Průvodce ověřením nápadu - Dalibor Pulkert (Idea Box)
Proč jsem si knihu vybral?
Kniha byla součástí Idea boxu, kam jsme se přihlásili s projektem Holy Smoke. Byla určená na “zopakování si” a vypsání věcí, které ve Workshopech nezazněli. Z nich jsem vypsal tyto body.
Tato kniha nebude mít strukturu, jako mé jiné eseje, jelikož je to udělané pro projekty, aby pracovaly krok po kroku. Proto bude strukturována do kapitol, které se v knize vyskytovaly.
Kapitoly knihy
1 Motivace
Proč vznikl Idea box - hlavním cílem je zastavení vzniku projektů, u kterých se až pozdě zjistí že nejsou životaschopné.
Spousta lidí nehledá zpětné vazby ke svému produktu/službě, protože se do něj zamiluje a nechce vidět ony chyby.
První kapitola - Motivace
“Žádný úspěch není konečný a neúspěch fatální, odvaha pokračovat, ta se počítá” - Churchill W.
Všechny úkoly a cíle si musíme umět rozkouskovat, jestliže to neuděláme, nezvládneme si ani představit, jak ten velký úkol zvládnout.
Najít si své proč
- Japonská technika Ikigai - propojení kruhů - co mě baví/naplňuje, co pomůže světu, v čem jsem dobrý a za co dostanu zaplaceno
- 5x proč - lze použít na sebekoučování, nebo na zjištění opravdového problému či důvodu člověka, kterého se na to ptáme
2 Nápady
Na začátku musíme mít vyjasněné, v jakém oboru se chceme pohybovat, na jakou cílovou skupinu se zaměříme, jestli to bude B2B nebo B2C a v jakém časovém horizontu chceme aby náš nápad začal generovat zisk
Skvělá webová stránka pro inspiraci je Angelist.com
Technika Walta Disneyho - přepínání mezi 3 úhly - Snílek -> realista -> kritik v týmu
3 Tým
Tým má spoustu výhod oproti práci jednotlivců, je to např.
- Ostatní členové týmu doplní vaše slabé stránky
- Budete mít porovnání jiné práce - motivace
- Investoři preferují z mnoha důvodů startupy spíše týmů než jednotlivců
- Dostanete od jiných členů týmu zpětné vazby a můžete se lépe posouvat
V týmu je dobré udělat si osobnostní testy, které pokud se v týmu představí, víte, jak bude daný člen pracovat a na co se hodí
4 rozmýšlení
Než se člověk pustí do ověřování nápadu, měl by zjistit jak je velký problém, který chceme řešit a kolik lidí ho doopravdy má
Svatá trojice 1. (Řešení)Vize kam chceme s nápadem dojít 2. Musíme si jak nejlépe dokážeme definovat cílovou skupinu 3. Musíme dokonale pochopit problém, který chceme vyřešit
Před získáváním zpětných vazeb bychom si měli ujasnit, jaký (a jestli vůbec) je u našeho výrobku/služby rozdíl mezi zákazníkem a uživatelem - Čutálek: Zákazníci jsou majitelé restauračních zařízení a uživatelé jsou hosté hospody
Empatie - jde trénovat, někdo jí má vrozenou, ale můžeme se naučit používat všichni
Jestliže jsem zároveň Co-founder nápadu a cílová skupina, má to výhodu že lépe a rychleji rozumím problému, jelikož ho sám zažívám. Nevýhoda je, že se mohu sebeutvrzovat a myslet si, že ten můj problém mají přeci všichni
Jelikož je důležité pochopit problém zákazníka/uživatele, měli bychom si i vyzkoušet tento problém sami. - “Jestliže chceme pochopit problém šípu v zadku, musíme si ho tam nejprve vrazit sami.”
(U vozíčkářů většina kolemjdoucích nevěnuje pozornost ani pohled na ně. Myslejí si, že to dělají ze soucitu, jenže nevědomky tím dávají vozíčkářům zprávu o nerespektu k nim.)
Adopční křivka - Populace je rozdělena na 5 segmentů. Z nich bychom měli mířit vždy na první vlaštovky. Ty jdou poté využít jako reklamní portál pro rozšíření uživatelů na brzkou majoritu. Mezi vlaštovkami a brzkou majoritou spousta podnikalů selže. —> Valley of death - kdy dojdou první vlaštovky
Měli bychom se snažit pitchnout lidi příběhem. Lidi je milují!
Pokud jsme nedokázali najít náš nápad, znamená to, že: 1) Nehledali jsme dostatečně kvalitně 2)Výrobek a služba už existovala, ale byl to fuck-up 3) Jsme ve stylu Chucka Norrise a vymysleli něco neskutečně nového 4) náš nápad už někoho napadl, ale zjistil, že je to hloupost
5 Výzkum
Musíme jít nápad ověřovat s potenciálními zákazníky/uživateli, bez toho to není možné. Online dotazník ani externí osoba nezajistí výsledky dostatečně kvalitní a relevantní.
