Pravidlo 80/20 v prodeji a marketingu
Body: 1, Hodnocení: Zatím neohodnoceno :(
24.12.2019
24.12.2019
Pravidlo 80/20
v prodeji a marketingu
Autor: Perry Marshall
Úvod:
Autor knihy aplikuje Paretův princip v marketingu a podnikání, a snaží se vysvětlit proč podle něho toto pravidlo je pro marketing a podnikání nezbytné.
Proč jsem si vybral tuto knížku?
Už kdysi dávno jsem slyšel o výšeuvedeném principu, a pote co jsem narazil na tuto knihu v jednom seznamu doporučených knih z oboru marketingu, tak mě velice zaujalo, jestli ve skutečnosti tento princip lze úspěšně využívat v marketingu a podnikání.
Klíčové myšlenky.
Paretův princip:
20% námahy = 80% výsledků - 80% námahy = 20% výsledků
Toto pravidlo platí téměř ve všem ale my se zaměříme na jeho roli ve finančním trhu.
příklad: 80 % světového bohatství vlastní 20% světové populace. Jde o zákon, který se uplatňuje v mnoha oblastech.
- Pravidlo se nezajímá o průměr a všestranně ho ignoruje, zaměřuje se na extrémy,násobky a exponenciální růst.
- Řídí se mocniným zákonem.
- Jestli jsou lišky desetkrát větší než zajíce, zajíců je 10x více než lišek.
- Jsou li miliardáři 10x bohatší než milionáři, je milionářů 10x více.
- Schopnost našich zákazníků platit se nezvyšuje ale násobí, v podstatě všechno měříme v násobcích.
(příklad) Sportovní fanatici - 80/20 pravidlo v praxi
- sportovní kluby získávají 50% obratu z 1% fanoušků
- každý má alespoň jednu vášeň, na kterou by utratil nehoráznou sumu peněz
- rozhodujícím faktorem je samozřejmě to, že ty peníze má
- 50t fanoušku utratí 100 USD, 238 z nich utratí více než 10t USD
Natahování brokovnice:
- Cílem je vyřadit všechny nevyhovujících pro nás lidí a najít potenciální zákazníky.
- Spočívá v tom, že žebráním nic neprodáme, musíme ty role prohodit.
- Tím, že se snažíme přesvědčit velký počet zřejmě nezaujatých lidi o náš produkt/službu, jen ztrácíme ČAS,FINANČNÍ PROSTŘEDKY,ENERGII a MOTIVACI.
- Musíme stanovit kritéria, kterým zákazníky budou muset odpovídat. K tomu nám pomůže 5 DISKVALIFIKACI:
- Mají peníze? Najdeme lidi kteří mají na to finanční prostředky.
- Teče jim do bot? Opravdu to nutně potřebují.
- Je pro ně vaše jedinečná obchodní nabídka dostatečně zajímavá? Jestli pro ně máme JON (jedinečnou obchodní nabídku).
- Jsou způsobilí říci ANO? Jestli jsme schopni nabídnout jim to přímo a ta nabídka do nich vůbec dojde.
- Zapadá vaše řešení do jejich celkových plánů? Kterým zákazníkům naše JON zapadá do jejich celkových plánů
OBCHOD JE O DISKVALIFIKACI LIDÍ, NE O PŘESVĚDČOVÁNÍ.
TROJÚHELNÍK VÝKONU: - základní metoda prodeje
- Získání: návštěvnosti/zájemců,přilákat lidí.
- Konverze: musíte lidí přesvědčit, že vaše zboží vyřeší jejich problém
- Ekonomická stránka: musíte lidem dát něco hodnotného a dostat z nich peníze
“Keep it simple” = nikdy nedůvěřujte komplikovaným věcem, pravdivé věci obvykle bývají takto jednoduché
- 80/20 leží uprostřed, protože všechno se točí kolem možnosti získat za méně více = menší počet potenciálních zákazníků = větší zisk
- 80/20 je fraktální (jedná se a opakující se vzor)
PODNĚT - REAKCE - PŘÍNOS (JAK PRO NÁS, TAK I PRO ZÁKAZNÍKY)
Trojúhelník výkonu pracuje pro nás:
- Máme vynález či nápad… Jak a komu ho mám prodávat?
