logo

Začněte s Proč?

Body: 2, Hodnocení: 60 %

Začněte s Proč – Simon Sinek


Rozhodující je to, co není vidět. Proč nás vždy zaujme, když u někoho vidíme nejnovější model Macu od Applu, ale už si nevšimneme nejnovějšího modelu od HP? Je to nejenom o prestižnosti této značky, ale hlavně o tom, co značka Apple znamená, když vyslovíme její jméno. Tím, že nám značka řekne proč? a my s ní souzníme, stáváme se vůči ní loajální.

Co je proč? Znát proč znamená znát důvod proč dělám, to co dělám. Vyšší a přitom hlubší důvod než zisk. Když neznáme proč? organizace, očekáváme od ní minimum: určitou kvalitu, cenu, funkce. Nejsou to technická specifika a parametry, kvůli čemu si nový mobilní telefon nebo notebook koupíme, je to právě odpověď na otázku proč? a Apple své proč? má a zná. Ostatní výrobci většinou vědí a prezentují jen své co? a jak?

Nezáleží na tom co? a jak? děláme, ale aby co? a jak? bylo konzistentní s naším proč? Co děláte, má sloužit jako hmotný důkaz toho, proč to děláte. Úspěch přichází, když se každé ráno vzbudíme a víme, proč děláme, co děláme.

Během čtení jsem si vzpomněla na knihu Najděte si svého marťana, ve které se krásně popisuje přístup k životu malého dítěte. Dělá jen to, co chce a co se mu líbí a zná své proč?. Bohužel růstem na tento přístup zapomeneme a přizpůsobujeme se systému, ve kterém vyrůstáme. Dalo by se říct, že je to vlastně celkem primitivní, ale kdo z nás umí odpovědět na otázku, proč žije? A proč dělá to, co dělá?

Pokud budu vědět proč něco dělám, budu mít důvod každé ráno vstát a těšit se do práce nebo do školy a inspirovat ostatní, aby také dělali to, co mají rádi. Pokud nemáme své proč?, těžce se nám budou hledat důvody naší práce.

Se spoustou názorů pana Sinka musím souhlasit, v knize se mi moc líbily příklady z praxe, uvedené na reálné společnosti a inspirujících lidech. Je velká spousta podnikatelů, kteří chtějí své proč? uskutečnit, ale neví jak?. U každého velkého charismatického vůdce, který dosáhl výrazného úspěchu, bychom vždy našli osobu nebo malou skupinu osob stojících v pozadí, kteří věděli, jak? vizi uchopit a učinit z ní realitu.

Mimochodem, co se zmíněných lídrů týče, naprosto souhlasím s jeho názorem, že jeden z nejvážnějších problémů dnešního vzdělávání je neexistující předmět rétoriky na středních školách. Z gymnázia si pamatuji velmi málo lidí, kteří byli schopni si stoupnout před tabuli a několik minut o něčem mluvit nebo prezentovat. Ti, co měli, odvahu, tak si sice před tabuli stoupli, ale zaříkávali se a hledali slova. Přitom právě skvělou řečí může člověk strhnout publikum, ať už mluví o čemkoliv. Negativním a přitom funkčním příkladem je Hitler, který byl mistrem intonace, pozitivnějším je Steve Jobs. Druhý zmíněný uměl improvizovat a diváci při představení nového produktu od Applu hltali každé slovo. Tato dovednost by lidem pomohla stát se inspirujícími lídry a získat větší sebedůvěru a jistotu ve svém přednesu. Vzpomenu-li si na přednášky z vysoké školy, ani mě kolikrát nezajímalo, co vyučující říká, jako to, jak to říká a jak jeho hlas intonuje. Někteří lidé se s tímto umem narodí a jejich poslech je pro nás příjemný, ti ostatní by měli mít šanci se to naučit právě na středních školách.

Mimochodem zlepšení našeho školství je jistě proč? a my jsme ti, kdo toho reálně mohou dosáhnout, přičemž čtení této knihy nám může pomoci se k tomu odhodlat.

Kniha: Začněte s Proč?, Autor: Simon Sinek



Hodnocení (60 %%):

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 30.10.2020 - 13:29


Velmi užitečná kniha. Esej je završením ATP modelu. Jak můžeš poznatky z knihy přenést do projektů/týmu?

Lucie Opočenská - 20.09.2020 - 21:36


Odkaz na doplnění eseje od samotného Simona Sinka: https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA

Další eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024