Důvod motivace k přečtení
Knihu jsem si přečetl na doporučení koučky Jany. Ta mi tuto knihu doporučila na základě našich neznalostí při vytváření byznys modelu pro projekt Vánoční trhy.
O čem kniha je
Kniha vysvětluje, co je to byznys model, k čemu je důležitý a proč je tolik podstatné jej udělat správně. Popisuje stavební prvky byznys modelu, ukazuje nám různé vzory byznys modelů, učí, jakými různými postupy se vytvářejí nové byznys modelu, jakou máme zvolit strategii a také vysvětluje, kterými fázemi tým při vytváření byznys modelu prochází. Vše je zde ukázáno na příkladech reálných firem .
(Apple, Gillette, Sony, Microsoft, Nintendo, švýcarské banky, Amazon apod.)
Zajímavé myšlenky
Zajímavými myšlenkami v této knize jsou hlavně různé postupy, metody a techniky.
Plátno byznys modelu - Nástroj, na kterém stojí celá kniha. Funguje jako forma pro vytváření, zdokonalování, porozumění či prezentování našeho byznys modelu. Je logicky a velice chytře rozvržené a dá se spojit se spoustou dalších technik a metod, jako je např. SWOT analýza.
Dlouhý chvost - Vzor byznys modelu, který nám dává možnost vstoupit do bezkonkurenčního prostředí tím, že se zaměříme na širokou škálu okrajových zákazníků na místo cílení na jeden hlavní zákaznický segment.
Byznys model zdarma - Vzor byznys modelu, který skvěle vysvětluje, jak funguje byznys s produkty, které dostává zákazník zadarmo. Tento vzor byznys modelu se člení do několika přístupů, které mají neuvěřitelnou sílu pro získávání si zákazníků.
Tvorba byznys modelu na základě názorů zákazníků - Přístup k návrhu byznys modelu, kdy hodnotovou nabídku stavíme v první řadě na názoru zákazníků. Firma by měla zákazníky pochopit a ne se jich ptát, co chtějí, jelikož lidé většinou nevědí, co sami chtějí, a už vůbec nepřemýšlí inovativně.
Co kdyby… - Magická otázka, která nám otevírá obzory pro inovace. Co kdybychom vynechali nějaký zákaznický segment? Co kdybychom změnili nabídku? Na této otázce stojí Strategie Modrého oceánu.
Prototypizace - Přístup k návrhu byznys modelu skládající se ze 4 částí. Hrubý náčrt, Propracované plátno, Podnikatelský scénář, Test v praxi.
Prostředí byznys modelu - Součást strategie, při které si detailně prostudujeme veškeré síly a skutečnosti, které jsou v prostředí, kde chceme náš byznys model mít.
Hodnocení byznys modelu - Další fáze vymýšlení strategie, kdy se na náš byznys model podíváme skrze techniku SWOT v kombinaci s plátnem byznys modelu.
S čím souhlasím a nesouhlasím
Jedná se o odbornou knihu, čili je pro mne jako studenta, který se s touto problematikou setkal až u této knihy, obtížné s něčím souhlasit či nesouhlasit. Kniha na má každou myšlenku podpořenou fakty, které vycházejí ze skutečných firem.
Co mi kniha přinesla
Kniha mi otevřela dveře do dalšího oboru, který pro mne byl doposud skrytý. Ukázala mi směr, kterým se chci vzdělávat a dále rozvíjet. Poprvé jsem si k nějaké knize vypisoval poznámky. Znalosti, které jsem zde načerpal jsem začal okamžitě testovat v praxi na projektech ve smyslu training, reading, practise.
Kniha mě naučila mnoho metod a technik, které chci v životě i dále využívat a vidím díky ní daleko lépe, kde jsou chyby a příležitosti, a vím, jak mám přistupovat k obchodním modelům.