logo

Ztracená krajina

Body: 2, Hodnocení: 80 %

23.02.2020

Proč tato kniha?



Tuto knihu jsem si vybral, protože jsem se tak nějak zasekl na bodě,

kde jsem nevěděl, kde jsem. Potřeboval jsem knížku, která by mi pomohla se najít a zároveň mne neodradila. A povedlo se



Názor na knihu?


Tato kniha mi pomohla uvědomit si co v TAPu děláme a jak by nám to mělo pomáhat. Pomohla mi utřídit si myšlenky a tak nějak nenáročně nahodit zpět.



Obsah knihy?


Kniha má 3 části.

  1. Je přímo o lehce o psychologii. Co a jak používat plus jsou přidány příklady
  2. Ta může býti rozcestníkem, protože zde autor uvádí odkud čerpal. Říká zajímavosti k různým kapitolám a na závěr přidává nejzásadnější cvičení z každé kapitoly a jak jej uplatnit.
  3. Poslední část je vyloženě pohádka. U té jsem už jen relaxoval a vychutnával si nových poznatků, které byli zasazeny do jednoduchého příběhu o ztracené krajině.



Myšlenky z knihy:


Vývoj práce se stimulací:

Pomocí zvýšení stimulace dosáhneme vyšího výkonu. (z nudné situace se stane nám milá a příjemná). Pokud ale stimulaci přeženeme může pak naopak vést ke snížení výkonu. ( z milé a příjemné situace se stane stresující povinost)


Pracovní výsledek = motivace * čas

Navýšení časově dotace (bez pokroku) odchází nadšení (motivace) nevede k výsledkům. Navýšení na úkor regenerace

Zde jsem si vzpomněl na problematiku středečních dialogů

Navýšení motivace = experiment, připomínání naší vize, rozhovor k ujasnění našich cílů. (24hCamp). Učení předškolních dětí ( pokus omyl).


Flow (plynutí/ proudění) výkoní i šťastní - mimořádné (stejně jako proud řeky u my se posouváme dál)

Uváznutí s množstvím času se nedaří posun - (opak Flow) = stuck state (pokud se proud dostane k mělšinám či ke hrázi i my se zastavujeme) 


Je dobré započítávat i odpočinek a regeneraci. Pracovat v intervalech, kdy máme se můžeme na problém absolutně soustředit. Autor přirovnává práci v intervalech k běhu: Pokud vidíme cíl, pracujeme absolutně s vypětím všech sil (vidina regenerace). Pokud, ale cílovou pásku nevidíme síly si rozvrhneme abychom vydrželi co nejdéle.


Vnitřní účet energie

Tento účet slouží k využití naší energie. Pokud se cítíme mizerně jde i do záporna. Je tedy hodně ovlivněn náladami. Proto je nutné si vyhradit čas na věci, které máme rádi, abychom nabíjeli naší energii, kterou pak můžeme využívat dál.

Autor zde příklad: pokud budu sedět u televize a koukat na zprávy, možná si odpočinu, ale po půl hodině budu rozmrzelí z toho co jsem viděl. Když ale namísto toho půjdu ven, třeba do lesa. Sice využiji více energie na chůzi, ale odpočinu si více a nabiju tak více svou další energii, kterou pak mohu dále využít.

Analogie investic: čím víc energie využiji tím více se mi může vrátit.



Všímavost:

příjemné okamžiky můžeme vnímat negativně, pokud se na ně plně nesoustředíme.

mentalita hraje roli

vnímat co je nového při automatizaci ( prevence kolize). Analogie rozpoznávání vín: prvně rozpoznáváme jen červené, bílé, růžové. Pokud se zaměříme více na detail tak začneme vnímat i další chutě, které nemusí s vínem přímo souviset.

Pokud se soustředíme na detail a změnu může nás to více obohatit.

Cvičení: Zde jsem si vzpomněl na Mnicha, který prodal své ferrari a jeho cvičení srdce růže (vpodstatě meditace) 


Nálepkování:

- Urychluje myšlení, ale zhoršuje vidět detaily.

- Proroctví, které se naplní pokud něčemu dám nálepku odsuzuji ho k zaseknutí se na stejném bodu

= Jsem špatný na malování -> budu malovat špatně



Nedokončené tvary:

- nejvíce přitahují naší mysl. (obrázek obyčejného panáčka bez nohy. Čeho si všimnete jako první?)

