Správný basketbalový fanoušek by věděl, že se tato kniha týká nejlepší basketbalové soutěže světa, zámořské NBA. A že Phil Jackson patří mezi nejlepší kouče na světě, a to nejen v basketbalu, ale ve sportu vůbec. Důvod, proč jsem si tuto knihu vybrala však není znalost basketbalové historie, které je Phil součástí, nýbrž úplně jiná témata. V knize je možné nalézt, jak „Zenový mistr“ (tak se Jacksonovi přezdívá) pracuje s lidmi, a to mnohdy s velkými egoisty a protichůdnými charaktery, jak utváří tým, jeho hierarchii, ale i hluboké hodnoty, které jsou pro vytvoření správně fungující jednoty klíčové. Ono totiž nestačí mít v týmu pouze MJ nebo Kobeho Bryanta. Důležité je, aby vám tyto ikony důvěřovali a respektovali vás. Jak to však udělat? Tento trenér vždy ostatní vedl a inspiroval. Co je však důležité, dokázal své hráče a lidi kolem sebe rozvinout po charakterní stránce a ukázat jim směr, kterým se po strastiplné životní cestě vydat.
Co mě zaujalo?
- Phil Jackson byl z křesťanské rodiny a jediné, co znal, byla tato víra. Později však propadl meditacím zazen a buddhismu. Tyto 3 zenové zásady se staly stavebními kameny pro jeho trenérskou kariéru.
1) Vzdání se naprosté kontroly – nejlepší způsob ovládání lidí je dát jim prostor a podporu
2) Víra v přítomnost – nepřemýšlej o minulosti či budoucnosti, to důležité je teď
3) Soucítění jako základní princip života
- „Prsten je symbol. V NBA představuje postavení a moc… Z psychologického hlediska symbolizuje prsten něco zvlášť hlubokého a silného. Cesta do vlastního nitra s cílem najít harmonii, porozumět souvislostem a uvědomit si integritu.“ (s.12)
- Jacksonovo jedenáctero = 11 pravidel pro efektivní vedení týmu, aby chaoticky hrající jednotlivci utvořili mistrovsky fungující celek.
„S vedením je to totiž stejné jako s většinou věcí v životě – čím jednodušší, tím lepší.“
1) Veďte z vnitřku ven
2) Nechte ego na lavičce
3) Nechte hráče najít si svou roli v týmu
4) Cesta ke svobodě jako ideální systém
5) Proměňte všednost v něco povznášejícího
6) Zklidněte dech, zklidníte mysl
7) Klíčem k úspěchu je soucítění
8) Zajímejte se o energii v týmu, ne o skóre
9) Občas musíte použít hůl
10) Pokud si nejsi jistý, raději nic nedělej – „lidé možná přicházejí na nejlepší myšlenky ve chvílích, kdy se vůbec nesoustředí na práci“
11) Zapomeňte na prsten – zaměřte se na cestu, nikoli na cíl
- V knize Zrození kmenového vůdce je popsáno na základě rozsáhlého výzkumu v malých a středních firmách pět fází rozvoje kmene, které jsou stěžejní pro VÝVOJ.
1) úroveň – typická pro pouliční gangy, pocit beznaděje, přesvědčeni, že život je „na hovno“
2) úroveň – zde k okolí lhostejné lidi, cítí se jako oběti, vystupují pasivně, přesvědčeni, že jejich vlastní život je „na hovno“
3) úroveň – zaměření na cíle a úspěchy jednotlivců poháněných heslem „Já jsem ten skvělý (a vy ne)“ , tzv. osamělí válečníci
4) úroveň – kmenové společenství, heslo „My jsme ti skvělí (a ostatní ne)“
5) úroveň – tohoto stádia dosáhne kmen výjimečně, skupina se může popsat ve smyslu dětské nevinnosti a silné víry, že „život je úžasný“
Co mohu použít v praxi?
Jakým způsobem vést tým lidí, ve kterém si nemusí vždy všichni rozumět? Jak se naučit ukázat lidem směr, kterým se mohou vydat, přestože je jejich přesvědčení aktuálně úplně odlišné? A hlavně jak se sám posunout ve svém životě o další stupeň dál, jak se naučit být klidný, asertivní a věřit svým vizím? Kniha nás naučí nejen toto, ale i mnoho dalšího. Jako třeba naučit se, že je důležité slyšet neslyšitelné.
Tato knížka v sobě ukrývá mnoho inspirací jak po profesní stránce, tak i po té osobní. Ne nadarmo byla kniha vydána v edici českého olympijského výboru jako inspirace pro trenéry napříč odvětvími. Já si však z toho vzala mnohem více a pokud někoho baví sportovní prostředí, vřele tuto knihu doporučuji.
„Užírat se vztekem je stejně pošetilé, jako pokoušet se hodit po někom žhavým uhlíkem. Jediný, komu ublížíte, jste vy sami.“ - Buddha
„Pokud chcete, ať se lidé chovají jinak, musíte je inspirovat k tomu, aby změnili sami sebe." -Phil Jackson
https://psychologievykonu.cz/blog-timeout2.html