Jak na sítě
Michelle Losekoot, Eliška Vyhnánková
Zaujmi – naslouchej – vyprávěj – vyhodnocuj. To jsou čtyři dovednosti, které musí ovládnut každý, kdo chce být na sociálních sítích úspěšný. Ať už hodlá vybudovat komunitu, prosadit značku nebo zvýšit prodej. A právě na tohle se kniha zaměřuje. Kniha nemá za úkol nás naučit, jak se chovat na sociálních sítích, ale spíš o nich přemýšlet tak, abychom na nich byli úspěšní a sdělili zákazníkům to, co potřebujeme.
ZAUJMI
V první části se kniha zaměřuje na důvod, proč vůbec na sítě chodíme a co tam vlastně hledáme.
V tvorbě obsahu se můžeme opřít o poznatky z psychologie, které fungují. Díky nim víme, že lidé si pamatují lépe věci které:
1) Zapadají do jejich vidění světa
2) Jim dávají smysl
3) Jsou nabité emocemi
4) Už předtím viděli nebo slyšeli
5) Mají příběh, tedy logický sled dějů
6) Mají pro ně osobní význam
7) Jsou překvapivé až šokující
Jinak řečeno, v záplavě obsahu, který lidé denně na sítích vidí, je zaujmou jen ty, které v nich vyvolávají emoce nebo se výrazně liší od ostatního obsahu.
Facebook je hospoda / MILUJU PIVO
Chodíme tam za svými přáteli sdílet příběhy, emoce a zážitky. Pokud by vám přišlo nevhodně něco říct v hospodě, tak to nesdělujte ani na facebooku.
Twitter je koktejlová party / PRÁVĚ PIJU #PIVO
Na téhle akci se skoro s nikým neznáte. Společnost je pohyblivá. Rozhovory jsou o dost kratší.
LinkedIn je pracovní porada / UMÍM VYPÍT PIVO NA EX
Na firemní poradě, řešíte většinou pracovní záležitosti. Zajímáme se o sebe, podporujeme se, ale máme jasné byznysové cíle.
Instagram je rande s vaší(m) EX / TOMU ŘÍKÁM #PIVO#SNYT#POPRACI
Kafe s vaší EX. Potřebujeme přece ukázat, že v našem světě je od našeho rozchodu všechno v nejlepším pořádku, třpytivé, krásné a s jasnou budoucností. O trochu hezčí než realita.
Youtube je festival / JAK UVAŘIT DOMACÍ PIVO?
Pokud něco nejde říct dostatečně výstižně fotkou nebo textem, bude to pravděpodobně skvělý obsah na Youtube.
Vytáhněte z rukávu další trumfy: virální šíření, jednoduchost, zábava, dobrý pocit.
První pravidlo marketingu zní: „Vy nejste zákazník“.
V kapitole ZAUJMI jsem se dozvěděl, proč vlastně lidé chodí na sociální sítě a co od jednotlivých sítí čekají. Každá síť je jiná a má jiný potenciál. Otevřelo mi to oči, jak na sítě koukat z pohledu byznysmena.
NASLOUCHEJ
Základní otázky, na které bychom si měli umět odpovědět.
1) Jak fungujeme teď? (analýza)
2) Čeho potřebujeme dosáhnout? (cíle)
3) Jak toho dosáhneme? (strategie)
4) Jak to budeme měřit? (jaké metriky budeme vyhodnocovat)
Strategie by měla navazovat na vyšší firemní úroveň.
Firemní strategie -> Obchodní a marketingová strategie -> Social media strategie
Správná strategie je ušitá na míru, zahrnuje míru detailů, je srozumitelná, prochází pravidelnými revizemi a aktualizacemi a přináší návrhy na zlepšení.
Důležité je zamyslet se nad tím, kdo jsme.
„Když nerozumíte sami sobě, nemohou vám rozumět ani ostatní.“
Konverze = provedení požadované akce či dosažení vytyčeného cíle, který má zejména obchodní užitek
Na sociálních sítí je potřeba si vytyčit obchodní (např. navýšení prodeje o 3 %) a komunikační cíl (např. trojnásobná frekvence zásahu). Dále je u každé sítě vypsáno v čem je daná síť jedinečná, na si dát pozor a co funguje.
VYPRÁVĚJ
Důležité věci pro náš obsah:
1) Nesmí smrdět marketingštinou
2) Je přizpůsobený obyčejnému člověku
3) Má přidanou hodnotu pro naše fanoušky
4) Respektuje prostředí dané sítě
5) Myslí na to, proč lidé chodí na sítě
6) Bere v potaz chování lidí na síti
7) Jde ruku v ruce s naší strategií
8) Má jasný cíl
9) Je důvodem nás sledovat
Dobré je se inspirovat od úspěšných firem. Dále bychom na náš obsah měli myslet kriticky. Obsah by měl obsahovat dávku zábavy nebo pohled do zákulisí firmy.
VYHODNOCUJ
Správná metrika je ta, která se dá měřit. Nejhorší metrika jsou lajky nebo počet sledujících. Spíše bychom se měli zaměřit na náš dosah příspěvků, zhlédnutí videí, návštěvy profilu apod.
„Velký počet lidí, které zasáhnete, mnohdy neznamená, že děláte dobrý obsah. Znamená, že máte velký budget.“
Hlavní cíle marketérů na sociálních sítích:
70% zvýšit povědomí o značce
58% zvýšit prodeje, získat kontakty
48% nárůst zapojení komunity
46% rozšíření publika
45% zvýšení návštěvnosti
Měli bychom si dávat SMART cíle, abychom je mohli následně změřit. Důležité je zvolit si správnou metriku, která navazuje na náš cíl.
ZÁVĚR
Kniha je velice moderní. Plná inspirací a tipů. Kniha mě opravdu nenaučila, jak se chovat nebo tvořit sociální sítě, spíše mě naučila o nich přemýšlet, což je pro mě důležitější. Knihu už jsem použil v praxi při tvoření marketingového plánu. Těším se na další praktikování mých nových myšlenek do praxe. Doporučuji všem, kteří se chtějí naučit přemýšlet o sociálních sítích tak, jak je vlastně potřeba.