- denní můry (pokud si vezmu práci na dovolenou a nesplním jí, myslím na ní pořád, čímž se z toho snadno ohrozí pozitivní zážitek z relaxu)

- stanovení splnitelných cílů (shoda s LC)



Tvarování:

- porovnávat co je lepší

- vyzvdihovat lepší 

- nepodléhat k nálepkování



Zpět k nálepkování:

  Problém společenské prestiže.

Cílem nemusí být změna. využívání Scénářoých slov (Zase, jednou, vůbec, samozřejmě, nikdy, desetkrát, jako vždycky, ...)

copak chceš X copak zase chceš? / zpětná vazba X udržet si svůj status

Konstrukce myšlenek

- nač se soustředit na něco co nám jde? - soustředění na změnu (negativní) táhne k opakování chyb

Bez pokárání = rychlejší pokrok.

Protože negativní komentáře fixují aktuální stav.


Stvrzení čili konfirmace:

Dobré věci bereme jako samozřejmost dokud o ně nepřijdeme. V tu chvíli = výčitky že jsme si jich nevážili. (příklad zdraví)

Šťastni nejsme protože jsme si jich nebyli vědomi

Informace = informace když ji přijmeme ( pohnutí s námi)

Úspěch oslavit hned a hýčkat si ho. 


Nemyslet na draky:

Co chci dělat -> mít jasno v hlavě. Jinak náhodné varianty. Nedobrý vztah, když nevím co dobrý vztah je = definovat problematiky

Co si představíme -> zvýšení pravděpodobnosti toho že se to stane. Pozitiv i negativ. Upozornění dítěte na louži se jejich střet nesníží.

Úkoly jsou ovlivněny naší negativní představou (pádu). Očekávání krize = krize přijde.

hlavně nemysli na draky. Na co myslíš?


Pohled vpřed čili vize:

Představu ohnivého draka dokáže překonat zelený slon (drak negativní, slon pozitivní)

Vize = soustředění energie = síla laseru. Povzbudí když nevíme kudy kam.

Pokud nemáme představu nemáme kam jít (toto teď cítím v našem týmu) vliv vnějších vlivů.

Postup: Stanovit silnou vizi, najít kroky k jejímu naplnění a vytrvat.

Velké i malé vize = stoupání po krůčcích.


REFLEXE:

Projít zážitek ještě jednou a utřídit = užitek.

  1. Obvyklost/Poznatky a prožitky - unikáty
  2. Žádoucí (+) zafixovat/ nežádoucí = chceme změnu (značíme delta kvůli negativu, který fixuje stav)

Kvadranty:

NOVÉ ŽÁDOUCÍ

Zamyšlení nad objevy, silnými pocity, zlepšení, detaily. Následně nad tím jak to celé zopakovat a přivolat.

NOVÉ NEŽÁDOUCÍ

Co se nepodařilo? Příště jinak? Prevence před opakováním a na čem máme pracovat a z čeho se poučit.

BĚŽNÉ NEŽÁDOUCÍ

připomenout vizi a fokus na to jak by to mělo být (dlouhodobá pozornost)

BĚŽNÉ ŽÁDOUCÍ

zapomínáme (samozřejmost). Připomenout a konfirmovat (přijmout)


Čím dříve tím lépe a snáze reflektovatelné. Post-motorola (pohled TAP)

 

Obrazy štěstí:

Cíle - zaměnitelné, příležitosti se něčemu věnovat

- danou oblast chceme a můžeme změnit a co naopak přijmeme.

Štěstí - cíle každého sebekoučování 

3 zdroje: Minulost, Přítomnost, Budoucnost

= Obrazy ke kterým se vracíme - lze rozvinout = co zbude v obrazárně vzpomínek. (Vracet se a vychutnávat.)



Zajímavosti:


Sebekoučování = větší výkon i větší štěstí.

Sokrates = otázkování

Benjamin Franklin = co dobrého dnes udělám? Co jsem dnes dobrého udělal?

Timothy Gallwey = nekomentované chyby mizí rychleji než ty komentované (tenis)

Jonathan Livingstone = Racek (kniha podobná na podobné bázi jako Malý Princ)

Paretovo pravidlo 20/80 = 20% času můžeme získat 80% konečného efektu.

