logo

Kreativní Copywriting

Body: 2, Hodnocení: 100 %

Esej na knihu

Kreativní Copywriting

Anna Sálová


Kreativní Copywriting byla první knížka s užší specializací, kterou jsem se v rámci Team Academy rozhodla přečíst. Už od dětství mě bavilo psát. Povídky, referáty, články a hlavně úvahy. Častokrát jsem si říkala, jak skvělé může být živit se psaním. Na základce jsem měla toho nejlepšího učitele češtiny pod Sluncem. Nejen, že nás učil alternativním způsobem, který nás bavil, ale hlavně mě fascinovaly jeho mimoškolní aktivity. Dělal různá školení (netroufnu si teď říct, v jaké oblasti) a taky pracoval jako copywriter. Za celý svůj život jsem poznala jenom pár lidí, o kterých jsem schopná říct, že mě skutečně inspirovali a motivovali. Byl to můj první role model a člověk, díky kterému jsem si věřila na víc než jenom na obchodku (čistě osobní, nic proti obchodkám).


Vyjadřování se pomocí slov je pro mě hodně důležité. Teď si říkám, že to tak máme vlastně všichni. Těžko bychom se beze slov dorozuměli. Já jsem ale víckrát přemýšlela nad tím, jak moc mě baví vyjadřovat svoje myšlenky a představy pomocí slov. Jak se třeba něco, co v mé hlavě působí jako neuspořádaný a nepopsatelný shluk informací a vjemů, dá nakonec vyjádřit pomocí slov a psaného textu ve formě, která dává smysl. Slova nám pomáhají vyjádřit se a najít ve věcech pořádek. Stejně tak mě baví takhle podané informace přijímat od ostatních. Obdivuji různé formy psaného textu, a ještě víc lidi, kteří za nimi stojí. Baví mě nacházet asociace mezi událostmi, životy různých lidí, aspekty ve společnosti a v různých kulturách, v náboženství nebo v reklamních textech. Nejvíc životních aha momentů mám během přijímání nebo vyjadřování svých myšlenek pomocí slov. No a psané texty umí slova zachytit a udělat je „nesmrtelnými“.

A tak si myslím, že tohle jsou pravděpodobně moje důvody pro výběr knížky na téma copywriting. I když jsem nad tím v tu chvíli takhle rozhodně nepřemýšlela, teď zpětně tomu výběru rozumím trochu víc.


Když jsem se do čtení pustila, byla jsem chvíli nesvá z toho, že jsem nenašla žádný úvod do copywritingu. Zjistila jsem, že slečna/paní Sálová napsala ještě jednu knížku, která je vhodnější pro čtenáře absolutně nepolíbené copywritingem. Chvilku jsem chtěla Kreativní Copy zahodit (dočasně), ale pak jsem se do toho dostala a zjistila jsem, že i bez úvodu do této tématiky se dají techniky docela slušně využít. Postupně jsem byla z knížky víc a víc nadšená, protože je plná, doslova, všemožných copy technik, které jsou napsány dost stručně a prakticky. Nejvíc se mi asi líbilo, že se dají využít i v jiných oblastech, než je copywriting, potažmo marketing. A tak jsem začala přemýšlet, kde všude bych tyhle techniky mohla využít. Došla jsem k tomu, že některé se dají použít prakticky kdykoliv, když si budu potřebovat ujasnit myšlenky a dojít k několika zásadním bodům. (myšlenkové mapy, brainstorming) nebo když budeme v týmu potřebovat nějaké kreativní nápady (6 myslitelských klobouků, 7 náhodných vstupů).


Největší radost mám ovšem z toho, že jsem už pár těchto technik mohla díky Já Studentovi společně s našim týmem vyzkoušet v praxi. A dokonce přímo pro marketing. Pro naši počáteční marketingovou strategii jsme si udělali Zag Martyho Neumeiera, která je dobrá pro nalezení podstaty projektu a jejího popisu. Jde do hloubky a nesoustředí se primárně na USPs, nýbrž na UBT = unique buying tribe. Marketing založený na UBT nabízí zákazníkům být součástí značky – kmene a je založena na důvěře a pocitu sounáležitosti. Další techniku, kterou jsme si vyzkoušeli byly power words – výčet základních slov, se kterými chceme, aby si nás lidé spojovali a které budeme používat v našich reklamních i nereklamních textech. Do třetice všeho dobrého jsme se zaměřili na archetypy – technika, která nám pomáhá hnát celý náš marketing a ducha značky jedním ustálenějším směrem. Úzce souvisí jak s UBT, tak s power words. Řekla bych, že náš archetyp dává UBT formu a power words ucelenost.


Zjistila jsem, jak přemýšlet o marketingu z trochu jiného úhlu pohledu. Vidím užší spojitost se znalostmi z psychologie a sociologie, která se v těchto strategiích aplikuje. Spousta těchto technik nahlíží do podstaty lidského uvažování a fungování. Aplikuje se Maslowova pyramida potřeb, reprezentační systémy, touha po uznání, citové asociace nebo třeba potřeba lidí někam patřit, být něčeho součástí. Líbí se mi, jak jdou některé techniky do hloubky ohledně různorodosti lidí, jako třeba copywritingová persona nebo archetypy. Přijde mi to trochu jako taková věda sama o sobě.


Co se týká využití technik z knížky do budoucna, nemám obavy. V nejbližších týdnech budeme vymýšlet v rámci Já Studenta texty na web, letáky a sociální sítě. Techniky se nám možná podaří využít i při výběru názvu pro naši týmovou společnost. A tak mě spíš trochu mrzí, že už ji musím vrátit do knihovny. Znamená to totiž, že si musím koupit svoji vlastní. Na závěr bych tedy chtěla poděkovat Aničce Sálové za moji novou „kapesní“ knížku.

Kniha: Kreativní Copywriting, Autor: Anna Sálová



Hodnocení (100 %%):

Nový komentář:







Komentáře (2):



Tereza Onderková - 14.01.2020 - 21:53


Děkuji, Jani. :) Tak to co nejdříve zkusíme napravit. Čekali jsme na vhodnou dobu a přišlo nám, že prioritu mají jiné věci. Už to plánujeme dloouho. A klobouky mi taky přijdou zajímavé. Bylo by super si je vyzkoušet. :)

Jana Křečková - 14.01.2020 - 16:57


Krásná esej :-). Škoda jen, že v našem týmu projekt Já Student nemá své místo, že o něm všichni nevědí, že se z něj nešíří znalosti... Očividně by to bylo hodnotné ;-)... A šest myslitelských klobouků miluji. Sebe, jako kouče, vidím jako modrý klobouk :-))

Další eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024