Kreativita a její rozvoj
Petr Žák
Motivace pro přečtení této knihy byla poměrně jednoduchá – složení zkoušky, u které je potřeba kreativní metodu vyhledat, vyzkoušet si ji v praxi a napsat na ni reflexi. Super! Můžeme zkoušku splnit pomocí ATP modelu, a tudíž i v souladu s Tiimiakatemia.
Když jsem knihu o kreativních technikách vybírala, bylo pro mě důležité určit knihu, která v sobě bude mít obsaženo velké množství technik, abychom je mohli navzájem porovnat a určit si tu nejlepší. Dále bylo důležité rozklíčovat bariéry, které nás mohou v kreativním myšlení zastavovat. V knize “Kreativita a její rozvoj” od Petra Žáka proto byla ideální, jelikož obsahuje opravdu velké množství těchto technik i vysvětlení veškeré problematiky ohledně kreativity.
Bariéra, kterou vnímám jako klíčovou, se kterou se potýkáme:
Regrese
- v psychologii charakterizována jako tendence k sestupu na nižší vývojovou úroveň
- jako obranný mechanismus v kreativitě se projevuje návratem k již vyzkoušenému a osvědčenému
- krokem zpět na vývojově starší stupeň
- při kreativní seanci vzniká tak, že členové skupiny začnou rozebírat problém v detailech a odmítají přijmout celostní přístup
- nejvíce času věnují “řešení” dílčího problému, který je už několikrát vyřešen (Paretovo pravidlo)
Techniky
Asociace
Jelikož bylo potřeba se nejprve na kreativní řešení připravit, vyhledávala jsem techniky, které nám mají pomoci se na brainstormingové techniky v praxi. Nejvíce mě zaujalo cvičení založené na asociacích. Toto cvičení spočívá v tom, že se počáteční slovo/myšlenka/impuls napíšou na tabuli a účastnící na něj vytvářejí asociace. Takto se postupně vytváří celá asociační řada myšlenek.
Brainstorming
Nejprve jsem si znovu připomněla, jaké jsou zásady brainstormingu, jelikož právě z něho nám vzniká většina kreativních technik. Jimi jsou:
1. Zákaz kritiky
2. Uvolnění fantazie
3. Vzájemná inspirace
4. Kvantita nad kvalitou
5. Všichni jsme si rovni
*Obecný překlad pro brainstorming je „bouře v mozku“. Původní vize (A. Osborna) však zněla jinak; Osborn chápe brainstorming jako „útok mozků na problém“. Hlavním cílem techniky je vyprodukovat v co nejkratším čase co nejvíce myšlenek. Předpokládá se, že:
1. Čím více nápadů, tím spíše nalezneme správnou odpověď.
2. Skupina dokáže vyprodukovat v krátkém čase podstatně více a originálnějších nápadů než stejný počet jednotlivců.
3. Naše myšlení potřebuje oddělit tvůrčí fázi myšlení od kritického.
Brainstormingu by se také neměli účastnit lidé, kteří:
1. Jsou věčně nespokojení a příliš kritičtí.
2. Mají mezi sebou příliš napjaté vztahy.
3. Jsou neschopní se uvolnit a oprostit se od zaběhnutých stereotypů. (out of the box)
4. Jsou pasivní, konfliktní.
Negativní brainstorming
- Užívání zejména ve fázi plánování a přípravy realizace (lze použít i ve fázi definice problému)
- Nejdůležitější změnou je definování klíčového problému. Účastníci nehledají nápady k řešení problému, ale snaží se přijít na všechny možné i nemožné problémy či nevýhody, které s sebou problém přináší.
Fáze:
1. Vysvětlení pravidel
2. Definice problému
3. Brainstorming otázky:
A. Co se stane, když problém nebudeme řešit?
B. Jaká jsou negativa nabízeného řešení?
C. Čemu se musíme při řešení vyhnout?
4. Vyhodnocení
Osbornův seznam
Provedení:
Osborn nejprve pracuje s fakty, která jsou k dispozici. Na
jakýkoliv problém se snaží najít adekvátní odpověď podle následujícího seznamu
návodných otázek:
·
Použít jinak?
·
Přirovnat k něčemu? Existuje
tomu něco podobného? Čemu je to podobné?
·
Předělat? Nová
barva/tvar/zvuk/vůně/smysl/pohyb/tvar?
·
Zmenšit? Může být něco odstraněno?
Může to být menší/tišší/světlejší/může se něco vynechat? Může se něco odlomit?
·
Zvětšit? Může se něco přidat?
Zesílit? Zrychlit? Zjasnit?
·
Nahradit? Vyměnit barvu za jinou?
Jiný materiál? Místo? Čas?
·
Přeskládat? Vyměnit lidi? Barvy?
·
Obrátit? Pracovat uplně naopak?
·
Kombinovat? Spojit dva nápady do
jednoho? Sloučit myšlenky navzájem?
Myšlenkové mapy
Provedení:
· Mějte arch papíru a dostatečné množství barev
· Vyberte problém, který chcete vyřešit.
· Začněte psát uprostřed
· Používejte nejméně 3 barvy na rozlišení jednotlivých segmentů
· Pokud je to možné, používejte obrázky.
Reflexe na použité techniky:
Co se povedlo?
Pro to, abychom se dostali do flow jsme vyzkoušeli novou techniku, která nám pomohla v následujících krocích (asociace). Při brainstormingu jsme vymysleli dostatek nápadů, které jsme si poté upřesnili v myšlenkových mapách. Také jsme si na úkoly dali časové ohraničení, což nám taktéž pomohlo. Na konci dne jsme z myšlenkových map vyvodili akční kroky, které nám daly podněty k další práci. Myšlenková mapa měla pro každý segment jednu barvu, byla tak lépe přehledná.
Co se nepovedlo?
Nejsem si jistá, zda bylo provedení myšlenkových map správné, jelikož jsme v nich především rozpracovávali brainstorming, nicméně to nebyl vyloženě chybné krok, jelikož se nám i tak povedlo získat výsledky.
V mapách jsme nepoužili ani jeden obrázek.
Nevyužili jsme zcela nové techniky, což opět nevyřešilo náš problém s regresí, ale jelikož jsem nebyla jediná, která si techniky připravovala, bylo jasné, že si v nich musíme udělat nějaký kompromis. Nicméně si myslím, že bychom je měli vyzkoušet do budoucna.
Co jsem se naučila?
Před tím, než začneme dělat kreativní cvičení, je potřeba se pomocí např. gamifikace, kterou jsme použili, připravit a připravit i všechny členy. Odprostíme se tak od myšlenek, které by nás mohli v dalších částek pouze rozrušovat.
Co příště udělat lépe?
Zkusím lépe definovat rozdíly různých inovativních metod, aby se nestalo to, že zkombinujeme dvě podobné metody.