Proč tato kniha?
Tuto knihu jsem si vybral, protože jsem se tak nějak zasekl na bodě,
kde jsem nevěděl, kde jsem. Potřeboval jsem knížku, která by mi pomohla se najít a zároveň mne neodradila. A povedlo se
Názor na knihu?
Tato kniha mi pomohla uvědomit si co v TAPu děláme a jak by nám to mělo pomáhat. Pomohla mi utřídit si myšlenky a tak nějak nenáročně nahodit zpět.
Obsah knihy?
Kniha má 3 části.
- Je přímo o lehce o psychologii. Co a jak používat plus jsou přidány příklady
- Ta může býti rozcestníkem, protože zde autor uvádí odkud čerpal. Říká zajímavosti k různým kapitolám a na závěr přidává nejzásadnější cvičení z každé kapitoly a jak jej uplatnit.
- Poslední část je vyloženě pohádka. U té jsem už jen relaxoval a vychutnával si nových poznatků, které byli zasazeny do jednoduchého příběhu o ztracené krajině.
Myšlenky z knihy:
Vývoj práce se stimulací:
Pomocí zvýšení stimulace dosáhneme vyšího výkonu. (z nudné situace se stane nám milá a příjemná). Pokud ale stimulaci přeženeme může pak naopak vést ke snížení výkonu. ( z milé a příjemné situace se stane stresující povinost)
Pracovní výsledek = motivace * čas
Navýšení časově dotace (bez pokroku) odchází nadšení (motivace) nevede k výsledkům. Navýšení na úkor regenerace
Zde jsem si vzpomněl na problematiku středečních dialogů
Navýšení motivace = experiment, připomínání naší vize, rozhovor k ujasnění našich cílů. (24hCamp). Učení předškolních dětí ( pokus omyl).
Flow (plynutí/ proudění) výkoní i šťastní - mimořádné (stejně jako proud řeky u my se posouváme dál)
Uváznutí s množstvím času se nedaří posun - (opak Flow) = stuck state (pokud se proud dostane k mělšinám či ke hrázi i my se zastavujeme)
Je dobré započítávat i odpočinek a regeneraci. Pracovat v intervalech, kdy máme se můžeme na problém absolutně soustředit. Autor přirovnává práci v intervalech k běhu: Pokud vidíme cíl, pracujeme absolutně s vypětím všech sil (vidina regenerace). Pokud, ale cílovou pásku nevidíme síly si rozvrhneme abychom vydrželi co nejdéle.
Vnitřní účet energie
Tento účet slouží k využití naší energie. Pokud se cítíme mizerně jde i do záporna. Je tedy hodně ovlivněn náladami. Proto je nutné si vyhradit čas na věci, které máme rádi, abychom nabíjeli naší energii, kterou pak můžeme využívat dál.
Autor zde příklad: pokud budu sedět u televize a koukat na zprávy, možná si odpočinu, ale po půl hodině budu rozmrzelí z toho co jsem viděl. Když ale namísto toho půjdu ven, třeba do lesa. Sice využiji více energie na chůzi, ale odpočinu si více a nabiju tak více svou další energii, kterou pak mohu dále využít.
Analogie investic: čím víc energie využiji tím více se mi může vrátit.
Všímavost:
příjemné okamžiky můžeme vnímat negativně, pokud se na ně plně nesoustředíme.
mentalita hraje roli
vnímat co je nového při automatizaci ( prevence kolize). Analogie rozpoznávání vín: prvně rozpoznáváme jen červené, bílé, růžové. Pokud se zaměříme více na detail tak začneme vnímat i další chutě, které nemusí s vínem přímo souviset.
Pokud se soustředíme na detail a změnu může nás to více obohatit.
Cvičení: Zde jsem si vzpomněl na Mnicha, který prodal své ferrari a jeho cvičení srdce růže (vpodstatě meditace)
Nálepkování:
- Urychluje myšlení, ale zhoršuje vidět detaily.
