PROČ JSEM SI TUTO KNIHU VYBRALA?
- Byla doporučená našim koučem Václavem Švecem a paní profesorkou Ivanou Tichou.
- Zaujala mě díky Learning cell, kterou přinesla Nikuš Mrákotová do training session na téma VIZE.
CO JSEM SE NOVÉHO NAUČILA?
- Pokud rozebíráme problémy a věci na části, sice je jednodušeji vyřešíme, ale ztrácíme možnost vidět problém v celku (nevidíme všechny důsledky problému, pouze malé části)
METONIA = posun mysli
- Sdílená intuice
Naučení se něčemu => základní změna v nás
= Nejde jen o příjem informací = přetváření sebe sama
7 PŘÍČIN PROBLÉMŮ V ORGANIZACI
1. „Jsem tím, co dělám“ = potíže s přeškolováním, změnou profesionální identity
2. „Za to můžou oni“ = neschopnost vidět věci v souvislostech, svádění celého problému na jednu osobu/organizaci
3. Iluze rozhodných kroků = skutečná „proaktivnost“ spočívá spíše v tom, podívat se dovnitř, jak se sami účastníme na vzniku daných problémů.
4. Fixace na události = údaje za kvartál => hrozby jsou z počátku postupné a nevinné procesy
5. Metafora s uvařenou žábou
6. Klamná představa, že zkušenost nás naučí = ve firmě si nemůžeme dovolit chybovat a sbírat zkušenosti za pochodu.
7. Mýtus manažerského týmu = před kolektivem nechceme přiznat, že něco nevíme, představuje to pro nás osobní ohrožení
= každodenní nepřehledné drobné události -> rostou hluboké rozpory => řešení bude pozdě
PILÍŘE 5 DISCIPLÍN
1.OSOBNÍ MISTROVSTVÍ
= dokonalé zvládnutí toho, co dělám
- Celoživotní, fascinující téma
- Prohlubování a vyjasňování osobní vize -> trvalý a nekončící proces
- Soustředěnost energie a pěstování vytrvalosti i objektivity
- Jednotlivci se učí a zdokonalují své schopnosti
2. MENTÁLNÍ MODELY
= vnitřní představy o světě a tom, jak věci fungují, včetně předpokladů, předsudků i zobecnění, jež mají výrazný vliv na naše jednání.
3.SDÍLENÁ VIZE
= „není to pouze myšlenka, ale zapálení lidí pro věc.“
- Činí smysluplným vše, co lidé dělají
- Množství individuálních potřeb vede lidi různými směry -> nutnost sdílení vizí mezi sebou
- Vytváření společné vize v rámci společných principů -> musí nás motivovat
4.TÝMOVÉ UČENÍ
- Je třeba určitého správného vyladění ve kterém lidé jednají jako tým a ne skupina jednotlivců s divergujícími zájmy.
- Dialog => účelem je porozumět, sdílet, ne přesvědčit a vyhrát - jde o otevřenost
- Diskuze => zahrnuje verbální škádlení, špičkování - přesvědčení ostatních o vlastní pravdě
Základem učících se organizací nejsou špičkový jedinci, ale učící se týmy
5.SYSTÉMOVÉ MYŠLENÍ
- Chování organizace je výslednicí řady často ve skrytu působících faktorů => nutno chápat v celku jejich působení
- Potřeba se zabývat problémy struktury a celého systému
- Každý člen musí porozumět, jakou roli hraje při řešení libovolného problému organizace
Podstata systémového myšlení:
- vidět vzájemné vztahy spíše než lineární řetězce příčin a následků
- Vidět procesy změn spíše než statické řetězy reality
ZÁKONY PÁTÉ DISCIPLÍNY
- Problémy dneška pramení ze včerejších „řešení“
- Akce budí reakci
- Kompenzační zpětná vazba má zpoždění
- Snadná řešení obvykle nic neřeší
- Léčba může být horší než samotná nemoc -> nesystémová řešení, místo řešení jádra problému
- Rychle znamená pomalu -> každý systém má svou optimální rychlost fungování
- Příčiny a následky nejsou v těsné časové a prostorové souvislosti -> LEVERAGE = pálivý efekt
- Malé změny mohou způsobit velké důsledky
- Můžeš mít své maso a také jej sníst - ale ne naráz = neřešitelné dilema se může vyřešit změnami, které budou rozloženy v čase
- Když rozřežeš slona na dvě části, nedostaneš dva slony = význam vidění v souvislých celcích
- Není na koho svalit vinu
ÚROVNĚ DISCIPLÍN
- Cvičení = co dělat
- Principy = vůdčí myšlenky a vhledy
- Podstaty = stav příslušnosti k těm, kdo jsou mistry svých disciplín
JAK UČENÍ POSTUPUJE - 3 stádia
I. Schopnosti nově vidět (nové kognitivní a jazykové schopnosti)
II. Nová pravidla jednání
III. Nové hodnoty a předpoklady
PŘEVEDENO DO PRAXE
- Proces vytváření VIZE na training session
ZÁVĚR
Nebyla to sranda, ale základní principy z této knihy jsem pochopila. Co mi dělalo problém, tak pochopit o co jde ve zpětnovazebných kruzích.
O mentálních modelech jsem již četla v knize Triumf od Petera Sasína, takže se mi to hezky propojilo. Překvapilo mě, že se v knize hovoří o dialogu a celkově jsem příjemně překvapená, že spoustu knih, které jsem doteď četla jsou základními kořeny Tiimiakatemia, alespoň to tak cítím.