logo

Učící se organizace

Body: 1, Hodnocení: Zatím neohodnoceno :(

25.01.2020

Učící se organizace

Proč jsem si vybral tuto knihu?

Knihu jsem si vybral, abych lépe pochopil koncept Učící se organizace, o který se v Timiiakademia snažíme. Také abych byl schopen napsat esej pro Ivanu Tichou na předmět Učící se organizace.

Jak učící se organizace vypadá? Charakteristika

1.      Učení jako součást strategie

-         Strategie podniku je strukturována tak, aby umožňovala učení, a učení je součástí zpětné vazby využívané k upřesňování vývoje podniku

2.      Participativní přístup

-         Všichni členové podniku by měli mít šanci se podílet na tvorbě strategie. Strategie by měla respektovat a podporovat různorodé zájmy.

3.      Informatika

-         Informační systémy by měly sloužit ke sdílení myšlenek a strategií. Tak aby všichni členové měli možnost podílet se na základě vlastní iniciativy důležitých záležitostí podniku.

4.      Formativní účetnictví

-         Účetnictví by mělo být přístupné všem, tak aby všichni členové měli přehled ohledně financí podniku a mohli podle toho uvažovat.

5.      Vnitřní výměna

-         V učící se organizaci dochází k velké výměně vnitřních informací napříč odděleními. Pracovníci z různých organizačních jednotek se vnímají jako partneři v procesu učení.

6.      Pružný systém odměňování

-         Vetší autonomie zaměstnanců vyžaduje pružný systém odměňování, a to jak v oblasti peněžního, tak i nepeněžního. Přetrvává motivace zaměstnanců (kdyby odměňování fungovalo stejně jako u Neučící se organizace, zaměstnanci by ztratili zájem dělat něco na víc (učit se))

7.      Sběr informací o vnějším prostředí

-         Je potřeba zajistit průběžný sběr informací o vnějším prostředí.

8.      Inter-organizační učení

-         Učící se organizace využívá zkušeností jiných organizací k vlastnímu učení.

9.      Atmosféra podporující učení

-         V organizaci by se měla vytvořit přívětivá atmosféra. Dosáhnout ji lze, pomocí podpory odvahy, experimentování a vybízení k novým řešením.

10.  Příležitost osobního rozvoje pro každého

-         Každý by měl mít možnost získávat nové zkušenosti, učit se a odborně i osobně růst.

Cyklus učení

Teoretici v oblasti organizačního učení tvrdí, že k nejefektivnějšímu učení dochází v rámci cyklu získávání zkušeností

KNOW-HOW (Vědět Jak)

-Na pracovišti získáme zkušenost

-Zkušenost reflektujeme; snažíme se porozumět tomu co se stalo a proč se to stalo

KNOW-WHY (Vědět proč)

-Na základě reflexe vytváříme závěr/zobecnění

-Závěr testujeme v praxi a získáváme nové zkušenosti


-Proces opakujeme

Získané znalosti se neztrácejí, ale ukládají. Vytvářejí se z nich představy, předpoklady o světě – nazývají se Mentální modely (generalizace ve stylu: Lidi nejsou důvěryhodní. Na základě zkušeností z minulosti soudíte)

Mentální model

Jsou to hluboce zakořeněné představy, o tom jak svět funguje.

Je to váš tzv. vnitřní hlas, pomocí kterého se rozhodujete v situacích. Můžou to být úplně obyčejné situace typu nákupu potravin v obchodě (minule jsem tu koupil meloun a byl dobrý, takže by měl být dobrý i dnes). Zároveň to jsou i situace, kdy rozhodujete o těch nejdůležitějších věcech, sestavení týmu nebo organizace (př.: S Davidem mám zkušenost, že rychle a kvalitně komunikoval se zákazníky, tak se bude hodit na komunikaci. Petr zase přišel se zajímavými nápady na zvýšení prodeje, bude se hodit na marketing.)