- Proroctví, které se naplní pokud něčemu dám nálepku odsuzuji ho k zaseknutí se na stejném bodu
= Jsem špatný na malování -> budu malovat špatně
Nedokončené tvary:
- nejvíce přitahují naší mysl. (obrázek obyčejného panáčka bez nohy. Čeho si všimnete jako první?)
- denní můry (pokud si vezmu práci na dovolenou a nesplním jí, myslím na ní pořád, čímž se z toho snadno ohrozí pozitivní zážitek z relaxu)
- stanovení splnitelných cílů (shoda s LC)
Tvarování:
- porovnávat co je lepší
- vyzvdihovat lepší
- nepodléhat k nálepkování
Zpět k nálepkování:
Problém společenské prestiže.
Cílem nemusí být změna. využívání Scénářoých slov (Zase, jednou, vůbec, samozřejmě, nikdy, desetkrát, jako vždycky, ...)
copak chceš X copak zase chceš? / zpětná vazba X udržet si svůj status
Konstrukce myšlenek
- nač se soustředit na něco co nám jde? - soustředění na změnu (negativní) táhne k opakování chyb
Bez pokárání = rychlejší pokrok.
Protože negativní komentáře fixují aktuální stav.
Stvrzení čili konfirmace:
Dobré věci bereme jako samozřejmost dokud o ně nepřijdeme. V tu chvíli = výčitky že jsme si jich nevážili. (příklad zdraví)
Šťastni nejsme protože jsme si jich nebyli vědomi
Informace = informace když ji přijmeme ( pohnutí s námi)
Úspěch oslavit hned a hýčkat si ho.
Nemyslet na draky:
Co chci dělat -> mít jasno v hlavě. Jinak náhodné varianty. Nedobrý vztah, když nevím co dobrý vztah je = definovat problematiky
Co si představíme -> zvýšení pravděpodobnosti toho že se to stane. Pozitiv i negativ. Upozornění dítěte na louži se jejich střet nesníží.
Úkoly jsou ovlivněny naší negativní představou (pádu). Očekávání krize = krize přijde.
hlavně nemysli na draky. Na co myslíš?
Pohled vpřed čili vize:
Představu ohnivého draka dokáže překonat zelený slon (drak negativní, slon pozitivní)
Vize = soustředění energie = síla laseru. Povzbudí když nevíme kudy kam.
Pokud nemáme představu nemáme kam jít (toto teď cítím v našem týmu) vliv vnějších vlivů.
Postup: Stanovit silnou vizi, najít kroky k jejímu naplnění a vytrvat.
Velké i malé vize = stoupání po krůčcích.
REFLEXE:
Projít zážitek ještě jednou a utřídit = užitek.
- Obvyklost/Poznatky a prožitky - unikáty
- Žádoucí (+) zafixovat/ nežádoucí = chceme změnu (značíme delta kvůli negativu, který fixuje stav)
Kvadranty:
NOVÉ ŽÁDOUCÍ
Zamyšlení nad objevy, silnými pocity, zlepšení, detaily. Následně nad tím jak to celé zopakovat a přivolat.
NOVÉ NEŽÁDOUCÍ
Co se nepodařilo? Příště jinak? Prevence před opakováním a na čem máme pracovat a z čeho se poučit.
BĚŽNÉ NEŽÁDOUCÍ
připomenout vizi a fokus na to jak by to mělo být (dlouhodobá pozornost)
BĚŽNÉ ŽÁDOUCÍ
zapomínáme (samozřejmost). Připomenout a konfirmovat (přijmout)
Čím dříve tím lépe a snáze reflektovatelné. Post-motorola (pohled TAP)
Obrazy štěstí:
Cíle - zaměnitelné, příležitosti se něčemu věnovat
- danou oblast chceme a můžeme změnit a co naopak přijmeme.
