Od nápadu k podnikatelskému plánu
Svobodová Ivana, Andera Michal
Proč jsem si knihu vybrala?
Od té doby, co studuji v Tiimi už jsem udělala, co se podnikání týče hromadu chyb. A právě i kvůli tomuhle jsem si tuto knížku vzala do ruky. Chtěla jsem si pročíst vše, co by měl obsahovat úspěšný byznys znova, od začátku. Také jsem si nedávno rozjela vlastní projekt a chtěla jsem teorii z knihy převést do praxe.
O knize
Motivace a hodnoty
Hned zkraje knihy autor zmiňuje to, že podnikání obsadí vaši hlavu a že pokud bude v souladu s vašimi životními hodnotami, dokážete lépe udržet pozornost, motivaci a váš výdej energie bude pocitově nižší. Zkrátka je důležité dělat to, co vás baví a dává vám smysl, v opačném případě totiž není velká pravděpodobnost, že u podnikání dlouho vydržíte.
Při čtení této kapitoly se mi vybavila moje práce, do které stále ještě chodím. Není to tak, že bych ji vyloženě nesnášela, ale také to není tak, že se tam těším. Když jdu domu, automaticky vypínám a na práci už nemyslím. Kdežto při promýšlení projektů v Mark Me na projekty často myslím ve volném čase, vzdělávám se, jelikož mě to baví. S naším podtýmem si také často posíláme různé vzdělávací materiály a nápady, na které zrovna myslíme. A to si myslím, že je tím hlavním rozdílem.
Brainstorming a technika 6–8–5
Brainstorming je velmi známá kreativní aktivita pro rozvíjení nápadů. Hodně ji v týmu používáme, avšak v knize jsem se dočetla, že podle výzkumů mají lidé tendenci potlačovat šílené nápady, jelikož mají pocit, že budou vypadat směšně. Nevědomky si je proto filtrují předtím, než nápad nahlas řeknou.
Když jsem si dělala reflexi na brainstormingy, došla jsem k závěru, že jsem občas takové myšlenky skutečně měla. Na to je v knize řešením metoda 6–8–5. V této metodě jde o to, abyste si vzali papír a tužku a během pěti minut nakreslili 6–8 řešení na problém (nebo podnikatelský nápad). Tato metoda mi přišla skvělá, jen jsem si ještě neměla příležitost v týmu vyzkoušet, jelikož nebyla příležitost. Až ale nastane, ráda ji využiji.
Empatie
Empatii je v knize věnováno také dost pozornosti. Je totiž nezbytná pro vytváření produktů. Byznys totiž neprodáváme nám samotným, ale zákazníkům, na které je potřeba myslet primárně. Empatii můžeme rozvíjet například čtením beletrie, nasloucháním, ale i otevřeností.
My se rozhodli naši empatii a vnímání potřeb zákazníka otestovat při průzkumu trhu, který jsem dělali s projektem Mark Me. Také jsme chtěli porovnat jaké jsou hlavní rozdíly mezi online a offline průzkumem trhu. Vytvořili jsme si dotazník a rozdělili se na skupiny po dvou členech a ptali jsme se lidí na otázky z našeho dotazníku.
Povedlo se nám to, že jsme oslovili velké množství lidí a během 4 hodin jsme získali přes 200 odpovědí. Dále jsme získali i nějaké kontakty, takže budeme tázané lidi oslovovat prostřednictvím e-mailu, až projekt vypustíme do světa.
Nepovedlo se zase to, že jsme příliš neimprovizovali a poměrně striktně se drželi dotazníků, takže jsme mohli otázky mnohem více rozvinout. Jinak by měl průzkum trhu mnohem lepší výsledky a my tak mohli mít více podnětů pro uskutečnění projektu.
Co z toho plyne? Máme se rozhodně ještě co učit! Trochu jsme promarnili šanci v získávání cenných odpovědí, ale věřím, že příště budeme o to lepší. :) Nejdůležitější, co jsme si z tohohle průzkumu odnesli je to, že se nesmíme bát doptávat se na otázky sami a navázat s lidmi skutečnou konverzaci. A naslouchat, naslouchat, naslouchat! Nebo skončíte ve Vltavě. :D
Podnikatelský plán
Kdy podnikatelský plán sestavujeme?
· Při zahájení podnikání
· Při změně strategie
· Při růstu podniku
· Při vstupu dalšího vlastníka
· V období změny
Pro koho podnikatelský plán tvoříme?
· Pro investora
· Pro banku
· Pro poskytovatele dotací
· Pro sebe
Podnikatelský plán jsem si zkusila znovu sama napsat na můj individuální projekt. Upřímně řečeno, ačkoliv je v knize i spousta krásně vypracovaných podnikatelských plánů, skončila jsem u toho (pro mě) nejdůležitějšího; lean canvas, swot analýza, marketingový plán, základní finanční plán a zmapování trhu a konkurence. Myslím si, že ani není potřeba mít plán extrémně detailní, pokud pro svůj projekt nesháníme např. výše zmíněného investora, ale děláme plán jen pro sebe, a navíc k tomu je projekt teprve v začátcích.
Crowdfounding
Když jsem měla knihu rozečtenou, zrovna jsme pořádali crowdgoundigovou akci na HitHitu pro Lucii Velechovskou. Mohla jsem si tak spoustu věcí spojit s praxí.
Zaujalo mě, že existují rovnou 4 modely crowdfoundingu, kterými jsou:
1. Donation model – dárcovský model
2. Reward-based model – odměnový model
3. Debt-based model – půjčkový model
4. Ekvity – based model – podílový model
Také jsme byli na workshopu o HitHit, kde jsem si udělala pár poznámek a tipů od zakladatele HitHitu
1. Nejvíce kupované odměny na HitHitu jsou za 700 Kč (nejsou nejlevnější, ale zákazník už z nich cítí exklusivitu)
2. Je vhodné nabízet co nejvyšší počet odměn, abychom zaujali širokou škálu lidí (nejméně 6 různých druhů odměn)
3. U odměn je důležitá různorodost
4. Projekt na Hithitu může být pro projekt zajímavé zviditelnění, a navíc zdarma
5. Nejdůležitější je projekt sdílet v prvních deseti dnech
6. Před tím, než dáme kampaň na Hit hit, je dobré zvážit, zdali bychom něco takového sami podpořili
Závěr
Tahle knížka mi moc sedla. Líbilo se mi, že bylo vše vysvětlené od úplného základu, takže pokud chcete rozjet projekt od začátku, tahle knížka je vám šitá na míru. :)