Paretovo pravidlo lze využít i u výzkumu respondentů: 5-7 rozhovorů s respondenty určí 80 % toho, co potřebujeme vědět.
U respondentů se doporučuje zaplatit danou částku, která je motivuje k tomu, aby s vámi podstoupili kvalitní rozhovor
Jako respondenti se nedoporučují členové rodiny a dobří kamarádi
Měli bychom používat otevřené otázky, aby se lidé rozmluvili a nezjednodušovali odpovědi - místo otázky: “Představte si, že byste měl zájem o náš produkt, je pro Vás užitečný?” spíše ? Už jste v minulosti přemýšlel o koupi tohoto produktu?”
Měli bychom se ptát na minulost a zákazníkovi zkušenosti, ne mu podsouvat teoretické řešení v budoucnosti…
Haló efekt - dáme na něj všichni. Jedná se o první dojem, na základě kterého si stavíme náš názor
Problém zpětného pohledu - “Já jsem si to přeci myslel, bylo to zřejmé”
Musíme respondenty ujistit, že nic není dobře ani špatně a že oceníme jejich naprostou upřímnost
Pivot - změna jedné z věcí ze svaté trojice - cílové skupiny, problému nebo business modelu
6 Trh a čísla
Lean Canvas - Nástroj, který je mi už delší dobu známý a který pravidelně používáme. Je to tzv. plátno, kde ukazujeme celý náš nápad. V podstatě se jedná o zjednodušený business plán. (Business model canvas je vhodný spíše pro rozjetý business se stálou zákaznickou klientelou) - neférová výhoda může být u Lean Canvasu také patent, obchodní tajemství, nějaká exkluzivita atp.
Swot analýza - Také je nám delší dobu známa, pracovali jsme s ní na začátku projektu Holy Smoke.
Finanční plán - máme rozpracovaný a stále na něm pracujeme (Máme je dokonce vypracované do oněch třech variant (Pesi, Opti a Real)
Cash-flow - peněžní tok. Kolik peněz máme na účtě - Příjmy musí převýšit výdaje.
Outbound marketing - aktivní oslovování a hledání nových zákazníků (reklama na internetu, akce, inzerce, oslovování lidí v terénu) - nákladné
inbound marketing - zaměřený na to, aby si nás zákazníci hledali sami - YT, sociální stránky, webové stránky atp.
7 Prototyp
Prototyp by měl být ze začátku jednodušší, nemusíme se s ním ze začátku piplat
Prototypem může být naprosto cokoliv, od obrázku po náčrty
Jestliže se staví něco fyzického, je vždy lepší na to použít 3D tisk, který je mnohem levnější než originální materiály
Můžou se dělat 2 typy prototypů, jeden za ověřením zpětné vazby a potenciálního prodeje a druhý na ověření, zda-li technologicky je možné produkt stvořit
“Fake it till you make it” - můžeme produkt prodávat, i když reálně ještě neexistuje a teprve se na něm pracuje
Na předobjednávku existují formuláře (letter of intent) - viz str. 89
8 Realizace
MVP - mělo by obsahovat základní funkcionality a kvalitní design. MVP NENÍ jen část produktu - viz vodní dýmka - Prototyp jsou náčrty, průřezy vodní dýmkou atp. MVP je 3D model z tvrdého plastu
Prioritizační kříž - Díky této jednoduché technice si vepíšeme všechny priority a seřadíme je dle důležitosti (přidané hodnotě) a náročnosti provedení
Angel - andělský investor, který už je úspěšný a chce pomáhat ostatním
Pitch desk - stručná a jasná prezentace našeho business plánu - je to vhodné pro Start Upy na zaujetí investorů
Co by měl pitch desk obsahovat - problematiku, rozpad problému(? - zjistit), popsání cílovky, představení našeho řešení, velikost trhu, tým a jeho motivace a kroky, ke kterým potřebujeme investici
Místo složité webové stránky je možné udělat tzv. one-pager, který je levný, jednoduchý na výrobu a splňuje to většinu požadavků webu
Kniha v poslední kapitole (9.) obsahuje zajímavé tipy, ke kterým je vhodné se v průběhu práce na projektu vrátit :)
Závěr
Kniha se mi četla s “workshopy” od Idea boxu velmi dobře, jelikož navazovala na předešlé hodiny a to, co jsme tam probrali. Byla hezky strukturovaná a obsahuje fakta, jak přesně postupovat, abychom ověřili náš nápad a nestrávili nad svými špatnými rozhodnutími spoustu času a neutratili zbytečně hromady financí. Knihu samotnou bych bohužel asi nemohl sám doporučit, jelikož neobsahuje samotná tolik informací. Každopádně celý Idea Box s touto knihou mohu vřele doporučit . Určitě se k těmto metodám brzy (i u jiných projektů) vrátíme, jelikož takovouto systematičnost potřebujeme. Strávili jsme prací nad projektem díky Idea Boxu desítky hodin a věříme, že naše práce měla smysl :)