Proč jsem si knihu vybrala?
Tuto knihu jsem si vybrala, protože mě oslovila názvem, dále je také od českých autorů, kdy sama kniha je doplněna o přímé ukázky příkladů studentů VŠE. Když se potkám s touto přidanou hodnotou v knize, vždy si ji hned lépe osvojím, jsem totiž toho názoru, že praxí se člověk nejlépe učí. Dalším důvodem byla potřeba znát “přesně” kroky, jak postupovat u nových projektů, aby vše bylo do puntíku připravené.
Co jsem si z četby odnesla? Co jsem se díky knize naučila?
Kniha se skládá z 6 hlavních kapitol, ale již v úvodu nás seznamují s tématem, zda-li podnikat sám nebo s někým. Přičemž si myslím, že je zde mnoho příkladů, jak tuto otázku vyřešit.
Nabízí se nám zde volba podnikat sám, s tím, že je zde riziko vyhoření, hodně práce, málo úhlů pohledu na věc atd.., zároveň ale nemusíme řešit závažné problémy s více lidmi, ale rozhodnutí je pouze na nás. Mluvíme-li o podnikání s někým, nabízí se nám zkušenosti, praxe, kontakty té dané osoby, což se při podnikání vždy hodí, na druhou stranu je zde riziko častých neshod, ať už u banálních záležitostí či u kritických rozhodnutí.
První kapitola nám radí, jakým způsobem hledat nápady. Hovoříme zde o klasickém brainstormingu (říkáme vše, co nás napadne), kdy nám radí vybavit se lepičkami, které budeme přidávat na zeď, zem či kamkoliv jinam, abychom mohli mít nápady na očích. Jeho opak painstorming, kdy sledujeme každodenní činnosti a problémy v okolí a snažíme se najít vylepšovat. Dále je zde metoda 6_8_5, kdy si rozdělíme dvě A4 na 6 políček, kam během pěti měnit KRESLÍME své podnikatelské nápady. Poté probíhá diskuze, kde vysvětlíme, o co přesně jde. Ke každé metodě je na konci přesný postu, co a jak. Také zde nalezneme, “Jak vybrat ten nejlepší nápad”, je zde příklad plánů formou plakátů, které připevníme na zeď a ostatní dostanou hlasy v podobě lesíků, které symbolizují hlasy a ty přidělují na plakáty s nápady. Je zde i obdobný způsob, kdy místo lepíků, lidem přidělíme pomyslný budget a ten rozdělí mezi nápady.
Druhá kapitola naráží na téma Zjišťování realizovatelnosti. Zde nás učí, jak je ve výsledku důležité udělat průzkum. Ať už ho provedeme mezi našimi blízkými nebo formou sociálních sítí, či sami dle otázek, které nám nabízí v knize, je vždy velmi prospěšné zjistit si dopředu jestli bude o službu či produkt zájem. Otázky, na které se můžeme zeptat:
- Jaké produkty nebo služby budeme nabízet?
- Komu budeme nabízet a proč by si to měl koupit?
- Jaké existuje konkurence- doma i zahraničí?
- Co je na našem nápadu unikátní ?…
Ověřujeme zájem zákazníků je název třetí kapitoly. Zde již přecházíme na přímé možnosti průzkumu trhu. Máme zde nám autoři nabízí 2 metody.
Design thinking = .prvotně metoda zaměřená na inovace, ale s růstem trhu a poptávky je můžeme použít v dnešní době i na rozjezd podnikání. Tato metoda spočívá v několika krocích porozumění, kdy se snažíme pochopit všechny aspekty oblasti, do které se pouštíme. Pozorování, kdy kontaktujeme zákazníky a snažíme se zjistit, jak reagují na naší službu / produkt. Poté přichází uhel pohledu, kdy procházíme nastřádané informace a následuje generování nápadů, za snažíme najít nejlepší verzi z předchozího kroku. Z této fáze vzniká prototypování, kdy už máme vybrané realizovatelné nápady, připravíme prototyp, kdy přichází na scénu poslední krok a to je test prototypů. Ty nabízíme vždy nejvhodnější zákaznické skupině. Dalším důležitým bodem této knihy je orientace na uživatele a zákazníky. Nachází se zde krásný příklad, kdy zákazníkem je rodič kupující hračku a uživatelem je dítě samotné. Jejich potřeby se občas mohou lišit, proto je jasným vítězem produkt, který bude ideálním kompromisem.
Jak již v předchozí kapitole, tak se i v této kapitole byznys model nachází model Canvas. Pozorujeme v něm hodnoty nápadu, jak z pohledu produktů, tak z pohledu zákazníka. Řešíme například, jak to zákazníka zbaví trápení, či co přesně chtějí zákazníci. U produktu se soustředíme na benefity a lék na zákazníkovo trápení.
Máme zde, ale i kapitolu věnovanou pouze již podnikatelskému plánu, který si můžeme upravit k obrazu svému dle libosti, ale jeho součástí by však mělo být:
- shrnutí
- Charakteristika produktu a vlastníka
- Analýza trhu a zákazníků
- Analýza konkurence
- Analýza dodavatelů
- Personální zabezpečení
- Marketing
- Finanční plán
- Analýza rizik
- Vyhodnocení projektu
- Přílohy
Kdy všechny tyto body a celý podnikatelský plán by měli také splňovat srozumitelnost, pravdivost, reálnost, měli by respektovat rizika, mít uvedené zdroje a hlavně by měly být přehledné.
V poslední kapitole mluvíme o crowdfundingu, ve zkratce se jedná o financování malých firem. Hlavním důvodem je často skvělý plán, ale málo financí. Klíčem k úspěchu je vytvořit zajímavou kampaň ještě s lepším produktem / službou. Pakliže zaujmeme našeho budoucího investora natolik mluvíme o 4 formách crowdfundingu. 1. dárcovský model, 2. odměnový model, 3. půjčkový model, 4. Podílový model. Dále nám také v kapitole radí, jak vytvořit zajímavou kampaň.
Propojení/ využití v Tiimi
Z mého pohledu nám tato kniha může ušetřit mnoho špatných projektů. V této knize je výslovně návod, jak si ověřit funkčnost a realizovatelnost projektů. Neříkám že se vždy vše dá dělat podle tabulek, ale jako pomocník při nevědomosti, jak a kdy začít je to pro nás všechny přínosná kniha.
Závěr
Jakožto bývalý student ekonomicky zaměřené střední školy, můžu říct, že to co člověk nalezne v této knize, mě nedokázali naučit za 4 roky na škole. Proto věřím že tuto knihu nečtu naposled, ale budeme mi spíše průvodcem a rádcem k úspěšným projektů. Zároveň jsou k této knize přiloženy příklady podnikatelských plánu, takže pochopení a osvojení různých metod je mnohem jednodušší.
">