MALÝ PRINC
Antoine de Saint-Exupéry
Proč jsem si knihu vybral a co mě motivovalo k přečtení?
Tuto knihu jsem si přečetl v maturitním ročníku na střední škole. Můj kamarád mi řekl, že příběh této knihy je docela obtížní pro rozbor u zkoušky. Jeho slova mě docela zarazila, tak jsem se rozhodl si tuto knihu přečíst. Nakonec jsem udělal velmi dobře a tato investice se mi vyplatila. Při maturitní zkoušce jsem si vytáhl tuto knihu. Vtipné je to, že Malý princ byla jediná kniha, kterou jsem k maturitě doopravdy přečetl. Věřil jsem procesu a s kapkou štěstí jsem úspěšně prošel.
Propojení knihy s TA a podnikáním:
Kniha je pohádkou, filosofickou pohádkou. Pohádka je charakterizována dobrem a zlem. V podnikání se z mého pohledu budeme potýkat většinou s dobrem i zlem, a to v různých podobách. Například dobro může být super tým lidí, zajímavý produkt či služba se super hodnotou pro zákazníka, zlem můžou být velké daně, složité zkoušky pro získání živnosti, různé předpisy, drsná konkurence, strach, nejistota a mnohé další.
TA a podnikání je i filosofické téma, TA je pro nás zcela něčím novým a je to i nový projekt v celé ČR, takže nad budoucností můžeme také filosofovat.
Pozorování světa dětskýma očima mi připomíná další věc TA či spíše můj osobní pohled. Všímám si, že po střední škole jsem měl velmi zjednodušené představy o podnikání, o tom, co budu dělat a jak pohádkově zbohatnu. Je velmi důležité ale stále mít určitý tento dětský nadhled na svět a nespadnou zcela do toho nudného stereotypního života dospělých. Tento dětských nadhled nám umožňuje být více kreativní, mít menší strach. My v TA z právního hlediska nejsme děti už, ale z podnikatelské hlediska děti jsme. Učíme se úplné základy o podnikání a učíme se to zatím trošku mimo realitu, stále ve školním prostředí s dětským pohledem na věc.
Malý princ pozoruje svět dospělých a snaží se z něj poučit. Malý princ se učí především také cestováním po cizích planetkách. V TA je zvykem, že v posledním ročníku se společně vycestuje. Cestování je krásná věc, při cestování člověk nabere opravdu nespočet zkušeností do života a zároveň mnoho inspirace. Můžeme se učit buď ze svých zkušeností a nezdarů, nebo ze zkušeností ostatních, i toto využíváme u nás v TA.
Kniha má mnoho skrytých významů, možná by se dalo říci i symbolů. To platí i v podnikání, musíte stále objevovat skryté věci, například cílového zákazníka najít, najít správného dodavatele a mnoho a mnoho dalších. Význam sdělení je důležitost citů a kritika špatných vlastností.
Autor této knihy byl u armády, přesněji u letectva. Dočetl jsem se několikrát, že mezi nejúspěšnější podnikatelé patří právě lidé, kteří zažili na vlastní kůži vojenský výcvik nebo dělali například bojové umění. Proč tomu tak je? Protože tito lidé mají disciplínu, ta je u podnikání velmi důležitá. Nic nepřijde ze dne na den. Podnikání je denní chleba a stejně jako ve válce, nikdy nevíte, co podnikání přinese druhý den. Vojáci dodržují také základní hodnoty, většinu z nich máme také v hodnotách TA. Mezi ty nejdůležitější patří zodpovědnost, důvěra, upřímnost atd.