logo

Jak na sítě?

Body: 1, Hodnocení: 90 %

27.11.2020

Spouštěcím tlačítkem pro četbu této knihy pro mě bylo zapojení se do nového projektu - spravování sítí našeho oboru. Věděla jsem, že to něco málo co z marketingu znám by potřebovalo leccos přidat a zjistit, jak to na sítích ve skutečnosti funguje. Po přečtení jsem sítě a práci na nich vnímala úplně jinak. Už nemám pocit, ztraceného kuřete, ale naopak jsem hned začala mnoho znalostí a metod hned aplikovat, doufejme úspěšně. Už se toho tolik nebojím a když se svede řeč na marketing můžu říct, že už budu mít, co zmínit.


JAK TO CELÉ FUNGUJE?

Abychom mohli pochopit, jak svou společnost či projekt vyšvihnout na soc. sítích, musíme nejdříve porozumět tomu, na jakých principech fungují a jak se na nich chovají jejich uživatelé – musíme porozumět ze všeho nejdříve jim.


Jsem sociální no a co?

Lidí na sociálních sítí dnes a denně přibývá ohromné množství a s časem stráveným na sítích se mění i naše chování a způsob myšlení.

První pochopení, které je dobré si osvojit, je proč na internet lidé vlastně chodí?

To se dá shrnout v několika základních bodech:


1)     Chceme zůstat v obraze (fear of missing out )

chceme mít přehled a utvářet trendy

2)     Budujeme obraz sebe sama

vytváříme svůj obraz, jací bychom chtěli být – jak chceme, aby nás ostatní vnímali

3)     Sítě stojí na lidském egu (alter ego)

4)     Sledujeme životy ostatních

5)     Budujeme smečku

všichni toužíme po uznání a pozornosti. Chceme mít pocit, že někam patříme

6)     Rozšiřujeme si obzory


Už jen z těchto pár pudů, kterými se řídíme, se dají odvodit tipy, pro vaše sítě.

„Lidé chtějí vědět věci jako první a chtějí vyprávět svůj příběh.“ Dejte jim tu možnost. V lidech pulzuje silná potřeba někam patřit, proto je výhodné budovat komunitu, příkladem takové komunity mohou být knihomolové, kteří se schází, aby probrali přečtená díla.


Zkuste si sami odpovědět na otázku: ‚Co o vašich zákaznících vypovídá, že užívají váš produkt, službu, značku?‘ A dozvíte se mnoho informací o vašich fanoušcích. A znát své fanoušky, rozumět jim, je velmi podstatné, pokud jim chcete obsah ušít na míru. Proto s nimi buďte v kontaktu, ptejte se jich, zjistěte, co je baví, zajímá, čeho se bojí, jakým výzvám čelí. Pokud budete vědět, pro koho obsah vytváříte, bude to mnohem snazší.


 „Lidé se chodí na sociální sítě bavit“, váš obsah, proto musí být opravdu zajímavý, nikdo nebude číst zdlouhavé těžké články plné odborných výrazů. S tím souvisí i to, že lidé se na soc. sítích chovají jinak než normálně – jsou líní, nároční a uspěchaní. Čtou tak, že hledají hlavní myšlenky – tzv. skimming, nebo hledají klíčová slova skipping. Proto se také říká, že nejvzácnější měnou internetu je pozornost.


Je dobré si uvědomit, že lidé si pamatují lépe věci, které:

·       Zapadají do jejich vidění světa

·       Jim dávají smysl

·       Jsou nabité emocemi

·       Už předtím něco viděli nebo slyšeli

·       Mají příběh, tedy logický sled dějů

·       Mají pro ně osobní význam

·       Jsou překvapivé až šokující

·       Tzn. zafungují jen ty, které souvisí s aktuální potřebou, situací konkrétních lidí


„Lidé na soc. sítích nehledají řešení svých problémů. Nehledají službu, hledají zářivou budoucnost. Nehledají změnu, chtějí se mít lépe.“


JAK TO TY SÍTĚ DĚLAJÍ?

