Jsem ve společnosti tišší typ člověka a dlouho jsem bojovala na našich training session s tím, že jsem za celou dobu nic neřekla. Ne proto, že bych nedávala pozor nebo neposlouchala, ale protože jsem měla pocit, že jen sdělit svůj pohled na věc je málo, že je potřeba, abych to měla podložené několika zdroji, byla si jistá co chci říct a nejlíp i měla napsané body, abych na nic nezapomněla a dávalo to smysl. Až v poslední době jsem si začala uvědomovat, že i vyjádření pocitů, emocí nebo mého pohledu na věc je důležité.
Uvědomění důležité, ale přidal se další problém a to že mám pocit, že své myšlenky nedokážu správně vyjádřit. Přijde mi, že to nemá hlavu a patu, nepředám to co bych chtěla a sebe a ostatní do toho zamotám. Tak a v tu chvíli jsem vytáhla z poličky knížku, která mi tu už nějaký ten pátek ležela a začala listovat…
“Naučila jsem se, že lidé zapomenou, co jste řekli; lidé zapomenou, co jste udělali; ale nikdy nezapomenou, jaký pocit jste v nich vyvolali”
Maya Angelou
Publikum není váš nepřítel
První důležitá myšlenka, kterou jsem si z knihy odnesla je: publikum není váš nepřítel.
Lidé, kteří vás poslouchají, před vámi nesedí z donucení. Chtějí tam být a chtějí si poslechnout co říkáte. Nestojí proti vám. Přinášejí zájem a energii, kterou můžete nasát a sdílet okamžik s nimi.
Tip: “Myslete na svoji prezentaci jako na počátek živé rozmluvy s přáteli.”
Šest hlavních částí proslovu
- Úvod
“Připravit publikum tak, aby bylo ochotno naslouchat zbývající části proslovu.”
Quintilianus
- Narace - představení vlastního tématu a tezí
- Rozklad - shrnutí argumentů, o kterých budete mluvit. (Nastíníte publiku, co může očekávat, aby pro něj bylo snadnější porozumět vám.)
- Důkaz - zcela rovinete své argumenty
- Vyvrácení - eliminování jakéhokoliv protiargumentu
- Závěr - shrnutí klíčových bodů vedoucích k působivému závěru s emočním apelem jakožto přetrvavším dojmem
Pravidlo tří
Můžete mít 20 palčivých problémů, jimž se chcete věnovat, ale jakkoliv skvěle je vyjádříte, pro publikum nebude snadné je pochopit, pokud jim nepředložíte jasnou strukturu, která se pro ně stane vodítkem. Abyste jim situaci usnadnili, je třeba uspořádat nebo seskupit své argumenty do maximálně tří témat či oblastí, které podporují vaše téma. Každé z těchto témat lze samostatně rozvinout - avšak maximálně do tří podpůrných bodů.
Projev
Často, když začínáme psát svůj projev nebo se připravovat na pohovor, používáme jazyk odlišný od naší každodenní řeči. A končí to tím, že při mluvení nahlas zní projev formálně, nafoukaně nebo nabubřele.
Tajemství je v tom, že by váš projev měl znít jako vy, ale vytříbeněji. Využívejte jasnou řeč, když vyjadřujete své myšlenky a názory. Používejte krátké věty. Budou údernější a zapamatovatelnější.
Tip: Nahrajte se a poslechněte, jak zníte. Vyslovujete slova zřetelně? Nemáte problém s jejich vyslovením? Znějí správně? nacvičujte si to, dokud se necítíte jistě.
Cílem je mluvit přirozeně, plynule, spontánně.
Mrzí mě, že nemám co více z této knihy předat. Vybrala jsem si ji, protože jsem si myslela, že mi pomůže vyjadřovat se v běžném životě nebo při obvyklých situacích, které mě potkávají, ale všechny tipy a triky z knížky se soustředí na prezentaci před několika desítky lidmi, někde z podia v záři reflektorů, kdy prezentujete své celoživotní dílo. Takže můj problém to nevyřešilo, nicméně, pokud někoho čeká důležitá prezentace a chce opravdu prodat, to co říká, jistě pro něj bude knížka užitečná. Já jdu shánět jinou.