Tři komunikační strategie lídrů
Autoří: Shawn D. Moon, Todd Davis, Michael Simpson, A. Rodger Merill
Úvod:
V této knize je vysvětleno, proč lídři by měli sloužit svým podřízeným a ne naopak a jak lídři mají pomoct svým podřízeným a kolegům najít svůj talent a začít ho rozvíjet.
Proč jsem vybral tuto knihu?
Chtěl jsem přečíst nějakou knížku o netypickém managementu.
Klíčové myšlenky:
- Vnitřní hlas
- vaše vnitřní předurčení
- je vnitřním kompasem který vás vede k činnosti, která Vás bude skutečně bavit, která Vám bude sedět a která bude naplňovat vaši vizi
- vnitřní hlas se skládá z několik věci, který tvoří celek, každá část je důležitá
- vychází z našeho talentů (přirozené vlohy a naše silné stránky) - máme na tuto činnost vlohy? a disponujeme silnýma stránkami které jsou v této činnosti klíčové? Co děláte nejlépe?
- Vášně (činnosti které nám dodávají energii,inspirují nás a během kterých zažíváme FLOW - dodává Vám ta činnost, rádi je děláte, přemyšlíte o ni? Chcete se v ní zlepšovat? Jste s ní propojeny duševně?
- Potřeby (věci které lidi potřebují) - splňovala by tato činnost vaše potřeby (jak psychologické tak i fyzické) , například činnost, která by Vám dala prostor pro kreativitu,nemuseli by byste furt sedět u stolu atd. Jaké jsou vaše potřeby? Co vy v tom životě pravidelně potřebujete? Uspokojuje vaše potřeby tato činnost?
- Svědomí (vnitřní nápovědný hlas, který nás směřuje, a říká co je pro nás špatné a co ne) - má vaše svědomí k této činnosti kladný názor? Co cítíte, že byste měli dělat? Je to mix intuice a vašich logických poznatků a postřehů.
Mým úkolem jakožto lídra, je pomoci členům týmu, najít svůj vnitřní hlas, pomoct jim mu naslouchat a následně vydat se směrem vnitřního kompasu.
V nekonečným potoku myšlenek a fantazii najít záchytné body, které by prozradily, který činnost odpovídá vašemu vnitřnímu hlasu
To by šlo docílit pozorováním,zkoušením a navádějícími otázky.
Vnitřní hlas v týmovém prostředí. (v knize se ty otázky váží ke společnosti a pracovním týmu, ja ale je aplikuji na naši komunitu a náš tým)
- Potřeby
- Jakou JEDNU věc můžete udělat pro přínos týmu?
- Jaké nenaplněné potřeby a příležitosti vidíte v prostředí mezi vašími zákazníky v rámci vašeho byznysu nebo na trhu práce.
- Vášně.
- CO jste vždy rady dělali?
- Který práce/činnost nebo pracovní pozice/role vás vždy vzrušovala?
- Talent.
- Jaké jsou vaše zájmy,vlohy,schopnosti a jak je rozvíjete?
- Co podle vás byste dělali dobře ale nezkusili jste to? A proč myslíte že byste to dělali dobře? Jaké předpoklady k tomu máte?
- Svědomí.
- které hodnoty a principy zastávate? Jakých hodnot a principů se držité?
- Jaká práce/činnost nebo pracovní pozice/role Vám dává smysl a naplňuje Váš “Svědomitý pilíř”, prospěšnot vaše činnosti?
Pochopení a uvědomování že nějaké činnosti,nápady práce patřím jinejm lidem, a pro na Vás čeká něco jiného
Výkonnost.
- Každý člen týmu by měl být vědom toho, jaká je vize a cíle společnosti/projektu
- Měl by být vědom co je prioritou a co ne
- Jak ho naplnit
- Jakou roli v cestě k cíli/podílení na naplňování vize týmu má
- Jak může tomu přispět
- Jak to nadále rozvíjet a efektivnit
1. Hlavní cíle:
- Stanovit si 2-3 nejdůležitější cíle (protože čím víc stanovíme cílů, tak tím min je splníme, pokud například stanovíme 10 cílů místo očekávaných 10 uděláme pouze jedno, mezitím pokud stanovíme 3 cíle, máme statistické vysoké šance splnit je všechny)
- Jakým způsobem budeme měřit úspěch? % (požaduje vysvětlení)
- Jaké jsou dva nebo tři vaše individuální cíle, které potřebujete k tomu abyste přispěli k dosáhnutí cíle společné?
- Jak souvisí vaše individuální cíle se společnými cíli? Proč jsou vaše cíle důležité?
- Jsou vaše cíle reálná a dosažitelná?
- Stanovte si přesný postup a vaše kroky : kdo,kdy,a co bude dělat?
- Jak budete poměřovat svůj úspěch?
2. Nařízení:
- Rozdělení roli a zodpovědností
- Jaké jsou vaše očekávání? Co očekáváte od daného projektu?
- Jaky dopad má vaše práce na váš tým?Komunitu?Fakultu?Školu?Vzdělání?
- Jak vaše práce ovlivňuje jiný tým a jeho činnosti?
- Jaký pracovní postup zaujmout?
- Které politické a kulturní faktory máme zvážit?
- Jakých kvalitativních,bezpečnostních,ekologických a právních předpisu a zásad se máme držet?
