logo

Učící se organizace - Ivana Tichá

Body: 1, Hodnocení: 85 %

13.01.2020

Učící se organizace

Ivana Tichá

Proč jsem si knihu vybrala?

V TAP se o této knize mluvilo jako o jedné z nejvíce potřebných ke zkouškovému období. Obávala jsem se, že to bude další kniha s nezajímavě podaným obsahem, jelikož je psána na způsob učebnice. Bylo však pro mě překvapením, jak rychle jsem knihu přečetla. U čtení jsem si dělala spoustu poznámek, které bych chtěla v budoucnosti praktikovat. Jistě se ke knize ještě vrátím v průběhu zakládání naší firmy.

Kniha je psána hezky – nejprve je vždy vysvětlena teorie, která je záhy popsána na praktické ukázce. Znalosti se mi potom lépe vybavují a snadněji si je zapamatuji. Součástí jsou také testy, které nám mohou v učící se organizaci pomoci. Zaujalo mě hned několik testů, ke kterým se vrátím, až naše firma bude stagnovat nebo nebude vědět, jak dá postupovat.

O knize

Kniha Učící se organizace je nástrojem pro manažery, kteří cítí potřebu aplikovat principy učící se organizace ve vlastním podniku. Učení jako takové je rozděleno na dvě základní části, kterými jsou:

1.     Získávání znalostí – vědět, PROČ chci znalost získat --> jedná se o konceptuální stránku učení

2.     Získávání dovedností – vědět, JAK dovednosti dosáhnu --> část aplikovaná

Ve světě podnikání jsou však důležité obě složky, jelikož jedna bez druhé nemůže fungovat.

Mentální modely

Každý jedinec reaguje na odlišné podněty jinak. To, co v někom spustí vodopád emocí, může druhého nechat naprosto klidným, jelikož každý jedinec je individuální.

Jakmile začne člověk sdílet své znalosti a zkušenosti (know how i know why) s ostatními, dochází k organizačnímu učení.

Organizace se učí a vzkvétá za předpokladu, že:

·      cyklus učení jednotlivce probíhá rychle a hladce

·      individuální mentální modely se utvářejí, mění a vyvíjejí

·      praktické komunity zůstávají silné a nenarušené

Učení jako reflexe a komunikace

Pomáhá lidem pochopit a sdílet s ostatními mentální modely.

Dva problémy, které mají vliv na organizační učení:

·      selhávání v oblasti pochopení a rozvíjení mentálních modelů ovlivňující chování

·      selhávání schopnosti jasně formulovat stanoviska a předpoklady

Na tyto problémy existuje „lék“ v podobě rozvoje dvou dovedností, jimiž jsou:

1.     reflexe

2.     zkoumání

Archetypy systémového myšlení

Nyní si představíme základní typy archetypů systémového myšlení. Jedná se o stav, kdy ve firmě dojde k nějakému problému. Autorka radí, jakými způsoby tyto problémy řešit.

Archetyp číslo 1 – Fixes That Fail

Relevantní situace: řešení vzniklých problémů

Popis: krátkodobé odstraňování symptomů

Strategie pro archetyp:

·      oddělit symptomy problému od problému samotného

·      připustit si, že řešení pouze zmírňuje účinek symptomů

·      přijmout odpovědnost za řešení skutečného problému

·      zvážit následky každé z alternativ dlouhodobého řešení a vybrat tu alternativu, která nabízí nejméně škodlivé následky

Archetyp číslo 2 – The Tragedy of the Commons

* alokace – přidělení omezených zdrojů nějakému projektu, procesu

Relevantní situace: alokace zdrojů

Popis: vypovídá o nenasytnosti --> každý se snaží získat maximum ze společného pro sebe, výsledkem je to, že trpí všichni

Strategie pro archetyp:

·      identifikace společných sdílených zdrojů

·      přiblížení dlouhodobých důsledků vyčerpání těchto zdrojů každému jednotlivci

·      vytvořit užší vazbu mezi aktivitami jednotlivce a obecnými cíli organizace

Archetyp číslo 3 – Escalation

Relevantní situace: konkurence, soutěž

Popis:

·      jedna strana podnikne kroky, které druhá strana vnímá jako ohrožení

·      odpoví tedy akcí, která zvyšuje ohrožení první strany

·      postupně se soutěžení zvyšuje a dostává mimo kontrolu

Strategie pro archetyp:

·      vymezit základ konkurenčního boje podniku/odvětví, v němž se podniká, položit si otázku à Co odlišuje náš podnik od ostatních?