Pro pochopení fungování sítí je porozumění algoritmů, které každému z nás připravují obsah na míru, klíčové. Zde si řekneme, jak a podle jakých kritérií hodnotí jednotlivé sítě příspěvky, které se nám nakonec zobrazí:


Facebook

Určuje výběr příspěvků podle toho, co na něm děláme, kdo napsal daný příspěvek, co obsahuje a kdo s ním interaguje.

Dále podle kritérií: jaké příspěvky jsou k dispozici, co o vás ví, vybírá z toho, co pro nás bude zajímavé (tzn. co nás na fb zajímalo). Podle toho ohodnotí dané příspěvky a seřadí je od nejlepšího do nejhoršího.

→ Čím více reakcí máme na příspěvku, tím větší dosah bude mít. Čím oblíbenější člověk na něj zareaguje, tím více lidem se zobrazí.


Instagram

Hodnotí dle toho, jak se na něm chováte, na jaké příspěvky reagujeme a koukáme, stáří příspěvků – novější mají větší šanci

→  čím více účtů sledujeme, tím méně příspěvků od jednoho autora uvidíme.


Twitter

Řadí příspěvky především chronologicky s kombinací toho, co si myslí, že je pro daného uživatele nejzajímavější a ty zobrazí nejvýš. Dále hraje roli, zda má příspěvek mediální obsah, zda se nám v minulosti líbil, jaké má reakce, hodnotí i autora a náš vztah k němu, řeší co vás v minulosti zaujalo, jak často tam jste, kolik toho otvíráte apod.

→ „čím zajímavější budete pro publikum, tím rychleji porostete“


LinkedIn

Řeší úspěšnost příspěvků a editoři prochází obsah a hledají spam, který odstraňují


Youtube

Hodnotí dle velikosti fanouškovské základny, čím více zhlédnutí a odběratelů, čím delší doba sledování tím lépe, sleduje i poměr líbí/nelíbí a technickou kvalitu, má rád pravidelnost

→ budete znevýhodnění, pokud budete přidávat jen jednou za čas


Je dobré si uvědomit, že život na sociálních sítích se odehrává ve feedech. Nikdo nebo málokdo si vás jako firmu bude hledat. Vy musíte oslovit fanoušky.


„Kvalitní a dobře mířený obsah vyhrává nad kvantitou.“ Lidé na sociálních sítí tráví málo času v poměru s možnými příspěvky, které se jim mohou zobrazit. Na sítích, nebojujete o pozornost jen s dalšími firmami, ale s veškerým obsahem, který se lidem zobrazí. Zajímavý relevantní příspěvek vám přinese největší zapojení a nových fans.

S tím, souvisí často špatně skloňovaná metrika - Není důležité, kolik máte fanoušků – každý neaktivní fanoušek stahuje váš dosah. Cílem je najít takové, kteří s vámi budou interagovat.


TIP: Sítě nejsou rádi, když lidi odvádíte pryč, proto vždycky videa a obrázky nahrávejte na danou síť a budete mít větší dosah.



JAK VNÍMÁME ZNAČKY

Pamatujte si, že nikdo se pro značku neporve, všichni se zajímáme jen sami o sebe, lidi naše značka moc nezajímá, častokrát to celé záleží na náladě a příležitosti.

„Tvořte takový obsah, jaký by vás zajímal, kdyby ho tvořil někdo jiný“, to je malé doporučení, které se mnou zaznělo. Díky tomu si můžete lépe představit atraktivnost a relevantnost příspěvku a ušetřit si tak případné zklamání.


Je dobré myslet na to, že jako značka byste se měli chovat jako kamarád, přesto, že jím nejste. To znamená, žádná reklamština, buďte co nejvíce lidští. Můžete se inspirovat i tím, co přátelé pro sebe dělají.

→ Kamarád o vás má starost a péči, cítíte z něj upřímný zájem, neklame vás a do ničeho nenutí. Obohacuje vás, protože je zábavný, zkušený, chytrý nebo inspirativní, taky víte, co od něj můžete čekat. Když potřebujete, pomůže vám a je shovívavý, když něco pokazíte.


Značky svým obsahem mají:

·       Bavit

·       Vzdělávat

·       Inspirovat

·       ukazovat zákulisí

·       pomáhat a prodávat


Značky jsou tu do toho, aby vyřešili nějaký problém. Značka je odpověď a jako marketér musíte najít otázku.


