Proč tuto knihu?
Na tuto knihu jsem dostal tip od většiny teamprenerů, když jsem se jich ptal co bych si měl přečíst na téma online marketing.
Co kniha obsahuje?
V knize autorky popisují 4 principy, nebo 4 fáze, díky kterým by měl být proces online marketingu hračkou. Jedná se o principy: Zaujmy, Naslouchej, Vyprávěj, Vyhodnocuj.
A kapitoly jsou nazvány stejně jako tyto 4 principy. A v každé kapitoly najdeme jak teorii tak i příklady z praxe od převážně českých značek.
Co mi kniha přinesla?
Autorky poskytují spousty postupů, rad i otázek, na které by si měl člověk odpovědět pokud chce pracovat s online marketingem na sociálních sítí. A kdyby měl popsat všechny postupy tak tato esej bude nesmyslně dlouhá. Proto zde jsou popíši jen základní myšlenky jednotlivých kapitol:
Zaujmy: Jak to celé funguje?
Kapitola, kde se seznámíme s nejznámějšími sociálními sítěmi, které na Internetu potkáme: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram a Youtube. Také zjistíme včem se jednotlivé socky liší a jak se na nich chovat co nejlépe.
Také se seznámíme s Karlem - vpodstatě běžným uživatelem sociálních sítí, který: Chce zůstat v obraze, Buduje obraz sebe sama, Sleduje životy ostatních, Chce někam patřit, Vzdělává se a rozšiřuje si obzor
Co pro vás znamená čtení novin? Co pro vás znamená čtení online zpravodajství? Kde se cítíte lépe? Co je pro vás smysluplnější? Co je větší relax? - tak a teď veškeré emoce z těchto otázek a jejich odpovědí poskládejte a máte princip jak jednoduše zaujmout.
Zároveň se zde dozvíte o tom jak fungují algoritmy na jednotlivých sociálních sítích. Jednoduše: firemním profilům moc nepřejí.
Naslouchej: Co musím vědět než začnu?
Kapitola o se spoustou otázek, na které je dobré si odpovědět pokud si chcete vytvořit kvalitní strategii a plán.
Jak poznat správnou strategii?
Je: Jedinečná a ušitá na míru; Detailní jak jen vy potřebujete; Srozumitelná pro všechny ve firmě; Předělává se důsledkem revizí a aktualizací; Nejde jen o popis, ale také o řešení a návrhy na zlepšení
Strategie:
- Kdo jsme a co děláme? = Kdo jsme a co nabízíme?; Ke komu mluvíme? (naše persona); Kde se o nás mluví?; Kdo je naše konkurence?; Kdo jsou naši zaměstnanci?; Jak děláme v součastnosti marketing a marketing na sociálních sítích?;
- Ujasnit si své cíle (SMART metoda) = obchodní a komunikační
- Naplánovat si strategii pro sociální sítě = načrtnout si všechny možnosti! Jaké sítě použijeme?; Jaký obsah zde bude?; Kdo hu bude vytvářet?; Jak bude zabezpečení?; Kdo za to bude zodpovědný a kdo ho bude zastupovat?; Jaká pravidla budou nastavena pro sociální sítě a jaká pro schvalování příspěvků? (množství aktivity, reakční doba, krizová komunikace); Kolik potřebujeme: peněz, času a lidí? Lze některé aktivity outsourcovat?; Vytvoříme interní tým?; Zapojíme zaměstnance?; Jaké nástroje budeme používat? (publikace, analýzy, měření); Jak rozdělíme rozpočet?; Co budeme vyhodnocovat a jak často?
Vyprávěj: Co tam mám dávat?
Jak by měl obsah vypadat? = Nesmrdí marketinštinou; Je pro Karla; Nese přidanou hodnotu pro fanoušky; Respektuje prostředí sítě; Myslí na lidi (proč tu jsou? Jak se zde chovají?); Souzní se strategií; Má jasný cíl a definovanou cílovku; Je důvodem vás sledovat
Jak na obsah?
