Celý náš život, alespoň dokud má jednotnou formu, je pouze hromádkou zvyků. Většina našich rozhodnutí, která denně děláme, se mohou zdát být výsledky dobře uvážených rozhodnutí, ale ve skutečnosti jimi nejsou. JSOU TO ZVYKY.
Zvyky, i když mají samy o sobě malý význam, mají v důsledku obrovský dopad na naše zdraví, produktivitu, finanční situaci a pocit štěstí.
Uvádí se, že až 40 % našich každodenních činností nejsou vlastně naše rozhodnutí, ale ZVYKY.
Zvykem je chuť na jídlo, zvykem je to, zda šetříme nebo utrácíme, zvykem je to, co říkáme dětem před spaním, zvykem je to, zda si čistíme zuby před spaním nebo ne, zvykem je to, co uděláme jako první po ránu, například si dojdeme na záchod nebo si uděláme kafe.
Přetvoření zvyku není nutně snadné nebo rychlé, není to ani jednoduché.
Příklad s krysou v bludišti:
Když byla krysa hozena do bludiště, její mozková aktivita se významně zvýšila. Analyzovala nový pach, obraz, zvuk a další vjemy. Jakmile byla krysa hozena do stejného bludiště po několikáté, její chování se více a více automatizovalo. Její mozková aktivita se u toho postupně snižovala a snižovala. Čím více se chování krysy automatizovalo, tím méně a méně krysa myslela.
Zvyky se vytvářejí z toho důvodu, že náš mozek stále hledá způsoby, jak si ušetřit námahu. Zvyky dovolí mozku si odpočinout častěji. Tato tendence šetřit energií je velmi výhodná.
Firma P&G zjistila, že lidé mají jako zvyk po úklidu udělat něco uvolňujícího nebo veselého. Byla to pro ně určitá odměna po práci. Firma P&G transformovala tuto odměnu do osvěžovače vzduchu. Po konci úklidu rozprášíme po pokoji vůni z osvěžovače. ODMĚNA se stala byznysem.
Bažení pohání smyčku zvyku.
Chcete začít více cvičit? I přes to, že se na to opravdu soustředíte a tentokrát to opravdu chcete dodržet, vydržíte u cvičení jen pár týdnů. Je potřeba jít na vytvoření zvyku tímto postupem:
Příklad s chozením do posilovny:
PODNĚTEM pro tento zvyk bude, že s cvičením začneme ihned ráno. Ranní budíček je spouštěčem našeho zvyku. ODMĚNA za naše cvičení bude např. OVOCNÝ koktejl po každém cvičení. Dovolte si očekávat odměnu. Nakonec vám bažení usnadní přemáhání každé ráno vstoupit do posilovny.
ZLATÉ PRAVIDLO ZMĚNY ZVYKU:
Starý zvyk nemůžete vymýtit, můžete jej pouze změnit. Jak na to? Použijte stejný podnět, zachovejte odměnu, změňte RUTINNÍ AKCI.
K napravení zvyku je zapotřebí, s nadsázkou řečeno „dotazování se zákazníka“. Nejdříve musíme u pacientů zjistit, co vlastně spouští jejich zvykové chování. Pojmenováním jejich podnětů je prvním krokem k napravení zvyku.
Pokud chcete změnit zvyk, musíte najít alternativní rutinní akci a vaše šance na úspěch se dramaticky zvýší, pokud se připojíte k nějaké skupině řešící stejný problém.
Malá vítězství podněcují změny převáděním drobných výhod na vzorce, které přesvědčují lidi, že větší cíle jsou na dosah.
Samotný fakt, že si začneme vést svůj osobní finanční deník nebo jídelní deník má za následek to, že začneme jíst zdravě nebo ušetříme více peněz. A to i v případě, že začít jíst zdravě nebo začít více šetřit nebyl náš primární cíl při zaznamenávání našich běžných denních aktivit.
Nejdůležitější klíčový zvyk pro individuální úspěch je síla vůle.
Proč je důležité, aby děti chodili do kroužků?
Nemá to nic společného s vytvořením nejlepšího hudebníka nebo fotbalisty. Když se donutíte hodinu cvičit nebo uběhnout patnáct koleček, budujete si seberegulační sílu. Posilování síly vůle bude mít za následek, že se dítě dokope udělat si domácí úkol včas a ne až pozdě večer či vůbec.
Když se něco nového oblékne do starých zvyků, je pro veřejnost snazší to nové přijmout (metoda sendviče str. 199).
Zvyky jsou nevědomá rozhodnutí a neviditelná rozhodnutí, která nás denně obklopují a která se nám ukážou už jen tím, že se na ně zaměříme. Tak hurá do toho!