Tuto knihu jsem si vybrala, jelikož začínám rozjíždět několik projektů (nebo o tom přemýšlím), proto jsem si chtěla rozšířit vědomosti o této problematice. V knížce je krásně popsán proces od hledání nápadu až po sepsání podnikatelského plánu, je plná metod, které se chystám vyzkoušet v praxi a především si chci vyzkoušet vytvořit podnikatelský plán.
1. HLEDÁME NÁPAD
Ve chvíli, kdy máme nápad v čem podnikat, uvažme nejdříve všechny alternativy a z nich vyberte tu nejlepší.
Konvergentní myšlení: analytický přístup a hledání řešení na základě předchozí zkušenosti a znalostí. Používáme nejčastěji a jsme na něj zvyklí. Použití osvědčených postupů a známé procesy k nalezení jednoho řešení (výběr toho nejlepšího).
Divergentní způsob myšlení se zakládá na schopnosti udělat krok zpátky a hledat alternativy. Musíme být schopni překročit rámec svých znalostí a otevřeně hledat originální možnosti. Jsme ochotni ponořit se do problematiky a rozšiřovat své obzory (fáze hledání nápadu).
Je výhodné přepínat mezi těmito dvěma styly myšlení, může tak dojít ke kombinování zdrojů novým způsobem a mohou tak vzniknout neotřelé nápady.
Metody hledání nápadu:
Brainstorming – skupinový, střílení nápadu bez hodnocení (to až později)
6-8 nápadů v 5 minutách - A4 rozdělí se do 6 čtverců, každý pracuje sám, kreslí se nápady, poté krátká prezentace kolegům a znovu
Myšlenkové mapy
Painstorming - zaměřuje se na problémy zákazníků - hledáme trápení a problémy v našem okolí
Následuje fáze VÝBĚR NÁPADŮ, k tomu můžeme využít metody:
Hlasování nálepkou
Nápady rozvěsíme na stěny, každý má dvě kolečka (samolepky) - přilepí je k nápadu, který se jim líbí nejvíce
Hra na investory
Každý dostane imaginární rozpočet a rozdělují, jak by rozdělovali kdyby měli investovat skutečné peníze. Poté: zeptejte se, proč vybrali, co vybrali a diskutujte o tom.
2. ZJIŠŤUJEME REALIZOVATELNOST NÁPADU
- nápad x podnikatelská příležitost - musíme být schopni na jeho základě vybudovat firmu, která si na sebe vydělá.
Podnikatelskou příležitostí je v zásadě: neuspokojená potřeba trhu, špatně využité zdroje, kombinace obou.
Tuto chvíli se nám vyplatí identifikovat potřebné zdroje - co budeme potřebovat k založení firmy a rozvoji.
Hlediska hodnocení nápadu, jaká můžeme využít: tým, finance, trh, ekonomická situace
3. OVĚŘUJEME ZÁJEM ZÁKAZNÍKŮ!
Design thinking - podrobný průzkum a identifikace uživatelských potřeb pro návrh výrobků a služeb. (Čím různější lidé tím lépe). Stojí na kvalitním uživatelském výzkumu. Musíme je nejdřív pochopit a vcítit se do nich, pokud to chceme dělat pro ně.
Postup:
1. Porozumění - všechny aspekty oblasti, průzkum na internetu, statistiky apod.
2. Pozorování
Kontaktování zákazníků, rozhovory, sledujeme jejich chování.
4. Úhel pohledu
Probíráme získaná data- zúžení oblasti zájmu, definování čeho chceme dosáhnout
5. Generování nápadů – získání, co nejvíce řešení pro výzvu z předchozího kroku
6. Prototypování
Výroba, s co nejnižšími náklady.
7. Test - dáme ho otestovat zákazníkům - zpětná vazba, pozorujte, jak s tím zacházejí, dělejte si poznámky
K různým fázím se vracíme dle potřeby.
Lean startup
Cílem je optimalizovat procesy a snížit ztráty a plýtvání na minimum. Postupy vedou k minimalizaci rizika neúspěchu.
Co nejdříve se dostat do kontaktu se zákazníkem - stále ověřování nápadu a předpokladů. Heslo: "vytvoř, změř a pouč se."
Koncept minimální životaschopného produktu: jakou nejmenší verzi produktu můžeme vytvořit, abychom uspokojili nejsilnější potřebu zákazníka - nejjednodušší produkt, co přinese zákazníkům hodnotu.
K výzkumu potřeb zákazníků můžeme využít tuto metodu:
Hodnotový canvas
Dvě části:
Zákazník: reprezentuje segment a informace s ním spojené
· Práce a úkoly - co je náplní jejich práce, života? B2B,B2C?
· Co chtějí?
· Trápení - co je souží?
Produkt: hodnota, kterou přináší
· výrobek/služba - podstata našeho řešení, krátký výstižný popis
· Úleva od trápení - jak konkrétně zákazníkovi pomůže při plnění jejich činností (navazuje)
· Benefity/zlepšení - pozitivní dopady na zákazníkův život.
Problémy a řešení, které si vypíšeme, musí být v souladu, musí si vzájemně odpovídat.
4. BYZNYS MODEL A PODNIKATELSKÝ PLÁN
Metody tvorby byznys modelu:
Lean canvas
The business Model Canvas
Podnikatelský plán je písemný dokument, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související s podnikatelskou činností
Elevator pitch – krátké představení nápadů
Crowdfunding
V poslední kapitole se autor věnuje crowdfundingu, rozlišuje zde 4 modely:
1. Donation model - dárcovský
2. Reward-based model - odměnový
3. Debt-based model - půjčkový
4. Equity-based model - podílový
Pokud nějakou takovou kampaň na projekt rozjíždíte, tak je dobré se zaměřit na těchto 5 částí:
· Projekt - titulek, krátký, dlouhý popisek
· Promo video
· Odměny
· Kalkulace nápadů
· Komunikace