Štěstí - cíle každého sebekoučování
3 zdroje: Minulost, Přítomnost, Budoucnost
= Obrazy ke kterým se vracíme - lze rozvinout = co zbude v obrazárně vzpomínek. (Vracet se a vychutnávat.)
Zajímavosti:
Sebekoučování = větší výkon i větší štěstí.
Sokrates = otázkování
Benjamin Franklin = co dobrého dnes udělám? Co jsem dnes dobrého udělal?
Timothy Gallwey = nekomentované chyby mizí rychleji než ty komentované (tenis)
Jonathan Livingstone = Racek (kniha podobná na podobné bázi jako Malý Princ)
Paretovo pravidlo 20/80 = 20% času můžeme získat 80% konečného efektu.
Nassim Taleb = Černá labuť - Odpracované hodiny nejsou stejně hodnotné
Roger Sperry = dva odlišné způsoby učení:
1. Předškolní 2. Školní = spojení -> efektivní učení
- obrazy a experimenty + rozebírat a stanovovat dlouhodobé cíle
Dominantní hemisféra = analytické zpracování infa
Méně dominantní hemisféra = support syntetizujících obrazů
Richard Wiseman - "just a few minutes" [59second] = krátké investice -> dlouhodobí význam (méně je mnohdy více)
Faktory ovlivňující energii = informace, slova, obrazy.
Aristoteles = en(v) ergos(práce) = energie
Hawthornský efekt - zaměstnanci jsou výkonnější, když si jich někdo všímá.
John Gottman - model jak poznat z 1h rozhovoru mezi partnery jestli spolu budou i za 15 let (95% pravděpodobnost)
Fokus na drobné konkrétní kroky.
Operantní chování - pokud chování vede k odměně vyskytuje se častěji. Podpora pozitivního neobvykle lepšího (namísto chyb)
Pohyby i z málo uvědomovaných myšlenek = ideomotorický efekt.
Nemyslet na polarní medvědy = myslím na ně
(Ironický proces mysli)
Porucha vytváření představ = alexithymie
Obrazotvornost je provázaná s vnímáním těla i emocí = využívají sugesce i placebo efekty.
Self-talk (vnitřní dialog) - ovlivňuje výkon
Za den zapomeneme více než 60% toho co se naučíme
Užívat si prožité chvíle = štěstí - zvýšení kondice, nálady i zdraví.
Naučená bezmoc = stav rezignace bez snahy cokoli změnit. (Seligman - opravdové štěstí)
Zajímavá cvičení:
1.Cvičení - Fokus = určit co chci během týdnů zlepšit (LC)
2.cvičení - anamnéza = Porovnání dvou období.1. Dosahování rychlého pokroku 2. Když jsme se nic nenaučili. Jak čím a kým jsem byl v úsecích motivován?
5. Cvičení - efektní sprint = v oblasti stuck state během max 10' zvýšit svou výkonnost a posunout se pak regenerace. Trénink = do it again and compare.
6.cvičeni - Navýšení vnitřního účtu = před akcí příprava (vymezený čas) v podobě zvýšení stavu našeho vnitřního účtu.
7.Cvičení - zvýšení všímavosti = zvolit činnost, místo, osobu a najít co nejvíce nového. Čím víc tím líp.
8.cvičení - efekt změny = vzít rutinu a udělat ji jinak. Zkoumat co na to okolí.
9.cvičení - SMARTER cíle = specifické, měřitelné, akční, realistické, energizující, registrované. Stanovit a v dohledné vymezené době dokončit.
11.cvičení - škálovatelnost = hodnotit na stupnici od 0 do 10. Usilovat o co nejlepší. Zkoumat, čím je snížení ovlivněno
12.cvičení - konfirmace = uvědomit si co je právě dobré a vyhovující, za co jsem vděčný a spokojen. Potom přitakat a usmát se.
13.cvičení - alternativní scénáře = nejhorší možný scénář situace + reakce. Potom představit scénáře alternativní.