Aby Učící se organizace fungovala tak jak má, je potřeba abychom v organizace své Mentální modely sdílely. Valná většina organizací sdílí své Mentální modely v podobě toho, jak by se kdo měl na pracovišti chovat, aby s tebou neměl nikdo žádný problém atd. Bohužel už spolu nesdílí Mentální modely, v otázce řešení problémů. Zaměstnanci se naučí, jak řešit problém tou nejlehčí cestou, ale už mezi sebou nesdílí myšlenky typu: že by bylo vlastně mnohem lepší řešit problém takto, protože z dlouhodobého hlediska to bude lepší. Tato úloha je přenechána manažerům a pracovníkům na vedoucích pozicích. Ti, ale kolikrát nemusejí mít tak přesný pohled na věc jako pracovníci, kteří se úkolu věnují každý den.

Jak se může organizace učit?

1.      Získávání znalostí – (učit se co) Typickým příkladem je pasivní učení ve škole, kdy nasloucháme učiteli a přejímáme jeho znalosti.

2.      Získávání dovedností – (učit se jak) Praktická část učení, při níž se učíme získanou zkušeností, kterou reflektujeme, pak zní vyvodíme závěr, ten se nám ukládá do našeho mentálního modelu.

3.      Osobní rozvoj – (učit se jak využít svůj osobní potenciál na plno) Umět být sám sebou.

4.      Společné bádání – Je klíčem k organizačnímu učení. Můžeme se učit i když mezi sebou komunikujeme, sdílíme své názory a zkušenosti, sdílíme své mentální modely.

Obecně lze říci, že v Učící se organizaci je zapotřebí, aby se učil jedinec sám a zároveň, aby se učila skupina dohromady.

Učící organizaci by měla mít Bezpečné útočiště

Co by v takovém prostředí lidé měli mít?

-         Příležitost pro trénink a praxi

-         Podporu v překonávání strachu

-         Vedení a odmněnu za vložené úsilí

-         Odměny za inovativní myšlení a experimentování

Pět disciplín učící se organizace

1.      Osobní mistrovství

o  Znamená celoživotní snažení o rozvoj vlastní osobnosti, dosáhnutí své osobní vize. Být mistr v oboru, kterým se zaobírám. Ať už je to třeba jen pohled na svět. Je to cesta na celý život.

2.      Mentální modely

o  Jsou vnitřní představy o světe, a o tom jak svět funguje. PŘEDPOKLADY, PŘEDSUDKY

3.      Sdílená vize

o  Pomáhá lidi sjednotit, umožnit jim, aby šli společně za stejným cílem. Jinak má každý svůj cíl a lidé se rozcházejí. Vizi si musí každá organizace sama vytvořit. V Učících se organizacích by měli všichni členové vytvořit vizi společně (neměla by být vytvořena vedením).

4.      Týmové učení

o  Lidé musí jednat jako tým, a ne jako jednotlivci. Týmové učení závisí na schopnosti spolupracovat. Používá se k tomu DIALOG a DISKUZE.

5.      Systémové myšlení

o  Porozumět dynamice týmu lze jen v celku. Nicméně organizace se skládá z více jednotlivých složek, které musejí fungovat i každá samostatně. Každý člen musí chápat svoji roli v organizaci při řešení problému.

S čím v knize souhlasím?

Celý systém mi dává smysl a za splnění všech podmínek by koncept měl fungovat, avšak splnění všech podmínek mi přijde trochu nereálné. Myslím, že koncept Učící se organizace by se měl stát vizí společnosti a být tak zdánlivě dosažitelný ideál.

S čím v knize nesouhlasím?

Asi jen s tím že společnost, která není učící se organizací, nemůže být úspěšná. Podle mě, pokud vedení zajistí dostatečnou motivaci a dokáže zaměstnance usměrňovat správným směrem, společnost může být taky úspěšná, nicméně nikdy nebude tak kvalitní jako společnost typu Učící se organizace.

Závěr

Tuto knihu by určitě měl přečíst každý člen Timiiakademia.

Kniha: Učící se organizace, Autor: Ivana Tichá



Hodnocení (Zatím neohodnoceno :(%):

Nový komentář:







Komentáře (0):



Další eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 1

18.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

18.04.2024

18.04.2024