Fashion management: Haunerová, Khelerová, Šimonovská
Body: 2, Hodnocení: 85 %
03.09.2020
03.09.2020
Kniha Fashion management je první ucelená publikace o fashion managementu v češtině. Proč je tomu tak? Protože oblast fashion managementu je v ČR tak říkajíc ještě „v kolébkách“.
· Češi jsou nevzdělaní co se týče módy. Máme málo módních ikon, které by nosily designové oblečení světových značek.
· Češi nejsou zvyklí nakupovat u lokálních designérů, kteří jsou pak nuceni své oblečení prodávat spíše v zahraničí.
· Češi jsou trochu „šedé myšky“ (konzervativní), možná proto se již dlouho dobu na trhu drží velmi úspěšně česká značka Pietro Filipi, která nabízí převážně kancelářské oblečení usedlejšího typu. Extravagantní tvorby lokálních designérů se „bojí“.
· Český Fashion Week na rozdíl od zahraniční absolutně neplní svou funkci. V zahraničí se na Fashion Weeku nakupuje oblečení a „dělá business“. U nás jde převážně o představení oblečení, ale chybí nákupčí, kteří by nakupovali a tak je tato událost pro návrháře velmi nákladná bez větší naděje na peněžní návrat. Ani společensky není u nás tato akce na příliš vysoké úrovni.
I proto fashion průmysl vzhledem ke svému rozvoji představuje v ČR příležitost, která by měla být využita. Jsme v rozkvětu a je na nás, kam to půjde dál.
Co mě kniha naučila?
I přesto, že je kniha napsána jako učebnice, tak je velmi čtivá a jako učebnice mi vůbec nepřipadala, právě naopak.
Kniha je základním průvodcem v oblasti fashion managementu. Zabývá se vývojem módy, ekonomickými ukazateli, obchodováním, marketingem, PR, tvorbou nového produktu či právním minimem.
Ekonomické ukazatele:
· Poptávka po autorské tvorbě je malá a chybí kvalifikovaný personál. Personál ale nebude, pokud se poptávka po autorské tvorbě nezvýší = je to začarovaný kruh.
· Máme tu příliš mnoho malých značek, které si navzájem konkurují. Navíc mladí návrháři a zároveň vlastníci těchto značek nejsou dostatečně vzdělaní v oblasti podnikání a tak jsou nuceni po nějaké době skončit (neumí marketing, nemají e-shop atd.).
· Média nepodporují českou autorskou tvorbu. Například nám chybí jeden ucelený web, kde by se mohly všechny české značky prezentovat.
· Češi za drahou módu nezaplatí, raději nakoupí více kusů za méně peněz. Je to dané také tím, že největší kupní sílu mají lidé ve věku kolem 40 let, kteří byli vychováni jiným způsobem než současní lidé ve věku 20 let. Věřím, že s novou nastupující generací se může mnoho změnit.
· Čína začíná ekonomicky růst a výroba levného oblečení je nyní směřována hlavně do oblastí typu Bangladéš. „Levný hadry z Číny“ již brzy nebudou.
Příležitosti:
· nanotechnologie a moderní materiály
· investice do PR a vzdělání kvalitních pracovníků
· udržitelná móda
· zpracování textilního odpadu
· vzdělávání českého národa o módě (jak světové, tak lokální tvorbě)
Co se týče Fashion retailu, marketingu a PR, tak si myslím, že na to jsem dobře vybavená z našeho studia, jelikož se hodně jedná o podnikatelské záležitosti, kdy začínáme byznys plánem, pokračujeme strategií nákupu až po strategii prodeje.
· 3 role důležité pro fashion byznys: návrhář, obchodník a IT specialista.
· Vyplatí se investovat do PR: například do toho, aby se naše produkty objevily v módních časopisech.
· V dnešní době se rozhodně neobejde bez e-shopu: na to v době karantény některé módní značky doplatily.
· Velkým lákadlem při prodeji je také spolupráce s významnými osobnostmi.
Vznik nového produktu:
· V Česku je málo kvalitních švadlen, které produkt ušijí. A navíc je po nich velká poptávka z řad lokálních designérů. Velké továrny nechtějí podporovat výrobu malých sérií, jelikož je to pro ně nevýhodné. Spolupráce s průmyslem je v tomto velmi ohledu náročná. Nehledě na to, že v ČR je velmi náročné (nemožné) sehnat kvalitní látky, které by byly lokální výroby. Látky pocházejí ze zahraničí a často je původ nedohledatelný.
· Chybí u nás investoři. Pro začátek bychom měli mít ideálně našetřeno dostatek peněz na 2 kolekce, aniž by nás to zruinovalo, pokud by se nezadařilo.
· Nejprodávanějším kusem oděvu jsou trička. Jsou tedy ideální pro začátek vlastní kolekce.
· V každí kolekci musí být klíčový kus, který ideálně tvoří dlouhodobou image značky.
· Kamenný obchod je velmi nákladný, znamená + 121 % k základní ceně. Výhodou kamenného obchodu je, že poskytuje servis, který na e-shopu není. Vzhled obchodu je další samostatná kapitola, kterou ale nyní neřeším, jelikož se ke kamennému obchodu v nejbližší době nechystám.
· Důležitá je pro začátek vlastní kolekce střihová dokumentace, kterou předkládáme při reálném šití našich výrobků. Já osobně ji neumím a je velmi těžké se ji naučit. Bude to pro mě velký problém.
Právní minimum:
· Měla bych si dát pozor na pojmenování značky podle mého jména, jelikož při odkoupení značky se pak mé jméno může „pošpinit“.
· Od začátku musíme dbát na registraci ochranné známky a zabránit tak padělkům.
Tato esej vznikla na základě přečtení knihy Fashion Management ale také z informací, které jsem získala v červenci 2020 na workshopu Základy módní tvorby (Institut módní tvorby). Některé informace jsou pouze z workshopu a jsou tedy menším obohacením této eseje.