Pokud se chcete přiblížit úspěšným značkám, je dobré zaměřit se na tyto oblasti a rady, které úspěšné značky aplikují:

·       excelují v komunikaci

·       nedělají obsah sami pro sebe (neptat se, co se mi nelíbí, ale co funguje na mojí cílovou skupinu – neděláte to pro sebe)

·        berou to vážně

·        žijí tím


Neposledních pár tipů jsme získali přímo od autorek. Takto naložili s instagramem hlavního města Prahy, ačkoli měli malý rozpočet, přesto zazářili. Co udělali? Začali fanouškům opravdu naslouchat a povídat si s nimi. Zapojili jejich emoce (srdceryvné fotky), pomohli fanouškům vyšperkovat jejich sítě, spolupracovali s bloggery a influencery. S nimi věděli vše první a rozhodně nepoužívali žádné fotky z fotobank.


KLÍČ K ÚSPĚCHU - STRATEGIE

Než se rozhodnete lovit zákazníky, musíte vědět, co chcete a jak toho dosáhnete. Strategie je proto základem, nejen že bez cíle se budete jen motat, ale protože to má i spoustu výhod. Stačí říct, že vám to ušetří, čas, energii i peníze. Už jste se tedy zkusili zamyslet například nad těmito otázkami:

Co chcete? Od koho? Jaké překážky budete muset překonat? A k jakým výsledkům se můžete dostat?


Abychom se v tom lépe vyznali, je dobré si rozdělit strategii na několik oddílů.

Základní otázky:

1)     Jak fungujeme teď? (analýza)

2)     Čeho potřebujeme dosáhnout? (cíle)

3)     Jak toho dosáhneme? (strategie)

4)     Jak to budeme měřit? (metriky, které budeme vyhodnocovat)


Strategie by neměla být složitá, spíše naopak měla by být srozumitelná pro každého ve firmě, tak si můžete ověřit její pochopitelnost i správnost.

Pamatujte si, že okopírováním strategie od ostatních vám sice může ulehčit práci, ale nemusí fungovat. Každá cílová skupina je jiná, nachází se na jiných sítích apod. a tak co fungovalo jiným, nemusí fungovat vám. Nejlepší cestou je dělat strategii na míru.


Takže jak by měla vypadat? Měla by zahrnovat tolik detailů a informací kolik potřebujete, pouze relevantní informace a správně odhadnuté množství vám poskytne skutečnou oporu při vašich kampaních. Měla by být pravidelně aktualizovaná a neměla by být pouze popisem, měla by přinášet i řešení a návrhy na zlepšení.

Můžete si jí rozdělit do několika kroků:


1.KROK: Zamyslete se, co děláte


1.     Kdo jste a co děláte

Jak vás vnímají zákazníci? Definice co obsahuje naše značka a jak má působit na veřejnost?


2.     Ke komu mluvíme

Definice cílové skupiny, kde a jak je můžeme oslovit? Zjistěte, co nejvíc informací o svých zákaznících

Velká pomoc se může objevit v následné segmentaci cílové skupiny, např. následně – studenti, kancelářští, jednotlivci – na ně můžete udělat persony. Vytvoření persony není nic jiného než vytvoření fiktivního zákazníka. Ten vám ale pomůže s lepší představou a zacílením na vaší cílovou skupinu, právě tím jak je konkrétní.

Může vám ještě pomoci metoda “průchod službou“.

Rozdělte si kontakt se zákazníky třeba takto:

·       první kontakt

·       přemýšlení – zvažování alternativ

·       nákup

·       používání produktů

-       Ke každé fázi si řekněte: Co dělá? Jaké jsou jeho obavy, pochyby, překážky?

-       Co ho k vám láká, po čem touží, v čem vidí hodnotu?


3.     Kde se o vás mluví

Jak a jak moc často? Na jakých platformách?


4.     Vaše konkurence

Kdo je naše konkurence? Co dělá? V čem se odlišujeme? Komunikace, v čem se může odlišit?

„Nekopírujte, inspirujte se!“


5.     Kdo jsou naši kolegové a zaměstnanci

Na jakých sítích jsou? Pomáhají vaší pověsti? Mají velký dosah? Jak o vás mluví?