- Využiji co mi už fungovalo
- Využiji uživatele (publikum)
- Vytvořím nový: Zábavný; Vzdělávací nebo inspirující; Ze zákulisí; TEn který pomáhá; Za účelem prodeje
Důležité je, že by se ve strategii měly objevit všechny tyto druhy obsahu nejlépe v nějakých tematických okruzích, které si předem rozplánujeme (okruh, téma, formu)
Čeho se můžeme chytnout, když nevíme? (Tipy a triky)
Neprodávat, ale pomáhat; Hrát si; Občas mlčet, když nevím co říct; Jak to říci jinak?; Sdílet jedinečný obsahu; (Za)bavit publikum; Zapojit zaměstnance nebo influencery; Držet se své smečky; Reagovat na aktuální
Šestero základních rad George Orwella: (psaní příspěvku)
- Nikdy nepoužívat metafory, přirovnání, řečnické obraty, které vídáme v novinách
- Nikdy nepoužívat dlouhé slovo, lze-li ho nahradit kratším
- Pokud je možno slovo škrtnout, vyškrtnout ho.
- Nikdy nepoužívat trpný rod, lze-li použít činný
- Nikdy nepoužívat cizí slova, odborné výrazy nebo žargon existuje-li pro ně ekvivalent v běžném jazyce
- Porušit kterékoliv z těchto pravidel, pokud by z vás měl vypadnout nějaký nesmysl.
Vyhodnocuj: Jak poznám, že to dělám dobře?
Fanouška, kterého chci: Šiřitele; Budoucího zákazníka; Stávajícího zákazníka; Odborné publikum nebo média; Rodinný příslušník nebo přítel (ideálně z cílovky); zaměstnance a jeho rodinu
Při analytice se musíme zaměřit na:
- Co jsme schopni změřit
- Co potřebujeme měřit
Nástroje:
Facobook/insights; analytics.twitter; youtube/analytics; nebo přímo v aplikacích jako přehledy nebo statistiky; Google analytics
Reklama:
Placená přináší okamžité výsledky a pomáhá efektivněji dosahovat cílů, avšak neplacený organický obsah sice mohou vidět stejní lidé, nicméně jejich pouto ke komunitě bude o to silnější.
Cílení podle Demografie: je třeba znát svého zákazníka: Pohlaví; Věk; Lokalitu; Zájmy; Vzdělání; Zaměstnání; a ideálně co nejvíce obdobných informací.
Remarketing: Marketing, který cílí na lidi, kteří s námi již měli co dočinění (nákup, pouze položky v košíku, návštěvník stránky)
Vzorečky:
Jak zjistit výnosnost z investice do reklamy? (ROI = return on Investment)
ROI = výnosy : investice x 100
Výnosnost spolupráce s Influencerem?
IG + FB = (((Zobrazení/1000)xCPM) + (zapojení x CPC)) x (1 + index infuencera)
YT= (Zhlédnutí x CPV) x (1 + index infuencera)
CPM = cena za 1000 zobrazení; CPC cena za klik; CPV cena za zhlédnutí; Index Influencera = interní hodnota, která odpovídá blízkosti ke značce (sdílení hodnot atp.)
vzoreček: SAVE = ekvivalentní hodnota inzerce pro sociální sítě
Míra a hodnota zapojení:
(reakce + komentáře + sdílení) : dosah příspěvku x 100 = ???%
(reakce + komentáře + sdílení) : fanoušci stránky x 100 = ???%
(reakce + komentáře + sdílení) : sledující stránky x 100 = ???%
Zájem : dosah příspěvku x 100 = ???%
Zájem : fanoušci stránky x 100 = ???%
Zájem : sledující stránky x 100 = ???%
Můj názor na knihu?
Kniha se mi upřímně četla krásně a přinesla mi mnoho postupů a nápadů jak nahlížet na práci s online marketingem. V knize najdete nejen tyto postupy, ale i hezké příklady z praxe, které jsou aktuální díky čerstvosti této knihy. Pokud si chcete vyhrát s online marketingem na sociálních sítích tak investici do této knížky opravdu doporučuji už i proto, že nabízí odkazy na další materiály k tomuto odvětví, ale také doporučuje stránky a nástroje pro zlepšení vašich schopností, zjednodušení vaší práce a dohledávání aktuálních informací.