Manuál copywritingu – Vojtěch Untermüller
„Jak se přes víkend naučit psát pro reklamu a marketing
a vítězit v každodenních bitvách o pozornost a peněženky.“
Proč jsem si vybral tuto knihu/o čem kniha je?
Tuto knihu jsem si vybral za účelem zlepšení prodejních textů, které vytváříme pro naše klienty k příspěvkům na sociální sítě. Hledal jsem zdroj, který mi předá praktické know-how bez zbytečné omáčky kolem a upřímně popíše to, co chtějí zákazníci v dnešní konzumní společnosti na svých sociálních sítích číst, abychom je v tomto přehlceném trhu „přitáhli“ na naši stranu.
Kniha je rozdělená primárně do tří oblastí - „Než začnete psát“, „Z čeho a jak složit prodejní text“ a „Styl prodejního textu“, ve všech oblastech je spousta praktických tipů a rad, jak správně psát prodejní texty, aby zaujaly cílového zákazníka.
Přenesení do praxe
Poznatky z knihy jsem ihned začal přenášet do textů zaměřených na prodej golfových produktů. Začal jsem s myšlenkou, že skutečnou motivací pro lidi jsou strach, moc, sex, postavení, respekt, uznání a pochvala. Zákazník potřebuje něco, co mu například přinese pocit štěstí, získá mu respekt nebo ukáže jeho postavení na společenském žebříčku. Pomocí empatie jsem se pokusil vcítit do role zákazníka a začal přemýšlet o tom, co by asi chtěl slyšet, aby o produkt projevil zájem. Na základě toho jsem vytvořil několik prodejních popisků, například tento:
„Pořiďte si outfit, ve kterém Vás nikdo nepřehlédne!
Kompletní golfovou výbavu můžete zakoupit na našem e-shopu www.golfcentrum.cz.
Nákupy nebyly nikdy rychlejší, tak neváhejte!“
V první větě jsem se v zákazníkovi pokusil vyvolat představu o tom, jaký by mohl být pocit mít to nejlepší oblečení na hřišti, kterým by zaujal ostatní a dočkal se jejich uznání (díky bohu, že psychologie Alfreda Adlera není tolik rozšířená ve společnosti, jinak by většina obchodů zkrachovala :D – propojení s myšlenkami z knihy Odvaha nebýt oblíbený).
Jako druhý krok jsem zákazníkovi ukázal prostředí, ve kterém může svou vysněnou výbavu zakoupit.
V poslední řádku jsem se snažil uvažujícímu zákazníkovi nad tím, jestli si koupí něco nového nebo ne ukázat něco, co ho přesvědčí si produkty zakoupit – úspora času nákupu přes e-shop.
Příspěvek s tímto textem je na Instagramu našeho klienta ohodnocen jeho zákazníky jako jeden z nejlepších, tak doufám, že tomu napomohla nejen vizuální stránka, ale také ta textová.
Závěr
Pro každého klienta je samozřejmě potřeba vytvářet rozdílné texty, nemůžeme cílit stejně na na zákazníky obchodu s golfovými potřebami a na zákazníky restaurace. Výsledek ale potřebujeme stejný – zaujmout a prodat. Přesně to se můžete naučit v této knize a najít si tam vlastní postupy na vytváření prodejních textů.