Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu Bohatý táta, chudý táta jsem si vybrala, protože se zajímám o finance. Ráda bych se jednou v této oblasti bytě orientovala, proto jsem si přečetla “tipy a triky”, jak investovat, co nakupovat a jak chápat obecně chod peněz. Již pár let se věnuji menším investicím a spoření, proto bych díky této knize své finance ráda posunula o level výš. S tím, že jsem již v minulosti o této knize slyšela a dle recenzí jsem se s hodně principy této knihy ztotožňovala.
Co jsem si z četby odnesla? Co jsem se díky knize naučila?
Autor nás v této knize seznamuje 6 lekcemi, v kterých se nás snaží naučit, jak lépe chápat své finance a jak nechat peníze vydělávat za nás. Dále na ně navazují další dvě kapitoly, které nám napomáhají, jak dělat překážky a jak se vším začít. K této knize bylo ještě přiloženo vydání o 20 let později, s tím že u každé lekce (většinou i stránky) nalezneme porovnání, jak tomu je dnes, protože tato kniha je již přes 20 let stará.
Lekce první: Bohatí nepracuji pro peníze
V této lekci se seznámíme, jak bychom měli vnímat své vydělané peníze. Zdali je měníme v pasiva či aktiva a jestli umíme s našimi penězi hospodařit. Setkáváme se zde s grafy, kde porovnáváme tok peněz bohatých a chudých, kdy u bohatých se z aktiv/zisku stávají další aktiva a zisk a u chudých se ze zisku stávají pasiva. Také nám vrací jednu z největších lží, že náš rodinný dům není aktivum nýbrž pasivum, protože do něj neustále peníze dáváme a nijak zpět nezískáváme.
Lekce druhá: Proč vyučovat finanční gramotnost?
Zde setkáváme s myšlenkou, že není důležité kolik peněz vyděláme, ale kolik jsi do budoucna odneseme. Ať už formou nemovitostí či vydělávajících firem. Protože většinou, když zaměstnancům roste plat, rostou s nimi i výdaje, kde neumí svůj zisk přeměnit na aktiva, které by mohli vydělávat. Jsme totiž celý život učení na určitou pozici, které jednou životě dosáhneme a můžeme brát i velký finanční obnos, ale pokud nerozumíme, jak peníze fungují a jak je legálně rozložit nikdy nebudeme bohatí. Lidé totiž pracuji, proto aby zaplatili své závazky (hypotéka, půjčky..) a tento strach závazku je nutí denně vstát a jít do svého zaměstnání, kdyby ale uměli své peníze hodně vložit, mohli by jejich peníze, vydělat peníze další.
Lekce třetí: Hleďte si svého vlastního byznysu
Hlavní myšlenkou je, že většina lidí celý svůj život pracuje pro určitou korporaci, která ale není jejich vlastní. Udělají, firmě skvěle jméno samozřejmě i sobě, ale vždy tato práce není do jejich kapsy. Veškeré získané finance navíc nikdy nebudou všechny jejich pokud nebudu pracovat ve svém vlastním byznysu.
Lekce čtvrtá: Historie daní a moc korporací
Stavíme se na myšlence, že bohatí měli na daních platit více než chudí. Z toho, ale pozorujeme, že největšími otroky daní je střední vrstva, protože nejnižší vrstva mnohdy pobírá různé dávky často ani do práce nechodí, tyto dávky se platí z daní, které odvádí střední vrstva, zároveň, ale i bohatí lidé, ale ti většinou mají způsob, jak daně pokrátit. Navýší náklady, aby nepřiznali takový příjem, či nakoupí materiál/zboží aj. do firmy, aby opět předešli danění. Z toho vyplývá, že pouze střední vrstva se stoprocentně účastní na výběru daní.
Lekce pátá: Bohatí peníze vytvářejí
Zde seznamu setkáváme s myšlenkou strachu, která je ve formě strachu o jistotu (přijdu o dům, auto, postavení ve společnosti) mnoho lidí raději zůstane v nepříjemné, ale pro ně přijatelné situaci, kdy si vydělávají, ale jsou otroky svého zaměstnání. Mnohdy mají cíl či nějakou jinou nabídku, mluvíme ale vystoupení s jejich komfortní zóny, určité nejistotě a své budoucnosti. Tyto faktory lidé nejsou ochotni podstoupit, proto raději své neúspěchy svádějí na ekonomiku, stát, situaci ve světě. Jedná se o neustálé zasévání semínek (investice, nápady…), které rostou a nesou nám plody (nové peníze, kontakty..).
Lekce šestá: Pracuj, aby ses učil - nepracuj pro peníze
Že trochu narážíme na pojem “renesanční člověk”, .měli bychom mít obzory všude, měli bychom být stále otevřený novým věcem a nebát se znovu se učit. Nové dovednosti nám mohou rozšířit obzory, můžeme se naučit, jak věci dělat lépe či můžeme získat nové kontakty. Mnoho lidí tuto možnost přehlíží. Robert tuto aktivitu přirovnává chození do posilovny, začátku nejsou vidět výsledky hned, ale brzy přijdou a mohou být enormní.
V dalších kapitolách nám Robert radí, jak začít, jaké aktivity vyhledávat atd…
Propojení/ využití v Tiimi
Myšlenka nechat peníze vydělávat za sebe se mi strašně líbí. Zároveň si myslím, že pokud bude náš tým disponovat penězi navíc určitě můžeme zvážit investici do aktivit, aby dané peníze přinesli do našeho týmu peníze další.
Závěr
Jsem strašně ráda, že jsem si tuto knihu přečetla. Měla jsem jí přečtenou zhruba za 6 dní. Po každé kapitole následuje stručné shrnutí, které ještě více napomůže prohloubit znalost také kde máte přiložený otázky a stránku přímo na poznámky, což může být proti srsti lidem, kteří neradi do knih vpisuji, ale pro mě to bylo další osvojení nových informací. Zároveň si myslím, že protože je tato kniha psaná formou příběhu / vyprávění nám pomůže lépe věci i třeba z ekonomické sféry pochopit.