3. Prostředky.
- Jaké prostředky potřebuje náš tým a jeho jednotlivé členy (co potřebují ke splnění cílů) - informace,peníze,dovednosti, Jsou takové prostředky k dispozici? Pokud ne, jak je získat?
- Kdo může zajistit potřebnou podporu? (radu a know how, expert opinion)
- Jaké případné překážky je potřeba vyřešit?
- Existují ještě nějaké dodatečné technologie a informace , které bychom mohli využít?
- Jsou k dispozici nějaké obnovitelné zdroje
P.S Při hledání alternativních prostředků nezvdávejte se příliš brzy, buďte trpělivý. Existuje spousta možnosti jak jak zdroje doplnit.
4. Odpovědnost
- Jaké činnosti můžeme předvídat,měřit a ovlivnit?
- Kdo vyhodnocuje informace a jak to probíhá?
- Jaké ukazatelé jsou na cestě a jak jich dosáhnout?
- Jak často se setkávat kvůli hodnocení?
- Pokud bude potřeba, jak upravíme naše závazky?
Na co si dát prostor?
- Komunikace o zodpovědnosti je obousměrný proces. Jde o sdílení, ne o řízení. Nejednejte z pozice síly.
- Neočekavejte že si lidé stanou zodpovědnými sami sebou. Systematické komunikaci a kontrole se nevyhnete.
- Nepoužívejte zodpovědnost jako hrozbu, misto toho vytvořte platformu pro tvorbu nových nápadů a podnětu.
5. Výsledky
- Je li (ne) dosaženo cíle, jaké jsou důsledky pro:
- Zákazníka
- Tým
- Komunitu
- Jednotlivce
- PEF A ČZU
- Abychom zajistili příznivé výsledky k dosažení našich cílů, je zapotřebí změnit plán? Popřípadně jak?
VÝKONNOST - na co si dát pozor
Náležitosti:
- zajistit aby všichni věděli kam směřují
- proč si tam všichni směřují ,aby všichni rozuměli vizi našeho cílů
- Pečlivě naslouchat názorům všech členů týmu,nedělat unáhlené závěry
- zajistit prostředí které umožní, volné vyjadřování myšlenek a názorů, aby každý kdo chtěl se vyjádřit, byl uslyšen.
- Umět shrnout konkrétní organizační cíle týmu/společnosti
- Zdokonalovat své komunikační schopnosti a svou komunikační strategii v zájmů docílení vzájemné dohody
- Věnovat zvýšenou pozornost všem názorům,návrhům,otázkám a výzvám, nenechat je propadnout
Pracovní podmínky.
Úkoly lídrů:
- pozorovat své členy týmu, za účelem zjištění jejich silných stránek,vlohů
- pomoct jim najít svůj vnitřní hlas
- zajistit jim prostor pro seberealizaci
- sledovat jestli mají všechno potřebné k dispozici
- během toho neustálé je podporovat
záměr: odstranit překážky a bariéry kteří překážejí týmu k dosáhnutí cílů, najít lepší cesty a způsoby.
- Na čem teď pracujete a jak to jde?
- Co se učite?
- Jaké překážky stojí Vám v cestě?
- Trápí Vás teď něco?
- Co můžete udělat pro zlepšení svých výsledku?
- Jakým způsobem můžete sami odstraňovat překážky?
- Jaké jsou nové příležitosti a jak s nimi budete zacházet?
- Jak Vám mohu nejlépe pomoci?
Čtyři principy rozvíjení talentů:
PŘÍNOS:
- mějte pozitivní přínos
- přidejte hodnotu
- Negativní: nenasytnost,apatie,sobectví
DŮVĚRA:
- Vytvářejte a naplňujte závazky
- Důvěřujte si navzájem
- Buďte upřímní
- Negativní: nedůvěra,podezřívání, cynismus
SYNERGIE:
- Spojte rozdílnost do jednoty, vytvořte celek silnější než součet jednotlivých častí
- Negativní: nedostatek
EMPATIE:
- Naslouchejte, abyste porozuměli
- jakýkoliv názor, respektujte a berte ho z úctou
- Negativní: naslouchání se záměrem soudit,kritizovat,napravovat,pozměňovat nebo prosazovat svou autoritu
Připominky:
- Kdykoliv vedete nějaký rozhovor,buď je formální čí neformální, ať už záměrně nebo nezáměrně,vždy dbejte na to že, abyste komunikovali to co opravdu komunikovat chcete
- Každý z nás má svůj jedinečný,neobyčejný přínos. Ujistěte se, že v lidech se kterými spolupracujete, dokážete ten přínos rozpoznat a nechat ho projevit.
Příležitosti:
- člen vašeho týmu není práci pohlcen nebo má pochybnosti o svých schopnostech
- přestože tým pracuje velmi tvrdě, nedaří se mu dosáhnout uspokojivých výsledků. Tady můžete použít komunikační strategii výkonu.
- Tým pracuje dle vašich představ, vy chcete ale ještě navýšit výkon. V tomto případě používejte komunikační strategii pro vytvoření optimálních pracovních podmínek.
Závěr:
Knihu jsem četl s velkým zaujetím, nečekal jsem si, že se mi bude tak líbit. Změnilo to mé vnímání leadeshipu a pomoci této knihy, jsem si uvědomil kde jsem předtím dělal chyby. Věřím,že poznatky z knihy využiju v praxi, při práci na určitých projektech.