Kniha je plná metod jak objevit u dětí skryté talenty a silné stránky. Podporuje myšlenku rozvíjení silných stránek a využívání jich na maximum. Tuto knihu jsem zvolil kvůli svému seberozvoji. Z názvu se může zdát že kniha je pouze pro rodiče. Ano z velké části tam jsou poučky pro rodiče. Koneckonců, každý jsme dospěli z dítěte, myslím že je dobré takto retrospektivně zhodnotit svoje dětství, práci svých rodičů a vytvoření závazků pro výchovu svých dětí. V knize je spousta věcí, které nádherně korelují s hodnotami Tiimiakatemia. Budu se snažit vyfiltrovat ty, které můžeme využít v praxi. Hned z počátku knihy mě zaujala Maria Montesorri, italská psycholožka, která se zasloužila o výrazný pokrok v pedagogice a podporuje myšlenku - learning by doing.
Co považuji za nejpřínosnější z knihy pro nás, studenty TAP, je objevování talentů a slabin. Talenty jsou jako rozdané karty na začátku hry - nelze hrát s jinými než těmi, které jsme dostali. Záleží pouze na nás co s těmi kartami uděláme, jak je nakombinujeme, které z nich využijeme pro hru a které schováme.
Jak talenty objevit ?
Udělejte si jednoduchou tabulku - co mi energii dává +, co mi energii bere -.
Musíme znát i svoje slabiny, obojí tvoří naší osobnost. Se slabinami se chceme co nejdříve vypořádat, abychom pak mohli nechat prostor svým silných stránkám. Slabé stránky bychom měli přijmout. Zkuste použít tuto větu: ,,Toto jsou moje slabiny, jsou součástí mne a vždy je mohu vytáhnout na určitou úroveň, aby mi nepřekážely v mé cestě za rozvíjením silných stránek.”
Nikdy bychom neměli svoje slabé stránky dorovnávat do úrovně svých silných stránek. Pozornost ale určitě vyžadují, nechceme totiž aby nám zabránily v dalším postupu. například propadnutí ve škole. Slabinám by se mělo podle Jana Muhlfeita věnovat pouze 20% času.
Pokud se ocitneme v týmu, můžeme využít silných stránek někoho jiného na pokrytí mých slabin a naopak. To je princip týmové spolupráce.
TALENTY
5 základních znaků, které potvrzují oblasti talentů
Touha - Ke kterým činnostem vás to přirozeně táhne?
Rychlé učení - Které činnosti jste se byli schopni velmi rychle naučit?
Intuice - U kterých činností jste jaksi přirozeně poznali, jak na ně?
Dokonalost - U které činnosti jste si najednou uvědomili, že se vám opravdu daří, a ptali se sami sebe, jak jsem to udělal?
Uspokojení - Z jakých činností cítíte uspokojení, ať během jejich výkonu nebo po něm, a těšíte se, až je budete moci opět vykonávat?
Budování silných stránek
Definice talentu: Talentem se myslí, typické vzorce uvažování, pocitů a chování, které lze využít pro něco produktivního.
S (silná stránka) = T (talent) x I (investice)
investice = energie + čas
Člověk si bude muset o oblasti svého talentu číst knihy a vzdělávat se. Videa, podcasty, filmy, kamarádi. Cokoli. Dnešní sportovci věnují 70% svého času do fyzické přípravy. Zbylých 30% věnují mentální přípravě a vizualizacím. Naše podvědomí si neuvědomuje skutečnost od představy. Je jako zahrádka, kam zasadíte ty správné informace, a když je potom i dobře zaléváte, vyrostou z nich úspěchy. Dokázat lze cokoli, co si dokážeme představit.
Zajímavé myšlenky z knihy:
,,Když dnešní děti dnes na něčem spolupracují, tak se tomu říká opisování a výsledek je ten, že dostanou pětku.”
Absolventi nejsou připraveni na to pracovat v týmu.
Řeč těla zde byla mnohem dřív než mluvené slovo, proto na ni máme vyvinutý radar, a pokud se někdo nechová autenticky, odhalíme ho přibližně za 17 milisekund. Říká se tomu inkongruence.