný tým, jak zvyšovat úctu u ostatních, motivování lidí k maximálnímu výkonu a pravidla jak být oblíbený šéf.
(,,Lidé musí vědět, že někam patří, že jsou přijímání… Když někdo ví, že je přijímán, roste jeho sebevědomí, a může podávat vynikající výkony.“ – audio-stopa 13)
Tématem, které následuje knihu až do konce jsou schůzky (interakce s lidmi a koučink). Zde jsou přímo uvedeny jak by měli vypadat otázky před, během i ke konci schůzky, jak zařídit aby byla schůzka efektivnější a jak rozpoznat když není.
(,,Čím lépe se naučíte vést schůzky, tím důležitější schůzky budeme moci vést. Pokud bude vás přínos nulový, příště od vás také nebude nikdo nic očekávat. Schůzka je příležitost jak se lépe prezentovat.“ – audio-stopa 15)
Proč jsem si (audio)knihu vybral
Byla mi doporučena mojí kolegyní Ronie.
Chtěl jsem otestovat a zjistit, zda-li mi vyhovuje občasný poslech audioknih.
Chtěl jsem si rozšířit základní obzory ohledně toho být lídr, jelikož se sám příliš v této roli neprojevuji (ani Belbin ani PI testy o mě neříkají, že bych měl být lídr). Chtěl jsem tedy buď zjistit zda li bych to mohl a měl změnit, nebo pochopit proč jím vlastně intuitivně nejsem.
Co jsem si z (audio)knihy odnesl
Pravidlo 80:20
Toto heslo je v průběhu audioknihu užito docela čassto. A to jak ve významu řešení témat na poradě, práce v týmu, nebo při dělaní vlastních úkolů. V prvním případě je zde zmíněno, že pokud jsme na poradě, máme si sestavit seznam témat a prioritizovat ty témata, která jsou nejdůležitější a provedou největší změny, pokud tedy dojde čas, stihneme alespoň probrat to nejdůležitější a ta témata, která němají takový dopad počkají (,,20% témat přinese 80% hodnoty.“ – audio-stopa 14). Toto funguje stejně i pro to když nevíme na co se chceme soustředit (soustředit se na těch 20% činností co dají 80% efektu). V případě práce v týmu je zde zmíněna myšlenka kdy 20% lidí v týmu dělá 80% práce. Autor zde zastává myšlenku, že je třeba ve všech fázích své kariéry být v těchto 20ti %.
Jak zvýšit úctu u ostatních
Audiokniha uvádí příklady jak si zvýšit úctu u ostatních. Jsou tu příklady jako chválit, usmívat se, vnímat je když na nás mluví (ne příliš rad co bychom už neznali). Jedna se mi ovšem líbila, tj. děkování. Máme děkovat všem, často a za cokoliv. Tohle totiž zvětší úctu i třeba jen pošťáka, který vám přiveze poštu. A je lepší udělat všem kolem vás úsměv na tváři, než koukat na znechucené obličeje ze své práce.
(,,Lidé musí vědět, že někam patří, že jsou přijímáni. Když někdo ví, že je přijímán, roste jeho sebevědomí, a může podávat vynikající výkony. – audio-stopa 12)
Pyramida potřeb
Ke konci knihy je uvedena tzv. ,, pyramida potřeb“ (vytvořil Maslow). V této pyramidě jsou řečeny za sebou jdoucí příčiny naší motivace. Pokud nemáme tu první, nebude nás motivovat nic jiného (př.: pokud umíráme hlady, pochvala nás nenamotivuje). Z této pyramidy můžeme vyčíst jak příště namotivovat lidi kolem sebe.
(,,Pokud lidé nedělají co chceš, přemýšlej čím a za co je odměňuješ.” – audio-stopa 18)
Jiný názor na „lídry“
Do této audioknihy jsem viděl lídra jako tu autoritářskou osobu, která vás okřikne, když něco děláte zle a jen vydává rozkazy (věřím, že nejsem jediný, často se v dětství setkáváme s přísnými rodiči, učiteli atd.). Díky této knize vidím, že lídr má být ten, za kterým máte jít když máte potíže, a ne ten s kým máte potíže (většinou to stále tak v realitě bohužel není). Lídr má motivovat, usměrňovat, pomáhat, navádět. Nikdy bychom se neměli bát mu říct naše potíže, protože pokud je lídr alespoň trochu jak má lídr být, měl by nám pomoct jak jen může je vyřešit.
Že audioknihy nejsou pro mě
Bohužel, audioknihy nejsou „můj šálek čaje“ a to z mnoha důvodů. Chtěl jsem je poslouchat například při jiných aktivitách abych ušetřil čas, ale štve mě, že si nemůžu dělat výpisky ke kterým bych se vracel , když například řídím auto. Následně ovšem, když si píšu výpisky (a nemůžu jen prostě nalepit lepík na stránku do knížky) se musím neustále vracet v záznamu tam a zpátky, prodloužil jsem si tak poslech této knihy až 3 nebo 4 násobně. Není to pro mě zkrátka efektivní.
Závěr
Audiokniha na mě působila velice smíšenými pocity. Někde se mi zdálo, že autor pouze popisuje své znalosti v oboru, jinde, že skutečně problematiku vysvětluje do detailu. Někdy jsem měl dokonce pocit, že nesouhlasím s tvrzením, což bych u takové audioknihy také nečekal. A v určitých pasážích jsem měl pocit, že čtu informace, které asi každý už zná. Myslím, že tato audiokniha dokáže člověka i obohatit, ale upřímně si nemyslím, že stojí za takovou cenu jako se normálně na internetu nabízí (1300,- kč).