logo

Jak na sítě - kompletní know-how

Body: 1, Hodnocení: Zatím neohodnoceno :(

30.11.2020

Proč jsem si knihu přečetl


U většiny mých projektů jsme naráželi na jeden velký problém: Marketing. Jelikož jde o problematiku, které jsem nikdy moc nerozuměl, nemohl jsem být svému týmu u tohoto problému nikterak nápomocný. Proto jsem se rozhodl si přečíst tuto knihu, abych získal alespoň nějaký základní vhled do marketingu. 


O čem kniha je


Kniha se zabývá marketingem na různých sociálních sítích. Převážně mluví o marketingu na Facebooku, dále pak o Instagramu, Twitteru, LinkedInu a YouTube. V knize se čtenář dozví, jak fungují algoritmy a principy na daných sítích, a následně mu autorky přidají konkrétní tipy, triky a rady z praxe, kterými se může inspirovat ve vlastní tvorbě.


Kompletní know-how z knihy


Přirovnání soc. sítí


Facebook

  • Je jako hospoda. Lidé tam chodí se/za svými kamarády a řeší si jen to své. Okolní stoly je příliš nezajímají.
  • Co bychom neřekli v hospodě, to bychom neměli říkat ani na Facebooku.


  • Obrovská výhoda v širokém portfoliu uživatelů
  • Je důležité sbírat komentáře a sdílení, jinak nás algoritmus pohřbí
  • Trendem jsou skupiny a stories
  • Firemní skupinu je dobré založit s názvem zachycujícím téma, které se zde bude řešit, nikoli s názvem značky!


  • Je zbytečné zde používat hashtagy, většina uživatelů s nimi neumí totiž zacházet


Instagram

  • Je jako rande. Vše zde musí být dokonalejší a perfektnější než ve skutečnosti.
  • Chovejme se proto na IG jako bychom se chovali na rande.


  • Je nesmírně důležité zaujmout vizuálně
  • Nový uživatel:
  1. Prolétnutím prvních 12 příspěvků pochopí, jaký obsah jej čeká do budoucna (Barvy, filtry, obsah a téma)
  2. Uvědomí si, zda nás chce sledovat, protože jsem ho zaujali
  • Grid = Mřížka náhledu fotografií na profilu
  • Dobře vyladěný Grid je základem úspěchu
  • Je důležité mít opravdu pečlivě rozmyšlenou obsahovou strategii na dlouho dopředu!


  • Správně zvolené hashtagy jsou alfou a omegou úspěchu na IG
  • Je povoleno maximálně 30 hashtagů pod příspěvek


Twitter

  • Je jako koktejlová párty. Lidem je zde jedno, zda daného mluvčího znají, důležité pro ně je, jestli je zajímá, co říká. Poté se přesunují o stůl dál.


  • Twitter má chronologické zobrazování obsahu → Timing is everything
  • Je potřeba být aktivní v komentářích a tvořit hodně kvalitního obsahu a retweetovat zajímavý obsah. Vysoká frekvence příspěvků je na Twitteru výhodou.
  • To, zda je obsah náš nebo cizí je čtenářům jedno, takže retweety opravdu fungují 


  • Hashtagy jsou zde hojně využívané a je dobré s nimi pracovat a reagovat skrze ně na události posledních dní
  • Stačí použít tak 2 hashtagy na příspěvek


Linked In

  • Je jako firemní porada. Lidé zde řeší byznys záležitosti a práci.
  • Chovejme se zde proto seriózně a vtipkujme pouze pokud je to vyloženě trefné.


  • Zde je výhodné nejprve začít u osobních účtů lidí ze společnosti, firemní stránky mohou přijít pak
  • Je důležité zdůrazňovat úspěchy a kvalitu
  • Bohatě vyplněný profil s kvalitní fotkou je základem úspěchu
  • Je důležité se nebát propojování, přeci jen, tato appka je o networkingu


  • Hashtagy zde představují vítaný nástroj, jak najít relevantní obsah
  • Snažme se hashtagy používat pro relevantní témata


You tube

  • Je jako festival. Co je potřeba zachytit na video a prožít více do hloubky je právě zde.
  • Je proto dobré jej využívat pro hlubší sdělení, kterému je uživatel ochoten věnovat více času.


