Jak na sítě
Eliška Vyhnánková, Michelle Losekoot
Sociální sítě jsou v dnešní době téměř nedílnou součástí marketingu. Nikdy nebylo snazší a dostupnější zpromovat svoje produkty/služby než právě teď. Knížka Jak na sítě proto byla mojí jasnou volbou. A už teď mohu říct, že jednou z nejužitečnějších, co jsem zatím přečetla.
Sociální sítě jsou jedním z nejrozšířenějších médií. A jsou základní 4 body, které bychom měly splnit, aby měly sociální sítě úspěch.
1. Umění zaujmout
2. Umění naslouchat
3. Umění vyprávět
4. Vyhodnocování
Pro tvorbu sociálních sítí je taktéž důležité ovládat základy alespoň 9 různých profesí:
1. Obsahový stratég
2. Copywriter
3. Fotograf
4. Grafik
5. Komunitní manažer
6. Reklamní expert
7. Analytik
8. Account manažer
9. Kameraman
Jak zaujmout na různých sociálních sítích?
Je potřeba rozlišovat různost a možnosti, které nám jednotlivé sítě nabízejí. Jinak budeme prezentovat značku na stránkách Facebooku, jinak na LinkedInu, Instagramu, Twitteru. Na facebooku sdílíme emoce, chodíme tam bavit své přátele, na Instagram dávame pěkné fotky, na LinkedIn řešíme pracovní záležitosti a navazujeme spolupráce, na Twitteru zase rozpoutáváme debaty. A je důležité si uvědomit právě rozdílnost sítí a také se podle toho chovat, jelikož jejich uživatelé na ně chodí právě s daným záměrem.
Berličky při vytváření firemního obsahu
Vymýšlet obsah strategicky není vždy snadné. Proto je v knize několik záchranných bodů, kterými se řídit, když si zrovna nevíme rady.
· Mít starost a péči o zákazníka
· Zákazník z nás musí cítit upřímný zájem
· Nic nenutit
· Obohacovat – zákazníka nezajímá firma jako taková, chodí na sítě kvůli zábavě, inspiraci, zkušenostem
Co mají tedy značky dělat?
· Bavit
· Vzdělávat
· Pomáhat
· Prodávat
· Ukazovat zákulisí
· Z tohoto nám vyplývá, že zákazníka na sociálních sítích nikdy nezaujmeme, pokud budeme vkládat pouze produktové fotky se sdílením, co produkt umí. Zákazník se jde na sociální sítě bavit, odpočinout si a inspirovat se, ne kvůli samotné reklamě.
Než přistoupíme na online marketing pro danou značku, je důležité zjistit misi a vizi firmy. Potřebujeme vědět, kam se chce firma posouvat a kam se chce dostat za určitý časový úsek (např. 2 roky). Jasněji si z toho opět vyvodíme, jakým stylem budeme firemní obsah na sítě vytvářet.
Strategie sociálních sítí
Nedílnou součástí marketingu sociálních sítí je vytvoření strategie. Ta nesmí být jen okopírovaná podle šablony, musí zde být uvedeny veškeré detaily (když si bude číst strategii kdokoliv z firmy, musí jí rozumět). Neustále by zde měl být prostor pro zlepšení. Stejně jako s byznys modelem by se i marketingovou strategií mělo pořád hýbat.
S čím jsem se v knize setkala prvně, bylo tvoření person. To spočívá v tvorbě potenciálních zákazníků, kteří by mohli mít zájem o naši službu, produkt. Mělo by se jednat o výrazné zástupce jednotlivých skupin. Person bychom určitě měli vytvořit více než jednu, ale zase ne o tolik moc, abychom se drželi určité cílové skupiny.
