Bohatí budují obchodní sítě, chudí hledají práci..
Ortodoxní fráze od Kiyosakiho, kde se objevuje slovo bohatý a chudý. Hned na začátku knihy budete mít dobrý pocit. Proč? Najdete tam tento obrázek.
Proč učíte lidi jak zbohatnout? Abych byl i já bohatší..
Až ke konci knihy mi došlo, co tím síťovým marketingem vlastně Kiyosaki myslí. Domnívám se, že to je v knize zmiňovaný Metcalfův zákon: "Hodnota sítě se rovná počtu lidí, kteří ji používají, na druhou." Čím více zákazníků budeme mít, tím vyšší šance, že se náš produkt nebo služba dostane do povědomí dalším zákazníkům. Osobní doporučení je nejefektivnější marketing a navíc zdarma. Jednoduše řečeno MLM neboli Multi Level Marketing je způsob prodeje, ve kterém jsou vynechány některé klasické mezičlánky obchodu (velkoobchody, sklady, dealeři, maloobchody atd.) a často se nepoužívá ani klasická drahá reklama. Namísto toho jde zboží od výrobce přímo k prodejci, který je schopný zboží vhodně doporučit a udělat mu reklamu. Síťový marketing rozhodně není podvodný pyramidový systém, kde dostáváte peníze když do systému přivedete další ovečku (OVB, Amway). Jedná se o legitimní business model. Seriózní síťový marketing je obchod, kde se zisk generuje výhradně prodejem produktu od mateřské firmy konečnému spotřebiteli. Pokud tomu tak není, honem od toho.
V Síťovém marketingu (MLM) jsou obchodníci, kteří výrobky prodávají veřejnosti osobně a přímým prodejem. Hlavní myšlenkou strategie MLM je propagace maximálního počtu distributorů produktu a exponenciální zvýšení prodejní síly. Prodávající získají provizi z prodeje produktu. Plán odměňování ve síťovém marketingu je strukturován tak, že provize je vyplácena jednotlivcům na více úrovních, když je uskutečněn jediný prodej. Závisí na provizi a na celkovém objemu uskutečněných prodejů.
Pyramidový systém je podvodné schéma a je zaměňován se strategií MLM. Rozdíl mezi pyramidovým systémem a MLM spočívá v tom, že v pyramidovém schématu neexistuje žádný skutečný produkt. Účastníci se pokoušejí vydělávat peníze výhradně přijímáním nových účastníků do programu. Charakteristickým rysem tohoto systému je vysoký výnos za krátkou dobu.
Myšlenky z knihy:
,,Nedělejte to kvůli penězům, ale kvůli svému rozvoji, růstu.” (vize)
,,Když jsem chodil do školy, byl jsem trestán za každou chybu, kterou jsem udělal. Proto jsem se začal bát dělat chyby. Problém je v tom, že lidé, kteří to někam dotáhnou v reálném světě, jsou lidé, kteří dělají nejvíc chyb a kteří se ze svých chyb učí.” (učící se organizace)
,,Najděte si společnost síťového marketingu a hledejte takové, které mají program osobního a podnikatelského růstu." (Tiimi)
,,Velmi málo lidí uskuteční své sny bez pomoci druhých" (tým)
,,Rozdíl mezi zaměstnancem a majitelem podniku je ten, že majitel podniku dokáže pracovat i několik let bez výplaty."
,,Daně jsou pro zaměstnance největším výdajem a nemohou je tak efektivně optimalizovat na rozdíl od podnikatele nebo investora"
,,Na tomto byznysu je nejkrásnější, že chcete-li mít úspěch, nemusíte dělat nic víc, než pomáhat druhým. Tento byznys se měří podle toho, kolika lidem pomůžete."
,,Dobrý podnikatel hledá chytřejší lidi než je on."
,,Když někdo říká, že byznys je riskantní, hovoří z něho touha cítit se bezpečně."
,,Málo lidí si uvědomuje jak důležitý je osobní marketing. Jsou to detaily, které v celku dělají důležitý dojem."
Co se mi na knize líbilo
Jak už všichni dobře známe Kiyosakiho, je to člověk, který se toho nejvíce naučil praxí. V této knize předává praktické zkušenosti a nabádá, aby se lidé učili z jeho chyby - nevyužití potenciálu síťového marketingu. Nevím jestli za to může přímo kniha, ale při čtení my došla naprosto triviální věc. Čím víc budu dělat jiné věci než se věnovat podnikání, o to později budu bohatý. Nikdy jsem si to nedokázal takto čistě představit a uvědomit. Díky Škole byznysu jsem se poprvé dostal k MLM.
Co se mi na knize nelíbilo
Robert Kiyosaki byl v knize příliš obecný. Přesně jsem cítil kdy předal další zkušenost, aby dalších 20 stran mohl opakovat to samé a čtenářům to nepřipadalo blbé. Jeho kniha má skvělé myšlenky a myslím si, že chce opravdu pomáhat zbohatnout lidem, aby byl on sám více bohatý, ale je to businessman. Businessman, který chce za své knihy dostat svoje peníze. Samotná kniha by se dala napsat na stručných a výstižných 30 stran, ale autor se je snažil natáhnout na 120 stran jakousi “výplní”. V tomto názoru mě ujistilo i výrazné doporučování jeho ostatní knih a hry Cashflow.