·      Určení nejdůležitějších aktérů v konkurenčním boji

·      Určení, co nás může ohrozit

·      Zvážení, na co je konkurenční boj zaměřen --> cena, kvalita, rychlost, služby

Archetyp číslo 4 – Shifting the Burden

Relevantní situace: organizační past

Popis: krátkodobé řešení problému má zdánlivě pozitivní výsledky

Strategie pro archetyp:

·      Identifikace symptomů problému

·      Zjistit všechny dosavadní způsoby, jak byly tyto symptomy dosud odstraňovány

·      Určit, jak tyto způsoby odstraňování symptomů ovlivnily lidi, kteří je prováděli

·      Navrhnout dlouhodobé řešení problému

·      Omezení závislosti na krátkodobém odstraňování problémů

Archetyp číslo 5 – Success to the Succesful

Relevantní situace: Alokace zdrojů

Popis: 2 projekty --> konkurence ve využívání zdrojů

Strategie pro archetyp:

·      Zjistit, zda zdroje nejsou rozdělovány podle systému „vítěz bere vše“

·      Zajištění více spolupráce než soupeření

·      Stanovit cíle tak, aby přesahovaly možnosti jedinců

Archetyp číslo 6 – Drifting goals

Relevantní situace: soustředěnost na cíle

Popis: různé tlaky a napětí mohou odvádět pozornost od toho, čeho se jednotlivec nebo skupina snaží dosáhnout

Strategie pro archetyp:

·      Vytvářejte potřebné kapacity v předstihu

·      Vyhýbejte se ukvapenému prorokování --> lidé k tomu příliš tíhnou

Co se týče archetypů systémového myšlení, myslím si, že momentálně nejvíce ovlivňuje v negativním měřítku TAP archetyp Escalation. Nemyslím tím všechny členy, ale pociťuji, že potřeba soutěživosti u některých je poměrně vysoká, což do budoucna nemusí vést k dobrým přátelským vztahům, či úspěšnosti firmy. (větší zaměření na soutěživost než na samotnou práci na firmě)

Zda se budeme potýkat i s ostatními typy nevím, každopádně jsem ráda za jejich nastudování, jelikož díky tomu vím, jak v případě projevení určitého archetypu zasáhnout.

8 základních atributů popisujících koncept učící se organizace

1.     Učící se organizace není soustředěna pouze na učení --> snaží se i dosahovat svých cílů

2.     Učící se organizace respektují systémovou logiku

3.     Organizační učení je spojeno s učením jednotlivce

4.     K učení dochází postupně od jednoduchého ke složitému

5.     K učení dochází prostřednictvím řady drobných neúspěchů

6.     Učení většinou probíhá předvídatelným způsobem

7.     Organizace se učí ze dvou základních zdrojů – zkušenost vlastní, zkušenosti ostatních

8.     Organizace se učí ze dvou základních důvodů – vyhledávání nových možností, využívání stávajících

Jak knihu hodnotím?

Jak jsem již zmínila, kniha pro mě byla velkým přínosem. Nicméně si myslím, že se k ní ještě budu vracet, jelikož znalosti, které jsem z ní čerpala, využijeme v praktické části studia až později.



Kniha: Učící se organizace, Autor: Ivana Tichá



Hodnocení (85 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Václav Švec - 20.01.2020 - 13:21


Hodně vhledů, škoda, že je zatím nelze propojit s vaší vlastní praxí v týmech. Nebo lze?

Další eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024