Startup za pakatel - Chris Guillebeau
Proč jsem si tuto knihu vybral?
Je to jedna ze “seberozvojových” a vzdělávacích knih, které jsem začal číst už na střední škole, kde jsem začínal se svými drobnými projekty. Kniha mi celkem pomohla ve věcech, které jsem tou dobou řešil. Knihu jsem si teď v lednu ještě jednou během pár dní prošel a vypsal si vše, co mi přišlo zajímavé a na co jsem si vzpomněl ze střední školy. Dále jsem se u několika “myšlenek” z knihy pokusil o provázání s jinými knihami. :)
Nejdůležitější myšlenky, které mi něco přinesly
Hodnota - něco žádoucího a cenného, výsledek směny nebo vynaloženého úsilí
“Libra praxe má větší cenu než tuna teorie” - Engels
Menší businessy (mikrobyznysy) jako jsou menší firmičky i práce na živnost jsou tu a jsou důležitou součástí ekonomiky. - Pro tyto “začínající společnosti je jednoduché v dnešní době testovat a uvádět na trh. - Avšak konkurence je vyšší.
Velmi důležité je spojit podnikání s něčím, co je vám blízké a co milujete (+ co je užitečné a lidi to budou chtít!) - viz. průvodce ověřením nápadu - Holy Smoke (pro dýmkaře), Čutálek (Pro hravé lidi :)
Pro začínajícího podnikatele jsou nejdůležitější tři věci - 1. Produkt nebo službu 2. Skupinu lidí, kteří zaplatí (potenciální zákazníci) 3. Způsob, jak zaplatit
Kde se berou nápady?
- Když vidíme nějaký problém
- Kopírovat ze zahraničí
- Nová technologie
- Vedlejší, nebo přidružené projekty
Prodává příběh. Nesnažme se prodávat nekonečné seznamy vlastností, ale spíše základní přínosy.
Pokud řešíme nějaký problém, potíž nebo potřebu, je větší pravděpodobnost že naše služba/výrobek uspěje.
Ne každá vášeň nebo koníček je vhodný do podnikání
vášeň + dovednost → problém + trh = příležitost
Podnikat lze i při cestování (dokonce lowcostově) - spousta podnikatelů takto žije. Výhoda je sbírání inspirace a neustálé se učení a vystupování z komfortní zóny
Měli bychom mít jasno kdo jsou naši zákazníci - k tomu slouží persony, průzkumy trhu, dotazníky atp. Měli bychom také vědět společné názory, hodnoty…
Ptejme se zákazníků, abychom se dozvěděli co nejvíce to bude možné
7 kroků pro okamžité testování trhu
- Musí nám záležet na problému, který chceme řešit
- Trh musí být dostatečně velký
- Musíme se zaměřit na řešení do očí bijícího problému
- Téměř vše co se prodává, řeší nějakou výraznou bolest. Poté jsou druhořadé hodnoty produkty - pocit prestiže při koupi atp.
- V rovině řešení je důležitý být jiné - odlišit se (není myšleno cenou)
- Ptejte se lidích z cílové skupiny a měnte své nápady a řešení - pivotujte!
- Vytvoření prototypu nebo MVP, ukázání ho cílové skupině, pivotovat atd… ( ze začátku je důležité držet náklady na nižší úrovni)
To co lidé chtějí a to, co říkají že chtějí není vždy totéž.
Je důležité, aby u nás zákazníci viděli vděk a snahu o naplnění jejich potřeb.
Dobré uvedení na trh kombinuje strategii a taktiku. Musíme začít se strategií tzv. od otázky “Proč”. (Příběh, nabídka, dlouhodobý plán) Až poté na taktiku a ptát se “Jak”. (Načasování, přínos, cena) - Zpětně se mi to prolíná se mi to s knihou “Začněte s PROČ.
50 % času by nám mělo stačit na vytváření a 50 % na komunikaci s klienty, dodavateli, zákazníky atp.
Je skvělé mít přidané hodnoty a být např. v souladu s přírodou, ale nesmíme zapomenout, že cílem společnosti je vydělávat peníze, a na tom není nic špatného…
Jestliže chceme uzavírat partnerství s jinou společností, je důležité si stanovit vše předem - % ze zisku z projektů, hodnoty…
Neměli bychom mít takový strach z outsourcingu - Samozřejmě jde o typ společnosti a předmět podnikání.
Jsou tři možnosti - Buďto můžeme vybudovat menší, stálou klientelu a nesnažit se o růst. Druhou možností je neustálá snaha o budování (maraton) a třetí možnost je pokoušet se stále rozvíjet, ale zůstat někde na půli cesty. Ani jedna z těchto věcí není špatná, ale musíme si vybrat.
Nečekejte, až vám někdo dá svolení. - Mandát se nedává, mandát se bere, ale s úctou! - Průvodce ověřením nápadu.
Neplýtvejte svým časem tím, že budete žít život někoho jiného a budete se přetvařovat a snažit se být takovým, jakým by mě mělo chtít okolí.
Závěr
Co si pamatuji před třemi lety, tak mi kniha přišla celkem obsáhlá. Nicméně zde bylo dost informací, které jsem nikdy předtím neslyšel. Při výpiskách mi pomohly zápisky, které jsem si na střední škole dělal v podobě hlavních myšlenek a stran, které si mám znovu projít. Knihu doporučuji všem, kteří neabsolvovali Idea Box, který mi nicméně přišel pořád o 100 % lepší.