Elon Musk - Ashlee Vance
Pokud budete přemýšlet o vynálezcích 21. století na moc lidí nepřijdete. Stále častěji se stává že na trh nepřichází nic nového. Věci se jen inovují (roční vydání Iphonů). Tím, že Elon je opravdovým vynálezcem našeho století stoupl můj zájem o něj a jeho práci. S jedním z jeho projektů jsem se setkal už když mi bylo asi přibližně 10 let. Přes PayPal jsem si koupil jednu ze svých počítačových her. V té době jsem vůbec neměl ponětí kdo stojí za touto službou a zjistil to až zpětně, když jsem se začal zajímat o další projekty a firmy Muska. Avšak v této firmě už nefiguruje a teď mě spíše zajímají firmy Tesla a SpaceX. Jeho nejnovější firma Boring Company se snaží bojovat s ucpanými ulicemi vybudováním sítě tunelů pod americkými velkoměsty. Myšlenkou knihy je poukázání na to jak Elon uspěl v záplavě startupů ze Silicon Valley a jak se snaží přemoci obrovské korporáty v technologickém průmyslu.
Po přestěhování z Jihoafrické republiky se Elon pustil do studia Královské univerzity v Kanadě. Těsně po nástupu na doktorandská studia odešel, aby využil příležitosti rozjet projekt na teprve se rozrůstajícím internetu. Se svým bratrem vymysleli stránku, které spojila mapy, zlaté stránky a restaurace do jednoho portálu jménem ZIP2. Peníze z tohoto projektu vydělali díky investicím z restaurací a firem, které do své mapy zařadili. V době, kdy internet byl ještě v kolébce se tyto investoři sháněli velmi složitě, ale zarputilostí obou bratrů se firma stala velice úspěšnou. U služeb na internetu elon zůstal i u svého dalšího projektu který pojmenoval X.com (později přejmenován na PayPal). Myšlenkou tohoto siliconvalleyského startupu bylo jednoduché posílání peněz. Stačilo zadat e-mail příjemce a peníze mu byly ve chvíli převedeny. Risk, který si vzali bratři na svoje záda byl obrovský. Nechráněné stránky, starost o cizí peníze a časté útoky hackerů však přetrvaly a svůj projekt velice dobře zhodnotili.
Největším snem Elona je, aby se obyvatelé země staly meziplanetární civilizací. Proto v roce 2002 založil firmu SpaceX. Počátky firmy připomínaly klasický startup. Vše šito horkou nití a bez rozmyslu. Ale elon chtěl dosáhnout svého cíle osídlit mars a tak se této myšlenky nemohl zbavit. Na raketách od NASA a velkých amerických firem se mu nic nelíbilo. Proto se rozhodl že vezme vše do vlastních rukou a postaví svoje rakety od základu. Dostal své inženýry do obrovského vypětí a svými nároky se nevyrovnal žádné z jiných společností v odvětví průmyslu. Vyrobit raketu byl obrovský oříšek. Trvalo to několik let a až v roce 2006 dostali peněžní injekci díky uzavřené smlouvě s NASA. SpaceX bylo těsně před krachem a investice do aerokosmického průmyslu byly obrovské. Elon si však stál za svým cílem a i přes možný krach dál riskoval. Dlouholetý vývoj a nepodařené testování si vyžádalo své náklady. Jedna z myšlenek firmy je znovupoužívání raketových modulů. To se jim jako prvním na světě povedlo v roce 2009 s modulem dragon. Tento cíl se jim podařilo ještě zdokonalit v letech 2015 a 2016 kdy na zem přistály první části raket, které už vynesly na oběžnou dráhu satelity. V květnu tohoto roku se SpaceX stala první soukromou společností, která vynesla lidskou posádku k ISS.
Do Tesly Elon investoval roku 2004 jako do startupu, ve kterém viděl budoucnost. Auto pouze poháněné elektřinou. Nikdo na trhu takové auto nenabízel a vyrobené koncepty nestály za nic. Elon se proto jako u SpaceX rozhodl začít dělat vše od začátku. První model testy s označením Roadster vznikl mezi lety 2005 a 2009. S dodávkamy různých dílů se setkal se stejným problémem jako u SpaceX. Díly neseděly jeho požadavkům, doručení a výroba v malých nákladech byla moc drahá. Od investorů dostal obrovské množství peněz, ale neměl elektromobil, který by jim mohl nabídnout. Auto sjelo z výrobní linky až v roce 2009 přibližně 2 roky po očekávaném termínu. Investoři nebyli spokojeni a auto zavrhli. Nebylo spolehlivé ani příjemné na řízení. Tasla stála znovu před krachem ale dotace od americké vlády je postavila na nohy. V roce 2010 přišly s modelem S, který už zaznamenal větší úspěch. Vidinou tohoto projektu je provoz aut na čistou energii. Tesla se stala populárním autem a proto se v americe staví “gigatovárny” jak na výrobu baterií tak na samotnou výrobu aut.
Tato kniha mi ukázala mi ukázala jak riskovat může být užasné. Elonovi se vše povedlo i přes veškeré počáteční starosti s nefunkčními raketami u SpaceX nebo nedostatky financí u Tesly. Může to být štěstí, ale myslím si že Musk nenechává nic náhodě a vše má propracované do takových detailů že o záchrany v podobě investic nemohl přijít. Osobnost toho podnikatele mi přijde velice inspirující. Ukázalo se že, pokud chce být člověk úspěšným ředitelem firmy musí přijít s úžasnou vizí a umět lidi nadchnout pro daný úkol. Ale tohle jen tohle nestačí. Ředitel taky musí být rozhodný a tvrdý na své zaměstnance. On sám si do svých firem vybírá jen ty nejlepší a nejúspěšnější inženýry. Věřím v to, že u svého cíle přemoci obrovské automobilky a aerokosmické společnosti setrvá a boj i díky své zarputilosti a nadšení vyhraje.