logo

Učící se organizace

Body: 1, Hodnocení: 92.5 %

23.10.2019

Učící se organizace – Ivana Tichá

 

Učící se organizace je příručka pro manažery společností, která zobrazuje nové metody vzdělávání členů organizací a poukazuje na efektivnější způsoby řízení podniku. Hlavní myšlenkou knihy je tedy dosáhnutí ideálního stavu v organizaci, tj. učící se organizace. K tomu, aby organizace tohoto stavu dosáhla, je potřeba správného vedení podniku.


V první části autorka vysvětluje, komu a proč je kniha určena.


Druhá část knihy, která se jmenuje Učící se organizace – od teorie k praxi popisuje především teoretická východiska organizačního učení a poukazuje na možné problémy, které mohou nastat při organizačním učení a na jejich následné řešení. Důraz je zde kladen na individuální učení, které je nutnou součástí k fungování učící se organizace a na prostředí, které je nezbytné vytvořit ke správnému fungování učící se organizace. Umění přenést individuálně získané znalosti a dovednosti na společnost je prvním základem pro začátek rozvoje v dané organizaci. Odborníci se shodují, že získávání znalostí vede k tomu vědět proč (know-why) a získávání dovedností k tomu vědět jak (know-how). Podle Daniela Kima probíhá cyklus učení v neustále se opakujícím stavu:


                                                           Zkušenost                   Reflexe

                                                           

                                                                                              

                                   

                                                           Ověřování                   Zobecnění


Třetí část knihy se věnuje charakteristice učící se organizace a jejímu profilu. Autorka zde popisuje efektivní strategie podniku, správné řízení podniku a motivaci zaměstnanců, která je nezbytná pro dosažení žádaného výsledku.


Čtvrtá část je věnovaná způsobům, jak se může organizace učit. Kniha vymezuje 4 typy učení:


1. Získávání znalostí

2. Získávání dovedností

3. Osobní rozvoj

4. Společné bádání


První dva způsoby učení lze považovat za základní, které většina z nás dobře zná a praktikuje, ale za to nutné k využití dalších dvou typů učení. Třetí a čtvrtá metoda jsou klíčové pro správné fungování učící se organizace. Manažer by měl zohledňovat všechny vlohy svých zaměstnanců, aby mohlo dojít ke společnému bádání.


V páté části knihy se píše o 10 krocích na cestě k učící se organizaci. Správný manažer by měl na pracovišti uchovávat pozitivní náladu, podporovat své zaměstnance a zabránit vytváření hierarchie. Důležité je také nevyvádět razantní důsledky z chyb zaměstnanců, jelikož chyby nám slouží k tomu, abychom se z nich co nejvíce poučili. V knize se také píše o podpoře riskantních situací, které vyvádí organizaci ze stereotypů.


Šestá část jedná o nejčastějších chybách, které vedou k nezpůsobilosti organizace učit se. Jedná se především o nízkou důvěru manažera k jeho zaměstnancům, úzký pohled na vlastní pozici namísto vnímání smyslu celku a sklon k hledání nepřátel v případě, že se věci nedaří.


V závěru příručky je vysvětlen smysl a záměr učící se organizace. 


Vlastní názor na knihu:

 

Příručka Učící se organizace je dle mého názoru velice praktickou pomůckou nejen pro manažery, ale také pro běžné zaměstnance, kteří chtějí, aby jejich práce dávala smysl. Velice mě zaujaly konkrétní ukázky, na kterých autorka popisuje techniky a nebo chyby které jsou v příručce uvedeny. 


Kniha: Učící se organizace, Autor: Ivana Tichá



Hodnocení (92.5 %%):

Nový komentář:







Komentáře (4):



Jana Křečková - 10.11.2019 - 11:15


Téma učící se organizace je pro TAP důležité. Vidíš propojení mezi tímto tématem a naším způsobem fungování?

Václav Švec - 06.11.2019 - 10:53


Ahoj Adame, na první esej sis vybral odbornou knihu. Je to odvážný krok ve stylu "těžce na cvičišti, lehce na bojišti". ;) A zvládl si to skvěle. Zkusil si knihu, resp. poznatky z nějak propojit s ATP modelem? Pokud ne, mohlo by ti to nějak pomoci při psaní příští eseje? ;)

Václav Švec - 06.11.2019 - 10:49


Ivana Tichá - 04.11.2019 - 08:52


Trochu jsem se svým komentářem k eseji otálela ... nevěděla jsem, jak s tím naložit. A to je nakonec klíč k mé poznámce: jestli má esej sloužit k evidenčním účelům (jako doklad o přečtení knihy), tak je to asi v této formě celkem v pořádku. Jestli ale chcete své eseje v budoucnosti využívat pro svůj osobní růst, pak bych tu reflexi přečteného textu možná více strukturovala, popř. kategorizovala. Ve smyslu toho, co konkrétně mě nejvíc zaujalo, co je využitelné (okamžitě/později) a čemu jsem nerozuměl/a. Poznámky, které to shrnutí obsahu textu, zkonkretizují. Protože budete číst hodně, najděte si způsob, který vám usnadní návraty k přečtenému. Vím, že je to teď, na počátku studia těžké, ale to se s každým dalším přečteným textem bude jen zlepšovat.

Další eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024