  • U youtube funguje skvěle Snowball effect. Čím více sledujících, tím více sledujících
  • Je důležité publikovat videa pravidelně a postupně z nich tvořit tematické seznamy
  • Algoritmy youtube zbožňují pravidelnost a sledovanost
  • Snadná vyhledatelnost videí je zásadní. Zamysleme se nad tím, co napíší potenciální sledující do vyhledávače
  • Název videa by měl obsahovat klíčová slova a měl by být poutavý, stejně jako náhledový obrázek


  • Hashtagy zde nejsou zrovna populární
  • You Tube maže a znevýhodňuje videa s velkým počtem hashtagů


Tvorba strategie


První krok: Zamyslet se nad tím, kdo jsme a co děláme


Kdo jsme a co nabízíme?

  • Je potřeba se definovat a do hloubky pochopit, kdo jsme
  • Když nerozumíme sami sobě, nemohou nám rozumět ani ostatní
  • Je potřeba, aby značka byla konzistentní a držela pohromadě
  • Strategie na sítích musí být konzistentní součástí celé marketingové strategie
  • Je potřeba vycházet z Vize a Mise společnosti
  • Poté je dobré si udělat průzkum o tom, jak nás vidí naši zákazníci a jak se o nás mluví v médiích
  • Skvělé je také prozkoumávat hashtagy


Ke komu mluvíme?

  • Je potřeba znát naše zákazníky
  • Je potřeba zjistit, s čím dobrým mají naši zákazníci naši značku spojenou
  • K tomu všemu je potřeba komunikovat se zákazníky, ideálně v jazyce, který je jim sympatický
  • Skvělé je se vcítit do kůže našeho zákazníka a zjistit tak, jakým běžným problémům čelí a dát mu najevo, že s ním soucítíme
  • Pro pochopení zákazníka je skvělé si udělat persony


Persony

  • Je dobré si vytvořit podrobnou personu ke každému našemu zákaznickému segentu
  • Je potřeba myslet i na lidi kolem našich zákazníků, někdy je totiž potřeba zacílit i na osoby blízké naší cílovce

Metoda: průchod službou

  1. První kontakt
  2. Přemýšlení a zvažování alternativ
  3. Nákup
  4. Používání produktu nebo služby
  5. Odchod jinam nebo opětovný nákup
  • Ke každé fázi je potřeba si doplnit
  1. Co zákazník dělá?
  2. Jaké jsou jeho obavy, pochyby nebo překážky?
  3. Co ho k nám láká, po čem touží a v čem vidí hodnotu?


Kde se o nás mluví?

  • Je potřeba jít tam, kde jsou naši zákazníci a kde je o nás vedená diskuze
  • Bez přítomnosti v centru dění se nemůžeme bránit a otěže přebírá konkurence


Kdo je naše konkurence?

  • Co dělá? Jak to dělá?
  • V čem se odlišujeme? V čem jsme lepší a v čem horší?
  • Jaké sítě používá? S jakými příspěvky zabodovala?
  • Jak komunikuje se zákazníky?


Kdo jsou naši kolegové a zaměstnanci?