- Kdo by to koupil?
- Co jim řekneme, abychom je přesvědčili?
- Můžeme se k nim dostat, za přijatelnou cenu?
- Dají nám své peníze?
- Abyste si mohli rozhodnout jak něco prodat musíte jít proti směru hodinových ručiček
- primární dovednosti marketologa je myšlení pozpátku
- musíme prohodit role, a přemýšlet jako zákazník
Využití diskvalifikatorů v propagaci a oslovení potenciálních zákazníků.
- cílem je využít co nejvíce diskvalifikátorů v propagaci
- po přečtení vašeho inzerátu by vám měli ozvat pouze ti lidi, kteří prošli vašimi diskfalifikátory
- soustřeďte se na emočně velmi citlivé struny a pak jdete přímo k věci.
- Vzorec: Problém(poukázat)-Rozčílit-Vyřešit
- nezaměřujte se na Váš produkt, soustřeďte se na naléhavý problém, citlivé místo
JON (jedinečná obchodní nabídka) - je základem úspěšného podnikání
- je jedinečnou odpovědi na tyhle otázky:
- Umí váš produkt něco jiného co produkt žádné jiné nedokáže?
- Proč bych si ho měl koupit od vás a ne od někoho jiného?
- Můžete mi nabídnout nějakou záruku, kterou nikdy nedostanu?
- Je zapotřebí neustálé zlepšovat váš JON, konkurenti nespí a doba se mění.
Otázky z pohledu zákazníka:
- Proč bych vám měl naslouchat?
- Proč bych měl uzavřít obchod s vámi a ne s kýmkoliv jiným?
- Umí váš produkt něco, co žádný jiný nedokáže.
- Můžete mi garantovat něco, co nikdy jiný negarantuje.
Jak se můžete stát jedinečným?
- Služba - záruka přátelského jednání a přístupu,včasného dodání, zpětné vazby atd.
- Cena - vaše cena je nejnižší na trhu
- Jedinečný zážitek - nabídněte zážitek,který nikdo nenabízí
- Váš cílový trh je jedinečný - zamíříte na úzkou skupinu lidí
- Váš produkt je jedinečný - je ušitý na míru určitému druhu lidí
P.S Vaší profesní JON je rozšířením vaší osobní JON.
Polarizace zákazníků:
- rozdělit naše potenciální zákazníky do 7 kategorii.
- Nemají zájem
- Mají velmi slabý zájem
- Snad budou mít brzy zájem
- Mají zájem už teď
- Mají velký zájem
- Jsou nadšení
- Jsou závislí na produktu
- cílem je eliminovat 1 a 2 skupinu
- všechno se odehrává kolem dvou skupin PRO a PROTI
- historický vývoj se obvykle odehrává mezi nejhoršími a nejlepšími nad hlavami většiny stojící uprostřed
- nejste li ochotni zaujmout určité stanovisko, jste nudní
ČFP - výdělečný 3D marketing
- Čas = jak je to dlouho co u vás daný zákazník nakoupil naposledy, Kteří zákazníci kupovali u vás v posledních 90 dnech?
- Frekvence = jak často daný zákazník u nás nakupuje? Kteří zákazníci nakupovali opakovaně?
- Peníze = Kolik u vás daný zákazník utratil peněz? Kteří zákazníci utratili nejvíce?
- Udělat bodovou tabulku či 3D model, a určit top klienty a vyřadit nepotřebné zákazníky
Závěr:
Knihou jsem více než spokojený, bavila mě a četla si poměrně rychle, jelikož to byla spíš učebnice než kniha,dělal jsem průběžně velký počet poznámek. Ta kniha mě seznámila se zajímavými projektovými a marketingovými metody, které si co nejdřív plánuji využít v praxi a ověřit jestli jsou doopravdy dostatečně účinné. Po přečtení této a knihy a pochopení pravidla 80/20 jsem začal dívat na podnikání tak trochu jiným způsobem a uvědomil jsem si, že místo přesvědčování lidi je mnohem účinnější je “diskvalifikovat”.