Umění války v byznysu – Sun – C´ - Vít Vojta
Ke knížce jsem přišla úplnou náhodou, a to v zapadlém knihkupectví v Náchodě, kde měli výprodeje knižních titulů za velmi nízké ceny. Název mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla si knihu koupit, a ještě tentýž den přečíst. Poslední dobou jsem si oblíbila více knihy s příběhem a s nádechem pradávných dob. Také jsem zjistila, že se mi kniha hodí do mého Learning Contractu, protože pojednává kromě politické a ekonomické strategii také o budování týmu.
Obsah je skvěle strukturovaně rozdělený. Nejdříve nás autor (překladatel Vít Vojta) seznámí s autorem díla a zavede nás do tehdejší doby, takže si lépe představíme atmosféru na bojišti, a i to, co předcházelo tehdy boji (strategie, formace, ekonomické rozpočty…). V každé kapitole nechybí jazykové souvislosti, slovníček zajímavých slov, proslovy Sun Wuha a poučení do byznysu. Do eseje jsem se snažila dát věci, které mi pomohou mít v podnikání „ostré“ lokty.
Když jsem otevřela obsah knihy, s pousmáním jsem se vžila do studenta Vojenské akademie ve Vyškově a už si představovala aplikování metody TRAINING – READING – PRACTISE po přečtení kapitoly Útok ohněm a Užití vyzvědačů.
Válka = evoluční výběr
Strategie začíná rozvahou, sestavením osnovy pěti faktorů:
1. Cesta – hlavní idea, cíl a dosažení = sladění zájmu účastníků = mise, vize a hodnoty v byznyse
(Čechům se tato fáze jeví prázdná a zbytečná, rádi ji přeskakují a chtějí se vrhnout na technická řešení. Praxe však ukazuje, že zvláště u složitých projektů a v multikulturním prostředí je etapa sladění nezbytná.)
2. Nebe – časový a klimatický vliv na projekt, příležitost vymezená časem
3. Země – vzdálenost a blízkost, nepropustnost a průchodnost
4. Velení – moudrost, důvěra, lidskost a odvaha, disciplína
5. Řád – rozdělení pravomocí, organizace, zajištění zdrojů
· Úspěšná realizace závisí na přípravě a zajištění lidí, techniky s její údržbou, spotřebního materiálu, zásobování.
· Mistr válečnictví bojuje rozumem. Nejlepším výsledkem užití důmyslu je podmanění si nepřítele bez boje, bez nákladů, ztrát a ničení.
· Celiství úspěch pramení z poznání samo sebe i svých konkurentů.
· Ve veřejném projevu jde o měření sil, česká kultura veřejný projev zanedbává. :(
Patero návazností:
1. Rozsah činnosti dává velikost obratu a tržeb
2. Velikost tržeb dává ziskovost
3. Ziskovost vytváří volné zdroje
4. Výše volných zdrojů umožní investici do rozvoje a do lidí
5. Porovnáním s účastníky soutěže (hospodaření, investice…) se pak ukáže pravděpodobnost našeho „vítezství“
· Mistr Sun považuje organizaci malé a velké skupiny za shodnou, početný tým je jen nezbytné rozdělit na jednotky a jim přidělovat dílčí úkoly
· Pozice přináší výhody a příležitosti, je dobré ji cítit a slyšet
„Každý, kdo se první dostane na místo bitvy, a vyčká soupeře, bývá odpočatý, kdo na bojiště dorazí později a přispěchá přímo do boje, bývá znaven.“
Manipulace protějšku:
1. Personální – je-li odpočatý, unavit jej
2. Zdrojů – má-li dostatek, vyhladovět jej
3. Organizace – spočívá-li v klidu, vylákat jej
· Jakmile se na trhu objevíme, budeme sledováni naší konkurencí. Proto je třeba skutečný směr našeho úsilí maskovat falešným směrem. Soupeř, bere-li nás vážně, rozdělí pozornost a sílu na více míst.
Tři metody psychologické přípravy a práce s proměnlivostí stavu soupeře:
1. Zvládání vůle – vyhnout se nepříteli, jeho síla je na vrcholu, útočit, až se unaví
2. Zvládání ducha – zachovat klid, kázní odpovídat na zmatek
3. Zvládání sil – s výhodou blízkosti vyčkávat vzdáleného, odpočatý čekat na znaveného, sytý očekávat hladového
· Jedním z důvodů, proč je asijská kultura pracovitější než ta západní, je ten, že si odepírají volný čas. Díky tomu ale mají větší počet sebevražd.
· Když nerozumíme místnímu prostředí, lehkovážně se tam nevydávejme. Bez „průvodce, překladatele“ těžce získáme výhodu.
Patero krajin:
1. V nepropustné krajině se nerozbíjí tábor – neztrácíme čas a energii
2. V průchodné krajině se sjednává podpora spojenců
3. V nehostinných místech se nezdržovat a projít
4. Ve svírající krajině použít důmysl
5. Ve smrtící krajině bojovat – kdo váhá, ten ztrácí
· Nejdříve je důležité získat důvěru týmu a vést jej měkkými prostředky, až pak lze zavést kárný řád a stmelit jej rázností.
· Správný velitel musí nejdříve načíst charakter prostředí boje.
Základní pravidlo vedení konkurenčního boje:
1. Znalost sebe a protějšku
2. Znalost Nebe a Země (zohlednění klimatických, časových a geofyzikálních podmínek)
3. Znalost krajiny, ve které náš projekt realizujeme
· Vést se má tým sjednocený, jako by se vedl za ruku jediný muž
· Vedoucí týmu musí mít: chladnou rozvahu spojenou s nepředvídatelností a spravedlnost spojenou s pořádkem
· Lepší než teambuildingy je společné čelení hrozbě :D
· Tým potřebuje mít pocit ohrožení, obklíčení, hrozeb, teprve pa naroste výkon a současně se podřídí velení
· Nejdůležitější je znát soupeřovu situaci
Je obdivuhodné, že toto dílo je stále aktuální a aplikovatelné v dnešním byznys světě, přestože vzniklo před více jak dvoutisící lety. (!!!!!) Oceňuji Víta Vojtu za skvělý překlad a souvislosti z dnešního světa navíc, díky kterým jsem se například dozvěděla, že při vstupu Škody Auto na čínský trh v roce 2008 pojmenovali jednotlivé vozy čínským znakem symbolizujícím „údernost, ráznost, kuráž“, který se používal jako označení pro bojeschopné vojáky Sun – C´. Obsahově mi kniha znovu připomněla, jak důležité je znát nejenom sám sebe, ale i soupeře a že na každý boj, je vždy nutné se připravit. Úžasné je, že i tenkrát už se řešilo psychické rozpoložení vojáků a práce s ním. A ještě jednou píšu, že nerozumím tomu, jak je možné, že se to dá stále aplikovat v byznyse, když toto dílo bylo napsané před mnoha lety. Holt je to mistrovské dílo.
">