Nassim Taleb = Černá labuť - Odpracované hodiny nejsou stejně hodnotné 

Roger Sperry = dva odlišné způsoby učení:

1. Předškolní 2. Školní = spojení -> efektivní učení

- obrazy a experimenty + rozebírat a stanovovat dlouhodobé cíle

Dominantní hemisféra = analytické zpracování infa

Méně dominantní hemisféra = support syntetizujících obrazů 

Richard Wiseman - "just a few minutes" [59second] = krátké investice -> dlouhodobí význam (méně je mnohdy více)

Faktory ovlivňující energii = informace, slova, obrazy.

Aristoteles = en(v) ergos(práce) = energie

Hawthornský efekt - zaměstnanci jsou výkonnější, když si jich někdo všímá.

John Gottman - model jak poznat z 1h rozhovoru mezi partnery jestli spolu budou i za 15 let (95% pravděpodobnost)

Fokus na drobné konkrétní kroky.

Operantní chování - pokud chování vede k odměně vyskytuje se častěji. Podpora pozitivního neobvykle lepšího (namísto chyb)

Pohyby i z málo uvědomovaných myšlenek = ideomotorický efekt.

Nemyslet na polarní medvědy = myslím na ně

(Ironický proces mysli)

Porucha vytváření představ = alexithymie

Obrazotvornost je provázaná s vnímáním těla i emocí = využívají sugesce i placebo efekty.

Self-talk (vnitřní dialog) - ovlivňuje výkon

Za den zapomeneme více než 60% toho co se naučíme

Užívat si prožité chvíle = štěstí - zvýšení kondice, nálady i zdraví.

Naučená bezmoc = stav rezignace bez snahy cokoli změnit. (Seligman - opravdové štěstí)



Zajímavá cvičení:


1.Cvičení - Fokus = určit co chci během týdnů zlepšit (LC)

2.cvičení - anamnéza = Porovnání dvou období.1. Dosahování rychlého pokroku 2. Když jsme se nic nenaučili. Jak čím a kým jsem byl v úsecích motivován?

5. Cvičení - efektní sprint = v oblasti stuck state během max 10' zvýšit svou výkonnost a posunout se pak regenerace. Trénink = do it again and compare.

6.cvičeni - Navýšení vnitřního účtu = před akcí příprava (vymezený čas) v podobě zvýšení stavu našeho vnitřního účtu.

7.Cvičení - zvýšení všímavosti = zvolit činnost, místo, osobu a najít co nejvíce nového. Čím víc tím líp.

8.cvičení - efekt změny = vzít rutinu a udělat ji jinak. Zkoumat co na to okolí.

9.cvičení - SMARTER cíle = specifické, měřitelné, akční, realistické, energizující, registrované. Stanovit a v dohledné vymezené době dokončit.

11.cvičení - škálovatelnost = hodnotit na stupnici od 0 do 10. Usilovat o co nejlepší. Zkoumat, čím je snížení ovlivněno

12.cvičení - konfirmace = uvědomit si co je právě dobré a vyhovující, za co jsem vděčný a spokojen. Potom přitakat a usmát se.

13.cvičení - alternativní scénáře = nejhorší možný scénář situace + reakce. Potom představit scénáře alternativní.


Kniha: Pohádka o ztracené krajině psychologie sebekoučování, Autor: Radvan Bahbouh



Hodnocení (80 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Křečková - 05.04.2020 - 15:10


Mnohem lépe strukturovaná esej se spoustou poznatků :-). Jak si je ale všechny zapamatuješ? Cvičíš některý z nich? Text je stále trochu náročné projít... co zkusit více provázat text, který spolu ještě souvisí? Moc se mi líbí, že se Ti některá témata propojují s jinými knihami či TA vzdělávacími nástroji! Nadchlo Tě nějaké téma natolik, že bys o něm zjistil více? :-) Na konci, v zajímavostech, máš opravdu velké množství možností! Jak můžeš v týmu nakopnout téma vize, abychom měli kam jít? V souvislosti s řešením dělení vašeho zisku mi velmi zajímavá přijde tato věta "Odpracované hodiny nejsou stejně hodnotné".

Další eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024