Od nápadu k podnikatelskému plánu
Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti
IVANA SVOBODOVÁ, MICHAL ANDERA
Proč jsem si tuto knihu vybrala?
Byla mi doporučena spolužáky. Zároveň jsem si nějakou knihu o podnikání potřebovala přečíst, protože s ním zatím nemám žádné zkušenosti.
Obsah:
Je to takový návod do začátků. Postupně nás autoři provázejí celým postupem, jak začít podnikat. Na začátku si musíme ujasnit, jestli podnikat potřebujeme (Podnikání z nutnosti). Nemáme jinou možnost pro zajištění ekonomické soběstačnosti, přestože podnikat nechceme. Nebo nás žádné okolnosti do podnikání netlačí, a přesto se do něj pustíme. Máme skvělý nápad, všimneme si díry na trhu nebo chceme zkusit pracovat sami na sebe (Podnikání na základě příležitosti)
Co bychom měli zvážit při výběru podnikání:
Jaké jsou naše znalosti, zkušenosti a dovednosti? V čem jsme dobří? Kolik času chceme podnikání věnovat? Jaké jsou naše náklady ušlé příležitosti? Co budeme dělat, když se do podnikání nepustíme, a jak v takovém případě bude vypadat náš život? Co od podnikání očekáváme? Proč se do něj pouštíme?
Další důležité rozhodnutí je, jestli budeme podnikat sami nebo se společníkem.
Obě varianty mají hodně výhod i nevýhod. Výhody 100% podílu: všechen zisk je náš, rychlé rozhodování, nevznikají konflikty mezi vlastníky, musíme mít všechny znalosti a dovednosti nebo je nakupujeme externě či v platech zaměstnanců. Nevýhody 100% podílu: nemá nás kdo zastoupit, nemáme se s kým poradit o strategických rozhodnutích.
Hledání nápadů
Tato část mi přijde jako jedna z nejdůležitějších. Bez skvělého nápadu bychom nemohli začít úspěšně podnikat. Pokud nemáme nápad, ale i přesto se chceme vrhnout do byznysu, tak máme spoustu technik, kterými na nápady můžeme přijít. Brainstorming, jedna z nejznámějších skupinových aktivit na získávání nápadů. Zapneme si stopky a za určitou dobu shromažďujeme všechno, co nás napadne. O trochu zajímavější technika je 6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách). Každý účastník si vezme papír a nakreslí si na něj 6 okének. Úkol je namalovat 6 až 8 nápadů na podnikání v 5 minutách. Pokud chceme začít hledat příležitosti individuálně, můžeme zvolit myšlenkovou mapu.
Máme skvělý nápad a co dál?
Podnikatelský proces:
1. identifikace příležitosti (nápad),
2. rozvoj konceptu,
3. analýza zdrojů potřebných k realizaci,
4. získání zdrojů,
5. založení firmy a její rozvoj
6. sklizeň výsledků – předání firmy v rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach.
Ověření zájmu zákazníka
Design Thinking, Lean Startup nebo Value Added Canvas jsou metody vysvětlené v knížce na průzkum trhu.
Byznys model
Jeho podstatou není pouze způsob placení. Byznys model popisuje celý koloběh hodnoty ve firmě. Jaký produkt vytváříme, jak ho vytváříme, jakým způsobem ho dostaneme k zákazníkům a jak nám za něj zaplatí.
Business Model Canvas jednoduchý nástroj pro zachycení byznys modelu firmy. Pro začínající firmu může být byznys model klíčovou konkurenční výhodou. Typy byznys modelů: Freemium (Zákazníkům nabízíme služby na omezený čas zdarma.), Lock-in (Pro provoz produktu musí zákazník opakovaně nakupovat určitou část od téže firmy. Příkladem jsou holicí břity, náplně do tiskáren.), Předplatné/pronájem (Zákazník si nekupuje produkt nebo službu jednorázově, ale platí každý měsíc za používání.), Sdílená ekonomika (pronájem, výměna nebo sdílení majetku)
Lean Canvas je adaptací výše zmíněného modelu. Je inspirován metodikou Lean Startup. Jeho podstatou je vztah problém–řešení. Vychází z předpokladu, že pokud najdeme u zákazníků dostatečně silný problém, který dokážeme vyřešit, zvyšujeme pravděpodobnost úspěchu.
Podnikatelský plán
Písemný dokument, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související s podnikatelskou činností.
Proč sestavujeme podnikatelský plán:
• Chceme zjistit, kolik finančních prostředků potřebujeme pro zahájení a rozjezd podnikání.
• Chceme odhadnout velikost budoucích příjmů a porovnat je s očekávanými výdaji.
• Chceme vědět, zda všechno zvládneme vlastními silami nebo bude lepší rozjet podnikání v týmu.
• Chceme vědět, co všechno je potřeba zajistit, než podnikání zahájíme, a co nás čeká, až začneme.
• Chceme si ověřit, zda je náš nápad na trhu žádaný.
• Chceme zjistit, jak výnosný náš nápad může být.
Podnikatelský plán netvoříme jen pro sebe, ale také pro investora, banku a poskytovatele dotací.
Jak by měl vypadat? Musí obsahovat shrnutí, charakteristiku produktu a vlastníka, analýzu trhu a zákazníka, analýzu konkurence, analýzu dodavatelů, personální zabezpečení, marketing, finanční plán, analýzu rizik a vyhodnocení projektu. Musí být srozumitelný, reálný, pravdivý a přehledný.
Můj názor na knihu?
Kniha vypadá spíš jak učebnice, a i přesto se mi dobře četla. Líbí se mi, že je v ní hodně příkladů a porovnávání s jíž existujícími firmami. Naučila jsem se spoustu usnadňujících metod do startu s podnikáním. Velice mě překvapila druhá část, ve které jsou rozsáhlé vzory podnikatelských plánů. Celkově bych tuto knihu doporučila všem, kteří se o podnikání zajímají nebo o něm uvažují. Pomůže jim se rozhodnout, jestli do toho vůbec jít.