Persony jsem zatím tvořila dvakrát, jednou pro projekt SpinOffer, kde jsou cílovou skupinou studenti, pedagogičtí pracovníci a vědci, podruhé u projektu Epicao, kde se zaměřujeme na cílovou skupinu maminek na mateřské dovolené a na sportovce, které zajímá zdravý životní styl. Tvoření person mi pomohlo ujasnit si, jak bude obsah na sítích vypadat a jak se blíže přiblížit tomu, co opravdu potřebují.
Co na sítě přidávat?
Obsah:
· Nesmí smrdět „marketingštinou“
· Musí mít přidanou hodnotu pro fanoušky
· Musí respektovat prostředí dané sítě
· Myslet, za jakým účelem lidé chodí na sítě
· Jasný cíl, definice cílové skupiny
Sestavit si tematické okruhy a odpovědět si na určité otázky:
· Na co se zákazníci často ptají?
· S čím mají obvykle problém?
· S čím jim mohu pomoci?
· Jaká jsou související témata?
· Mám nějaké znalosti, které jsou pro cílovku užitečné?
· Co zákazníci nenajdou jinde než u nás?
· Mohu zákazníkům pomoci být lepší?
· Mohu sdílet užitečné know-how?
Influencer marketing
Jedním z fenoménů posledních let se stal influencer marketing. Poprvé jsme se s tímto typem marketingu setkali při Birthgivingu Epicaa, kdy jsme domlouvali Influencerku ke spolupráci, Naštěstí jsme měli více štěstí než rozumu. Jediným, čím jsme se řídili, byl počet odběratelů a hlavní cílová skupina (sportovci). Co je tedy důležité zjistit před tím, než s influencerem navážeme spolupráci?
· Jaká národnost ho sleduje? (Česko? Slovensko? Nebo převažují zahraniční fanoušci?)
· Stáří, pohlaví followers
· S jakou frekvencí influencer postuje, jaké kvality
mají jeho příspěvky
· Nechat si poslat screenshot s dosahy příspěvků a
stories
· Zvyšuje influencer dosahy přes hashtagy?
· Diskutuje s fanoušky?
· Co se řeší pod jeho posty?
· Kolik měl v posledním roce komerčních spoluprací?
· Než navrhneme honorář, uděláme predikci dosahu a impresí,
abychom viděli alespoň orientačně základní mediální ukazatel aktivity (CMP)
· Dát infuencerovi jasné zadání k postu (co chceme, aby
o produktu řekl? Důležité info, co musí zaznít, nediktovat mu však, jak přesně
by měl reklamní post vypadat, poslouchat ho a nechat to i na jeho kreativitě
·
Seznámit influencera
se svými cíli, využít jeho zkušenosti
A čemu se naopak vyhnout?
· Nakoupení sledovatelé (pozná se většinou z dosahů jednotlivých příspěvků, tzn. dosah příspěvku neodpovídá počtu sledovatelů)
· Soutěže o populární ceny – iPhone, zájezdy (soutěže samotné nejsou špatné, ale musí být adekvátní fanouškům a zaměření stránky)
· Publikování nerelevantního obsahu
Nejhorší metrikou celkově při posuzování sítí je tedy počet fanoušků. Mnohdy může být opravdu nic neříkající. Je proto potřeba shánět takové sledovatele, které bude produkt (a věci s ním spojené) skutečně zajímat.
Co jsem si z knihy vzala?
Svět sociálních sítí se neskutečně rychle mění a posouvá dopředu, proto jsem ocenila, že kniha je vydaná teprve minulý rok, tudíž tam je téměř vše aktuální.
Jak už jsem výše zmínila, kniha mi byla skutečně nápomocná. Nejen, že jsem se poučila z chyb, které jsem doteď v online marketingu dělala, ale pomohla mi i s tím, jak si do budoucna plánovat strategii, jak tvořit zajímavý obsah a čeho se úplně vyvarovat. Teď ji bohužel budu muset vrátit, ale vypadá to, že si i tak koupím svoji. :D Budu se k ní totiž určitě chtít do budoucna vrátit.