  • Je důležité, aby se zaměstnanci chovali na svých sítích zodpovědně a nesráželi renomé firmy
  • Výhodou je, když nás naši zaměstnanci přes osobní profily dostanou do zájmových skupin a nebo jakkoli jinak podpoří naši značku
  • Pokud zaměstnáváme influencery, využijme toho


Druhý krok: Ujasnit si své cíle


  • Je potřeba si přesně definovat, jakých cílů chceme dosáhnout
  • Technika SMART cílů (Specifické, Měřitelné, Dosažitelné, Relevantní k ostatním oblastem byznysu a Časově vymezené)
  • Naše cíle si můžeme rozdělit do několika oblastí. Je dobré začít obchodními cíli (zvýšit prodeje o 20% za měsíc) a poté přejít na cíle související se sítěmi (zvýšit počet followerů o 25% za měsíc)
  • Bez SMART cílů nebudeme vědět, zda se nám daří plnit plán


Třetí krok: Naplánovat si strategii pro sociální sítě


Načrtnutí všech možností

  • Jaké sítě budeme používat?
  • Jaký obsah na ně budeme dávat?
  • Kdo bude za sítě zodpovědný a kdo bude tvořit obsah?
  • Jaké nástroje budeme používat?
  • Jaký máme rozpočet? Kolik z rozpočtu na co přidělíme?
  • Pokud máme u některých bodů strategie více možností, je dobré si to zaznamenat a vypsat si plusy a mínusy. Tyto alternativy budeme mít v záloze, kdyby plán A nevyšel.


Jaké sociální sítě využijeme?

  • Je lepší spravovat kvalitně méně sítí
  • Na každou síť se hodí úplně jiné typy příspěvků. Začněme s těmi, kterým sami rozumíme
  • Je potřeba myslet na naše technické možnosti (YT je daleko pracnější než Twitter)

Bez harmonogramu ani krok

  • Je důležité si naplánovat kritickou cestu
  • Čím podrobnější, tím lepší
  • Ujasnit si na co si dávat pozor a mít přichystané akční kroky na situace, které nás mohou potkat (např. negativní komentář)


Obsahový marketing


Co už nám fungovalo?

  • Analýza obsahu, který už nám fungoval
  • Proč naší cílovku zaujal?
  • Jsou lepší videa nebo fotky?


UGC - User Generated Content

  • Obsah, který již vytvořili naši fanoušci
  • Pokud se nám hodí, můžeme jej zapracovat do našeho obsahu
  • Máme tak méně práce a naši fanoušci se cítí více zapojení do komunity


Jak vymýšlet nový obsah

  • 5 typů obsahu = Zábava, Vzdělávání a Inspirace, Zákulisí, Pomoc a Prodej
  1. Zábava musí být relevantní k naší značce a cílům, jinak nám přiláká irelevantní zákazníky
  2. Vzdělávání a Inspirace nám získají pověst odborníků a dovzdělají naše publikum
  3. Zákulisí funguje jako prozrazení tajemství a vybudování bližšího vztahu se zákazníky
  4. Díky Pomoci získáme důvěru našich zákazníků, protože jim dáme přidanou hodnotu navíc
  5. Prodejem vyděláme. Je nesmírně důležité, abychom začali prodávat nenásilně a šikovně, dobré je mít už vytvořený vztah se zákazníky


Sestavení tematických okruhů


  • Tyto okruhy nám pomohou rozšířit své obzory při tvorbě obsahu
  • Do hloubky se můžeme zamyslet nad tím, jaká témata naše publikum zajímají


  • Na co se nás zákazníci často ptají?
  • S čím mají obvykle problém? Jak jim s tím můžeme pomoci?
  • Na jaké překážky naši zákazníci narážejí při používáním našeho produktu?
  • Jaká související témata naše zákazníky zajímají?
  • Objevilo se v oboru něco nového, co by mou cílovku zajímalo?
  • Co bych chtěl vědět, kdybych v této oblasti začínal?


