Proč jsem si knihu vybral?
Při vytváření našich projektů se postupně dostáváme do fáze, kdy bude potřeba vytvořit marketingovou strategii. Proto jsem si vybral Ogilvy o reklamě v digitálním věku, abych měl znalosti a myšlenky, jak naše projekty posunout blíže k týmovým firemním úspěchům.
Zajímavé myšlenky, které si z knihy odnáším a mohu je využít v Team Academy?
Začátek knihy se zabývá historií internetu a technologií
Data z historie, která mne zaujala:
1969 - Vznik ARPANETU (systém datové komunikace placený vládou Spojených států, který formuje základy internetu).
1971 – Studenti na Strandford Artificial Intelligence Laboratory organizují prodej marihuany prostřednictvím ARPANETu. Věřím, že toto byla zásadní událost pro e-comerce.
1976 – První výskyt spamu (ředitel technologické firmy zasílá propagující prodejní akci prostřednictvím ARPANEu).
1981 – IBM přichází prvním osobním počítačem s integrovanými komponenty.
1992 – Příchod SMS zpráv
Digitální ekosystém
V digitálním ekosystému nových médií pro zadavatele reklamy neexistuje jedno řešení, které by pokrývalo vše. Většina médií, které využíváme se navzájem různými způsoby doplňuje. Které médium si vybereme a jak ho využijeme, záleží na naší strategii, kterou si nastavíme. Žijeme v době, kdy se média primárně předhání v tom, kdo bude mít nejlepší algoritmus. Je důležité si uvědomit, že výhra v tomto závodě není rozsah, ale je to zisk, které nám jednotlivá média mohou přinést.
Důvody proč televize není mrtvá
- Televize v dnešní době stále nabízí nejbezpečnější způsob dosažení velikého zásahu, tzv. Net Reach.
- Televizní obsah není užíván jen na televizních zařízeních, ale i na jiných zařízeních, tím pádem údaje o sledovanosti nejsou tak úplně přesné. Údaje se budou během času měnit a podle autora se reklamní výdaje v budoucnu ještě zvýší.
- Televize je pořád nejlepším nástrojem pro sdělování emocí - to silné značky potřebují.
- Online prostor masivně podporuje televizní vysílání: firmy v e-commerce jsou druhou největší kategorií mezi zadavateli reklamy v televizi.
Autenticita je zásadní
Doba digitální přinesla neskutešně velký tlak na transparentnost. Firma, která chce vytvořit jedinečný brand a dosáhnout dlouhodobého úspěchu si musí víc než kdy před tím zakládat na tom, co ji definuje. Leading thoughts jsou v dnešní době klíčové a musí určovat neměnné chování a akce. Autentičnost bude bernou mincí v říši úspěšných korporací a těch, kteří ji vedou.
Co vlastně dělá skvělou reklamu?
- Big Idea (nápad)
- Poutavý příběh
- Apel na emoce stejně jako na rozum
- Měla by být trochu v šedé zóně - Co to znamená? Musíme být připraveni něco risknout. Autor říká, že průměrnost přináší iluzi bezpečnosti, ale je to ve skutečnosti ta nejnebezpečnější cesta ze všech. Jednoduše nás to v době digitální odsoudí k zapomnění.
- Jednoduchost - To nejlepší co můžeme udělat, abychom byli slyšet bez ohledu na to, čemu se věnujeme, je být od základů jednodušší. K tomuto bodu se mi pojí jeden úžasný citát z knihy Kreativní copywriting: Pište maximálně jasně. Na to, že je váš text „příliš srozumitelný“ si nikdy nikdo stěžovat nebude.
Data: Platidlo dnešní doby
Skoro každá naše akce v digitálním prostoru vytváří data, proto vznikly dvě základní skupiny dat:
Strukturovaná data: ukládají se na vysoké úrovni uspořádání - například záznamy o zákaznících, kteří si koupili náš dárkový box u v určitém čase a platili určitým prostředkem.
Nestrukturovaná data: nejsou seřazeny ve formátu pro strojové čtení - například naše firemní e-mailová schránka
Jelikož databáze a záznamy jsou neuvěřitelně náročné na úložný prostor a na zpracování, tak se zrodil „Cloud“. Společnosti mohou pomocí cloudových serverů shromažďovat a hostovat své aplikace. Tím pádem jsou schopni navyšovat jak kapacitu pro uložení dat, tak výpočetní kapacitu prostřednictví své kreditní karty. Moderní brandy jako jsou například Netflix nebo Uber byli vystavěny prakticky jen v cloudu.
Dobrá webová stránka nepoutá pozornost na sebe, ale slouží jako hub v digitálním ekosystému našeho brandu.
Sociální kanály jsou stále důležitější. Značka, která má dobrou digitální strategii, využívá web jako rozcestník a buduje svoji přítomnost prostřednictvím sociálních sítí.
„Suma částí brandu v digitálním světě, včetně webové stránky, musí být víc než celek“
Čeho se držet při budování silné značky, která bude v digitálním světě prodávat?
1) Více kanálů prodeje – čím více dáme spotřebitelovi příležitostí k nákupu, tím spíše bude kupovat. Je zásadní prodávat přes více kanálů, zařízení a lokací, aby byl umožněn prodej kdekoliv a kdykoliv.
2) Vztahy – výzkumy ukazují, že emocionální propojení se zákazníkem je lepidlo, který drží vícekanálový přístup pohromadě. „Co“ je v prodeji jednoduché určit, ale je tu i „proč“, které se stává emotivním.
3) Zážitek – zákazníka musíme potěšit v každém kontaktním bodě. Když si chce klient objednat dárkový box online, ale chce ho mít už dnes večer doma, tak očekává možnost vyzvednutí dárkového boxu v naší prodejně. Každopádně může očekávat ještě více. Může očekávat, že dostane odbornou radu, který dárkový box z našeho sortimentu je vhodný pro obchodního partnera. Naše služby lze takzvaně hyper-personalizovat a zákazníci budou pak spokojenější.
Co se mi na knize líbilo?
Načerpal jsem spoustu nových pojmů, dat a myšlenek. V knize je obrovské množství úžasných ilustrací, které knihu skvěle doplňují. Také bych vyzdvihnul, že se autor nezabývá jen součastností, ale do „příběhu“ nás uvádí historií všech zajímavých technologií.
Co se mi na knize nelíbilo?
Na této knize žádný zápor nenajdu, byla skvělá a budu ji doporučovat každému, kdo si chce prohloubit znalosti nejen v digitálním světě reklamy 21. století!