Pozitivní leader – Jan Mühlfeit a Melina Costi
Pozitivního leadra jsem si vybral jako jednu z prvních knížek pro vzdělání se v marketingu. Od knížky očekávám, že se dozvím, jak správně motivovat skupinu lidí, jak objevit své silné stránky a jak s nimi dále efektivně pracovat.
Před tím, než jsem si knihu otevřel a začal ji číst, měl jsem obavy, že půjde o dalších 300 stran, kdy se nedozvím nic moc nového a praktického. První stránky mě však přesvědčily o opaku. V knize najdeme velmi užitečné informace, které jsou podloženy skutečnými teoretickými fakty (každý příběh, který kniha nabízí je dopodrobna rozebrán – Proč situace nastala? Jak situace na stala? Co si ze situace odnáším?). Autor nepracuje s myšlenkami, které jsou uskutečnitelné jen v našich snech, ale nabízí nám reálné příklady toho, jak efektivně vést. Kniha navíc obsahuje spoustu metod a technik, sloužících jak k vlastnímu rozvoji, tak i rozvoji celého týmu.
Nejčastěji zmiňovaným tématem v knize jsou naše silné stránky. Každý leader by měl znát své silné stránky a měl by s nimi umět pracovat – posilovat je vyhledáváním správných příležitostí. Pro efektivní tým nejsou ale důležité silné stránky leadera, ale celého týmu. Leader musí stejně jako u sebe znát silné stránky svých kolegů a dávat jim možnosti je posilovat.
Nesmíme však zapomínat na naše slabé stránky, které máme dle autora co nejvíce oslabit – pokud je naší slabou stránkou například statistika, nesmíme se ji bát delegovat někomu, kdo má statistiku jako stránku silnou. Čas trávený nad vylepšením našich slabých stránek, které podle autora můžeme při nejlepším vytrénovat jen na průměrnou úroveň, je ztrátou času. Pokud však leader deleguje své slabé stránky na někoho, u koho se jedné o stránky silné, dělá přesně to, co by správný leader dělat měl – nedává příležitost růst jen sám sobě, aby byl ze všech nejlepší, ale dává možnost růst každému v jeho týmu, aby se zlepšoval v tom, v čem je dobrý. To celý tým zefektivňuje a posouvá nahoru.
Právě tyto myšlenky a poznatky jsou podle mě jedním z klíčů, jak vést spokojený pracovní život. Za sestavení svých silných a slabých stránek však stojí odborné psychologické testy, vlastní domněnky a názory svých blízkých, kteří nás často znají lépe než mi sami sebe.
Dalším bodem rozebíraným v této knize je naše osobní vize, celková vize a mise. Tomuto bodu jsem se podrobněji věnoval v eseji na knihu Leadeři jedí poslední, takže dodám jen to, že s každou další knihou se utvrzuji v tom, že vize je nezbytnou součástí každého týmu, což jsme si teď vyzkoušeli i u nás v TAP.
Třetí část knihy odkazuje na řízení naší energie. Je důležité si uvědomit, že spousta leaderů jsou otroky svého úspěchu, za který většinou platí stresem v průběhu celého procesu vedení týmu a následným vyhořením. Nejen leadeři, ale každý z nás by se měl stát „generálním ředitelem své energie“ a naučit se s ní správně pracovat.
Metod a technik je v knize spousta, ale nejvíce mě zaujala 4P pozitivního leadera, na základě které je celá kniha napsána:
1. Positive People – pozitivní lidé (kdo?) - Odhalte své silné stránky a pracujte s nimi.
2. Positive Purpose – pozitivní cíl (proč?) - Ujasněte si, za jakým cílem jdete a co je vaší vizí.
3. Positive Process – pozitivní proces (jak?) – Snažte se uřídit energii, ne čas (staňte se „Generálním ředitelem pro energii“).
4. Positive Place – pozitivní místo (kde?) – Jděte za štěstím, úspěch si vás najde.
Autor se v knize věnuje velké spoustě problematik, ke kterým přináší praktické metody pro jejich zvládnutí. Knihu doporučuji nejen těm, kteří se chtějí stát pozitivními leadery, ale také těm, kteří chtějí mít pod kontrolou svůj pracovní život tak, aby pro ně byla práce radostí.