  • Poté je důležité si určit, jakou formou daný obsah zpracujeme
  • Na některé záležitosti se hodí video nebo fotka, na jiné zase článek, memes, komix nebo graf


Tipy na kvalitní obsah:


Neprodávej, Pomáhej

  • Našimi produkty musíme pomoci našim zákazníkům od jejich problémů
  • Místo prodeje produktu nabízíme pomoc
  • Lidé kupují na základě emocí


Hrajme si

  • I u nezábavných produktů se dá vymyslet spousta vtipu
  • Je potřeba, aby se naši zákazníci u příspěvků bavili


Mlčeti zlato

  • Není cílem pořád přidávat příspěvky
  • Je daleko důležitější přidat méně kvalitních příspěvků než kvanta nekvalitních
  • Např. Kofola přidává příspěvky pouze při nové kampani a jinak na sítích mlčí


Hledejme jiný úhel pohledu

  • Při každé situaci je důležité si najít několik různých úhlů pohledu na danou věc
  • Pohádka O Červené Karkulce z pohledu vlka bude naprosto odlišná od té původní
  • Tento bod se velice pojí s “Hrajme si”. Spojením těchto dvou bodů získáme zábavný a kreativní obsah pro naše sítě


(Za)bavme je

  • Sociální sítě jsou jako hřiště, kam si každý přišel hrát → Uspořádejme volejbalový turnaj


Zapojme zaměstnance

  • Profily zaměstnanců jsou mocnou zbraní
  • Firma, která táhne za jeden provaz dokáže víc
  • Zaměstnanci mohou například skrze své profily navnadit veřejnost na představení nového produktu nebo sdílet své nápady na společný G-disk


Influenceři

  • Je potřeba si vždy určit, jaké publikum hledáme
  • Před uzavřením spolupráce bychom si měli zjistit, jaké publikum daný influencer má
  • Výhodné jsou barterové obchody s influencery


Držme se své smečky

  • Obrovskou výhodou je, když správci sítí jsou součástí cílovky
  • Když nemáme zápal do tématu, nebudeme mít ani tolik úspěšné sítě


Reagujme na aktuální události

  • Když se něco zajímavého ve světě stane, nebojme se udělat narážku na dané téma skrze naši kampaň


Pišme pro běžného člověka

  • Je potřeba psát tak, aby to každý pochopil
  • Krátké a výstižné texty
  • Jednoduchá a krátká slova


Ujasněme si, co píšeme

  • Pro koho píšu?
  • O čem píšu?
  • Proč to píšu?
  • Kam to píšu?


Popisujme benefity a ne vlastnosti

  • Online i na chalupě > Pokrytí internetu 98% Čr


Hrajme na ego lidí

  • Každý je rád, když ostatní zdůrazňují jeho silné stránky
  • Pojďme toto dělat pro naši cílovku


Hledejme příběhy

  • Příběhy prodávají
  • Nejlepší příběhy se hledají a nevytvářejí
  • Je dobré propůjčit naše sítě uživatelům, kteří nám na ně sami své příběhy dostanou


Využívejme stories!

  • Skvělý a oblíbený nástroj, který fanoušci milují


Užitečné nástroje a aplikace


Simar.cz - Sdružení agentur pro výzkum trhu

NEWTON Media - Firma monitorující mediální popularitu nás a konkurentů

Monitora Media - Konkurent NEWTON Media

SentiOne - Monitoruje dění na soc. sítích a internetu a tím nám vyhledává relevantní zákaznické zdroje a analýzy

Dataweps - Firma, která nám na základě data miningu doporučuje akční kroky v marketingu

Google alerts - Zdarma služba, která mě upozorní, když se o firmě někdo zmíní na netu


Využití know-how v praxi


Obsahově šlo o jednu z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl. Znalosti a dovednosti z ní jsem využil hned po dočtení vyzkoušel na svém osobním LinkedInu a skvěle fungovaly. Jakožto začátečník jsem byl schopen přijít jednoduše na princip, kterým se na této platformě mohu zviditelnit bez větší námahy. Teď už jen čekám na příležitost, kdy si budu moci své dovednosti opět vyzkoušet v nějakém projektu. Knihu určitě doporučuju všem v TAPu, ať už se zabývají, či nezabývají marketingem.



Kniha: Jak na sítě, Autor: Eliška Vyhnánková, Michelle Losekoot



Hodnocení (Zatím neohodnoceno :(%):

Nový komentář:







Komentáře (0):



Další eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

18.04.2024