Podnikání z lavice
Adam a Pavel Štruncovi
Proč jsem si knížku přečetl
Na střední škole jsem se skamarádil s autory této knížky, kteří začali podnikat již ve 14 letech a přátelství s nimi mě velice posunulo v mé podnikatelské kariéře, protože jsem se od nich mohl v byznyse hodně co učit. Cca 2 roky zpět napsali krátkou knížku o tom, jak začít s podnikáním, když je člověk teprve na střední škole a nemá moc peněz ani zkušeností. Dával jsem jim tenkrát na knížku pozitivní zpětnou vazbu a těšil se, až ji vydají, ale po projektu se slehla zem. Proto, když ji po dvou letech konečně vydali a uspořádali její křest, jsem si musel ze zvědavosti jednu koupit, abych zjistil, co vše se v ní změnilo. A musím říct, že jsem byl příjemně překvapen.
Proč by si měl knihu přečíst každý tučňák
Myslím si, že tuto knihu by si měl přečíst každý, kdo chce začít s podnikáním prakticky z nuly. Zde jsou ty nejpodstatnější důvody:
Je krátká a zároveň výstižná - V dnešní uspěchané době je stále důležitější získávat informace efektivní formou
Je minimalistická - Příjemně se čte, používá správné barvy a rozložení textu, neunavuje čtenáře, ale naopak jej dostává do FLOW
Je hodně konkrétní - Narozdíl od spousty jiných knih o začátcích v podnikání, nám tato knížka dává přesně krok po kroku návod, jak opravdu začít. V každém kroku uvádí proč a jak krok udělat a pro inspiraci dává příklady z praxe.
Jde hodně do detailu - Například u oslovování partnerů nám ukazuje šablonu e-mailu nebo v kapitole o lean canvas nám říká, kde přesně na webové stránce www.leancanvas.cz je tlačítko pro stažení lean canvas v pdf. Přitom všem si však kniha stále zachovává svou minimalističnost.
Popisuje produkt i službu - V příkladech a krocích, jak rozjet podnikání, se autoři rozhodli demonstrovat své zkušenosti na reálném produktu i reálné službě, protože se tyto dva podnikatelské záměry v určitých fázích vývoje odlišují.
Dává čtenáři užitečné techniky a nástroje - Lean canvas, SMART cíle, 5x proč?, KISS, konkrétní tipy na website makery apod.
Doporučuje, jakou dynamikou přistupovat k podnikání - Zákon setrvačnosti, důležitost vytrvalosti, Snowball effect, networking, neustálý seberozvoj, problematika motivace apod.
Začíná s proč - Kniha nejprve vysvětluje, proč je dobré podnikat a proč je podstatné co nejdříve začít.
Zdůrazňuje důležitost zákazníka - V každém kroku byznys plánu lpí na tom, že nesmíme zapomínat na zákazníka, protože produkt nebo službu vytváříme pro něj.
Staví na zkušenostech starších podnikatelů - Martin Vítek (Soutěž a podnikej), David Zábrž (Česká asociace startupů) či Dalibor Pulkert (Outboxers). Ti všichni a mnoho dalších českých podnikatelů dali do knihy své rady a postoje k podnikání.
Staví na zkušenostech mladých podnikatelů - Díky tomu je kniha opět blíže ke svým čtenářům, protože ukazuje, že je možné být úspěšný již jako teenager.
Co mi kniha přinesla
Kluci Štruncovi mě nezklamali a mohl jsem se díky nim opět přiučit něco nového. V knize mi doporučili několik zajímavých technik a nástrojů, které jsem dosud neznal. Zároveň mi prohloubili názory a postoje, které jsem již díky Team Academy získal a dali mi pár tipů, jak přistupovat k průzkumu trhu nebo k navazování spolupráce.