logo

Jak vést efektivně porady?

Body: 2, Hodnocení: 96.666666666667 %

Jak efektivně vést porady – Eva Kaňáková


    Knihu jsem si vybrala celkem narychlo, protože jsem se stala lídrem skupiny Learning Expedition a rozhodla jsem se, že si vezmu zodpovědnost za přípravu meetingů. Připravit obsah schůzky není ale vůbec jednoduché, témata musí dávat smysl, měla by mít timeboxy a tým by vždy měl vědět, jaký je cíl schůzky a důvod, proč se všichni sešli. Zároveň je důležitá celková struktura a v neposlední řadě sranda v dobrém slova smyslu. Na stereotypní schůzky nikdo nechce chodit. :)


„Hodně myšlenek a nápadů se nikdy neuskuteční, protože nedojde k jejich vyslovení.“


Je důležité naslouchat nejen ostatním, ale i sama sobě. Protože jen tehdy uslyším, co doopravdy říkám a co tím myslím.  Často lidé mluví mezi řádky, aniž by si to uvědomovali. Je důležité tyto vnitřní hlasy zachytit a jejich význam si vysvětlit.

Záleží i na tom, jak některé věci říkáme a jak je vysíláme do okolí. Kolikrát stačí pozměnit věta a celý projev tak vyzní jinak. Místo: „Chci, aby to bylo hotové do…“ můžeme říct „Jak tomu rozumíš? Jak to chceš udělat? Máš všechny informace ke splnění úkolů?“

Naslouchání vyžaduje: náš upřímný zájem o člověka, se kterým komunikujeme, přiznat si, když nejsme soustředění, trénovat, uvědomovat si své chyby a poučit se z nich


Asertivita = obrana našich práv a zájmů, které nejdou na úkor práv a zájmů ostatních, zásady asertivity: neodpovídat na to, na co odpovídat nechci nebo nesmím, jestliže otázka zasahuje do mého soukromí nebo profesního tajemství, nedělat to, co není v mém zájmu, dodržovat vždy zásady slušnosti, vážit si sebe samých… přílišná asertivita může být překážkou komunikace


Do komunikace se přenáší též naše osobní problémy, pocity a mentální situace a v důsledku toho se naše reakce mohou diametrálně měnit v průběhu jednoho dne.


Příprava porady

·      Předávat v předstihu podklady, veškeré potřebné informace

·      Vytvořit složku porady na internetu, kde budou zápisy a podklady (máme již na disku)

·      Pravidelně seznamovat lidi s programem

·      TÉMA, PROSTŘEDÍ, PRŮBĚH, ATMOSFÉRA


Průběh porady

·      Strukturovaný program

·      Schůzka musí být zajímavá = žádná nuda :)

·      Nutné stanovit pravidla

·      Všichni zúčastnění musí mít prostor se zapojit do diskuze

·      Vyloučit formalismus a konformismus

·      Kontrola a zpětná vazba – na témata, na poradu celkově

·      Výstupy musí být všem jasné


Zpětná vazba

Jednou ze základních lidských potřeb je uznání a ocenění. To nám může poskytnout právě zpětná vazba, ať už uděláme cokoliv.

Důsledně a systematicky musíme vyhodnocovat výsledky z prováděné zpětné vazby.

  • Co jsme udělali dobře? Co jsme udělali špatně? Co mohlo být uděláno jinak? Co příště nechceme dělat? Jaké další možnosti máme? Co nám pomohlo? Co zabírá a na co lidé reagují?

Maximální doba porady by měla být tři hodiny. Po této době účastníci ztrácí soustředěnost a práce je neefektivní.


Pokud se někteří členové aktivně nezapojují a celý průběh spíše pozorují, použijeme „kolečko“ názorů.


Facilitátor

Nejprve v předstihu připraví téma diskuze s přednášejícím. Facilitátor řídí diskuzi tak, aby žádný z účastníků neodbíhal od tématu. Smyslem práce není hledat konkrétní řešení, ale vést lidi k tomu, aby k řešení dospěli oni sami společnou prací. Také dbá na dodržování pravidel během schůze. Pomáhá pojmenovávat situace a stavy, definovat abstraktní myšlenky a vyslovit konkrétní názory. Nakonec zpracovává výstupy, které mohou poskytnout věrný obraz všeho podstatného, co bylo v diskuzi řečeno.

Člověk, který poradu vede představuje jeden z nejdůležitějších faktorů, jež ovlivňují výsledek každého pracovního setkání.

Úspěch je v průniku motivace, disciplíny a času.


METODY na definování cílů:

SMARTER – specifikovaný, měřitelný, akceptovatelný, reálný, termínovaný, emočně podbarvený, zaznamenaný

GROW – cíl, realita, možnosti, akční kroky


    Z knihy jsem si vybrala nejdůležitější kapitoly, které jsem potřebovala získat ke zlepšení vedení porad Learning Expedition a co nejdříve jsem je aplikovala do praxe. Jsem ráda, že jsem si znovu přečetla o GROW modelu, který bych chtěla začít více používat a o SMART cílech. Také si budu více dávat pozor na to, jak některé věty říkám, protože se občas vyjadřuji negativně, což může mít špatný dopad na celou schůzku. Omezím používání slov: „mělo by se, uděláme, je nutné…“ Řídím se doporučením, že závěr porady by měl být vždy v pozitivním ducha smyslu, končíme tedy hádankou podporující laterální myšlení, která nás dost často pobaví a situaci i někdy odlehčí.

Kniha: Jak vést efektivně porady?, Autor: Eva Kaňáková



Hodnocení (96.666666666667 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 21.10.2020 - 11:04


Výběrem knihy podle reálných potřeb podporuješ přirozený proces vzdělávání se. Navíc tím aplikuješ teorii do praxe okamžitě, čímž pravděpodobněji získané teoretické znalosti udržíš déle. K výzvám se stavíš čelem a zodpovědně. Líbí se mi, jakým způsobem s knihou pracuješ, ať už s výběrem potřebných kapitol, nebo stanovením budoucích “akčních kroků”.

Další eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024