ODVAHA PODNIKAT
Fernando Trías de Bes
„Podnikatel je ten, kdo plave v nejistém světě, aby ti, kdo pro něj pracují, mohli mít pocit, že svět je bezpečné místo.“
„Mluvená slova uletí, napsaná zůstanou.“
Proč jsem si knihu vybral?
Kniha je doporučenou literaturou pro předmět: Podnikatelské dovednosti. Na letní semestr se budu více zaměřovat na doporučenou literaturu ke konkrétním předmětům. V zimním semestru jsem četl knihy méně systematicky ve vztahu k předmětům. Teď to změním a uvidíme, jaké to přinese výsledky. Věřím, že doporučená literatura je cenná, co se týče rad a informací, tudíž mi pomůže dosáhnout lepších výsledků, a to i v reálných projektech.
Co mě motivovalo si vybrat tuto knihu?
Z mého osobního hlediska se mi název knihy velice zamlouvá. Proč? Protože v názvu je slovo odvaha. Já sám mám jednoho strašáka ve skříni, který mi brání realizaci podnikatelských či jiných projektů. Tento strašák se jmenuje STRACH Z NEÚSPĚCHU. Já osobně to beru jako jeden z mých velkých problémů, které mě brzdí v tomto ohledu. Zkušenosti se dají nabrat celkem rychle, kapitálu je v dnešní ekonomické situace taky dost, ale strach je prostě velký strašák.
Jak se mi kniha hodí do praxe?
Autor velmi přísně popisuje pohled na finance a pohled na společníky/partnery ve firmě. Autor radí, že pokud to opravdu není nutné, máme podnikat sami, bez partnerů. Na finance se má nahlížet tak, že za práci odvedenou pro firmu je vyplacená mzda podle tržní hodnoty, ostatní peníze jsou společnosti a budou se dělit podílem společníků. Pokud někdo nacpe svoje peníze do firmy bez toho, aniž by společníci dorovnali částku ve stejném poměru k jejich podílům, má za tuto částku být dát přiměřený podíl, jinak nemá smysl tyto peníze cpát do firmy. Blíže rozepíšu dále…
Osobní názor:
Kniha je po fyzické stránce malá. Kniha se mi četla opravdu suprově, možná jedna z nejlépe čtivých, které zatím mám v bance esejí. Knihy popisuje 14 klíčových faktorů neúspěchu při podnikání. Žádná kniha z vás neudělá milionáře (leda když sám nějakou napíšete), žádná kniha vám neřekne, co máte udělat krok za krokem. Knihy jsou od toho, aby nám rozšiřovaly obzory. Abychom lépe o věcech přemýšleli, abychom byli více otevření a mysleli „out of box.“ Tato kniha toto za mě splňuje.
Důležité a zajímavé informace a postřehy z knihy:
Hlavním důvodem, proč nové firmy krachují, je nedostatek objektivity těch, kteří je zakládají – jejich neschopnost rozpoznat skutečnou podstatu věcí. Firmy obvykle nekrachují z důvodu odborné neznalosti a nepřipravenosti. Mnohem častěji krachují například kvůli osobním problémům, názorovým odlišnostem mezi společníky, nedostatku zdravého rozumu, přehnaným očekáváním. Devadesát procent podnikatelů zkrachuje do 4 let.
Jemné rozdíly mají v životě stejně jako v podnikání zásadní význam. Jeden nejmenovaný americký podnikatel má strategii, že dělá vždy opak toho, co lidé říkají, že by měl dělat. Je úspěšný. Jste jen podnikatel, nebo jen zkoušíte štěstí? Toť otázka.
Nápad může být pouze prostředkem podnikatelské aktivity, nikoliv její pevnou a trvalou motivací. Je velký rozdíl mezi motivací a motivem. Mezi nejčastější slabé motivy patří: nenávist vůči šéfovi, přání sladit svůj pracovní a soukromý život, vydělávat více peněz, ukázat se před ostatníma. Pokud vás žene touha, stát se podnikatelem, můžete uspět. Pokud vás pohání vedlejší motivy (slabé motivy), neuspějete. Opravdovou motivací je nadšení a touha učinit z nové aktivity způsob života.