6.     Jak děláme v současnosti marketing

Kdo se stará o co? Co používáme? Je to efektivní? Co postujeme a jak často? Co funguje/ne?


2.    KROK: Stanovte si cíle, nejlépe SMART metodou


3.    KROK: Naplánujte si strategii pro sociální sítě

Kdo bude vytvářet obsah? Kdo za to bude zodpovědný? Jaká budou pravidla, rozpočet, schvalování apod.



CO NA TY SOCIÁLNÍ SÍTĚ PSÁT? PŘÍSPĚVKY

Nevíte jak vymýšlet obsah, co na sítě psát, aby to bylo přínosné a zaujalo? I na tuhle otázku nám autorky poskytli odpověď.

Existuje 5 typů obsahu:

·       Zábava

·       Vzdělávání

·       Inspirace

·       Zákulisí

·       pomoci a prodeje


Možná vám pomohou otázky jako tyto:

Na co se naši zákazníci často ptají? S čím mohu zákazníkům pomoci? Jaké související téma naše zákazníky zajímá?

Mám nějaké znalosti, které jsou užitečné pro mou cílovou skupinu? Co zákazníci nenajdou jinde než u nás? Nejste u zdroje novinek z oboru nebo zajímavých informací? Co byste chtěli vědět, kdybyste v této oblasti začínal?


Když píšete příspěvek, vymyslete, co chcete říct a pak to řekněte nejjednodušeji, jak to jde. Jasné, stručné sdělení – piště jak mluvíte, ale bez omáčky, jak byste to řekli v hospodě. Pokud to lze zkrátit, zkraťte to. Řekněte si, je jasné, co má čtenář potom udělat? (výzva k akci).


Vyprávějte z jiného úhlu pohledu, tak se můžete od mnohých odlišit, zvlášť pokud zakomponujete pohled cílové skupiny, který vám pomůže s mnohým. Příběhy dodávají kontext a vytváří emocionální spojení mezi vypravěčem a příjemcem – cesta k empatii a sympatií


Pište konkrétně, k věci – 1 sdělení = 1 informace (při zkracování prý pomůže šeptání). A nepište text na jednu dobrou, přečtěte si ho s odstupem.


Uvědomte si: pro koho píšu? O čem píšu? Proč to píšu? Kam to píšu?


Mluvte s lidmi – zajímejte se, co si myslí, s čím mají problém apod. Zeptejte se jich na názor, radu, tip, odpovídejte na komentáře a odepisujte na zprávy. Občas narazíte na tzv. hatery, s nimi si dřív nebo později budete muset poradit také. Můžeme vám jen doporučit pár rad. Odepisujte klidní, pokud ve vás jejich komentář, zpráva vyvolala emoce, nenechte se jimi ovládnout. Vraťte se k tomu za hodinu, půl dne, den, kdy už nebudete mít horkou hlavu, tím věci, akorát zhoršíte. Buďte upřímní, transparentní a čestní a i když s ním nesouhlasíte, mějte pokoru a hlavně – neberte si to osobně.


Najděte benefity pro zákazníky, co váš produkt pro ně znamená? Nevíte jak ho najít? Vyberte vlastnost produktu – a řekněte si z jeho pohledu ‚Co já s tím? Co to pro mě ve skutečnosti znamená?‘ Př. 1GB paměti – 1000 stažených písniček atd.


Uvědomte si, že lidé nakupují na základě emocí, pokud si to uvědomíte, můžete této informace využít i na sociálních sítí. V zásadě fungujeme na jednoduchém principu: Jakmile si přečteme nějaký text, objeví se nám určitý obraz v hlavě, ten v nás vzbudí emoce a emoce nás vyburcují k nějaké akci.

Kniha: Jak na sítě, Autor: Eliška Vyhnánková,Michelle Losekoot



Hodnocení (90 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 25.01.2021 - 19:37


Je skvělé vybrat si knížku za účelem rozvoje praktické dovednosti! Vyzkoušela jsi již něco konkrétního v praxi? Posunula Tě kniha tam, kam jsi potřebovala? Jako další "marketingový nástroj" můžu doporučit knížku Manuál copywritingu!

Další eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024