Základní charakteristika podnikatele: uspět v nejistém prostředí. Podnikatel nemyslí na možnost neúspěchu. Ať už je plánování jakékoliv, objeví se problémy. Když jdou věci hůř, než jsme čekali, problémy jsou jasné. Když jdou věci lépe, než jsme čekali, znamená to nové problémy a výzvy, s nimiž se musíme vypořádat.
Podnikatel, který neudělal životní chybu, neexistuje. Množství věcí, které se mohou pokazit, je nekonečné. Je nutné přijmout, že věci se nikdy nevyvíjejí tak, jak jsme si naplánovali. Lidé, kteří si prošli těžkými situacemi, jsou zvyklí zakoušet nepřízeň osudu a zklamání. Problémy upevnily jejich charakter a díky nim získali schopnost snést výprask a vyskočit zpět na nohy.
Drobný postřeh: Společný podnik se společníky zakládají mnohem častěji začínající podnikatelé než ti, kteří se do podnikání vrhají už podruhé či potřetí. Nejistota je primárním důvodem, proč se podniká s více společníky, hlavně u mladých. „Lidé raději pláčou společně, než aby se smáli sami.“ V dnešní době je rychlost důležitá, než se poradíte se všemi společníky, trvá to dlouho (viz příklad našeho družstva v TA při 16 členech). Ne vždy je však společník špatným faktorem. Je třeba se obklopit lidmi, kteří sdílejí vaši vizi a hodnoty (selský rozum).
„Jsou lidé, kteří by klidně přišli o oko, jen abyste vy zůstali slepí.“ Pokud jste schopni domluvit se na nejlepším způsobu rozchodu, nebude mít problém domluvit se, jak se spojit.
Společníci, kteří mají tendenci si dělat vše sami, si musí zapamatovat, že každý má svůj vlastní styl. Všichni musíme respektovat styl těch druhých a být dostatečně flexibilní na to, abychom ostatním rozdělili úkoly, ač to může být nepříjemné.
Je lepší průměrný nápad špičkově provedený než špičkový nápad s průměrnou realizací. Když nedokážete vysvětlit svůj podnikatelský nápad ve 30 vteřinách, pravděpodobně nebude úspěšný. Nápad je to nejmenší, záleží na formě.
Investujte nebo založte svůj podnik v regionech, které poskytují příležitosti a růst.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ POSTŘEH Z KNIHY
Majetek, finance a jejich dělení:
Plaťte za každou věc podle její hodnoty, oceňujte všechny příspěvky podle jejich vlastních přínosů. Mzdy se vyplácejí na základě tržní hodnoty podle odpracovaných hodin, funkce a zodpovědnosti. Peníze a majetek převedené na společnost musí být náležitě zhodnoceny a jejich cena by se měla odrazit v podílech. Pokud je to možné, práce by měla být odměňována platem na tržní úrovni. Jakýkoliv jiný majetek postoupený společnosti jejím společníkem a nezhodnocený ve formě podílů by se měl pronajmout, anebo zaznamenat jako dluh společnosti vůči půjčujícímu (společníkovi). Je důležité mít rezervu pro osobní život oddělenou od financí pro podnikání!
Faktory NEÚSPĚCHU:
1. Zakládat podnik s motivem, ale bez motivace.
2. V jádru nebýt skutečným podnikatelem.
3. Nebýt bojovník, postrádat soutěživou povahu.
4. Být závislý na partnerech, i když se bez nich ve skutečnosti obejdete.
5. Vybrat si partnery, aniž byste si byli jistý, že se jejich povaha slučuje s tou vaší.
6. Odměňovat stejně za nestejný přínos.
7. Nedostatek důvěry a komunikace mezi partnery.
8. Věřit, že úspěch závisí na nápadu.
9. Vrhat se do obru, který nemáte rádi nebo o něm nic nevíte.
10. Volit neziskové nebo stagnující ekonomické sektory.
11. Závislost potřeb vaší rodiny a vašich materiálních ambicí na úspěchu vašeho podniku.
12. Stát se podnikatelem, aniž byste vzali na vědomí, jak to ovlivní rovnováhu vašeho života.
13. Vytvářet a udržovat podnikatelské modely, které nevytváří zisk rychle a trvale.
14. Nevědět, kdy odejít.