logo

Umění Managementu

Body: 1, Hodnocení: 80 %

20.12.2020

Knihu jsem si vybrala, jelikož jsem cítila potřebu seznámit se lépe s managementem jako takovým, zajímalo mě to a lákalo dozvědět se o něm více, také proto, že je to jeden z předmětů, kterým bychom se měli tento semestr věnovat. Velmi brzy jsem zjistila, že autor ze své knihy udělal více či méně souhrn svých zkušeností a rad ze svého podnikání, což mi velice vyhovovalo a i když některé z nich, neupotřebím přímo na začátku podnikání, na kterém teď stojíme, jistě jsem si vzala k srdci jeho cenné rady na to, jak jednat s lidmi a delegovat úkoly, jak řídit společnost a jak se rozhodovat.


Na začátku knihy se dozvíme důležitou myšlenku, která nás provází celou knihou. Tato manažerská zásada zní: „Čiň druhým, co chceš, aby oni činili tobě.“ Tudíž uvědomte si, jak byste chtěli být řízení a jak skutečně řídíte. Proto musíte vědět, jak chcete, aby se ostatní chovali k vám.

1. Buď důsledný (a spolehlivý) - funguje na obě strany

2. Stanovte mi jasné ne neurčité cíle

3. Poskytněte mi rozumnou střednědobou perspektivu mé profesionální dráhy

4. Poskytněte mi volnost (ale nenechte mě odejít)

5. Nenechávejte mě v nejistotě, když se vám něco nelíbí

6. Umožněte mi, abych se cítil jako majitel


Tipy pro leadery:

1. Pracujte pilněji než všichni ostatní

2. Ukažte lidem cestu a pak je nechte jednat

3. Pokud nepřinášíte hodnotu, držte se stranou

4. Buďte neúprosní v jedné záležitosti ne ve všech

5. Uvolněte se, když jde do tuhého


Rychlost řeší spoustu problémů, k ní vám může pomoci - usnadnění procesu schvalování, stanovení trochu nerealistických termínů, ale za dodržování časového plánů a dělání jednoduše toho, co hlásíte (jděte příkladem, spolupráce v kolektivu atd.)

Ale je dobré vědět, kdy zvolnit tempo a dát si opravdu pozor, tyhle věci byste měli dělat pomalu a uvážlivě: vnucování se do vztahů, tedy když potřebujete dosadit za sebe někoho dalšího – nechte klienta si postupně zvykat. Podepisujte smlouvy v klidu, vstupuje do konfrontací pomalu (nechte reakci na zítřek, o týden, měsíc později) 

Buďte pesimističtí, pokud jde o čas – máme tendenci myslet si, že zvládneme víc, než skutečně zvládneme.


Nenechte se obírat zloději času - pochopte jaký smysl pro čas mají vaši zaměstnanci.


Chvalte jako byste tím rozdávali peníze! Zaměstnanci to častokrát ocení více než bonusy.


Nepotřebujete dva lidi, kteří si v jedné společnosti dělají starostí se stejnou věcí - stačí jeden.


Pokud chcete být dobrý vůdce, je to podobné jako ve válce: 

1. Musíte své lidi přesvědčit, že vám na nich záleží

2. Musíte umět lidem přesně říct, co chcete

3. Musíte přesvědčit zaměstnance, že dostanou odměnu, když budou bojovat a test když nebudou

4. Musíte vědět, kdy zaútočit

5. Musíte vojákům ukázat, že s nimi sdílíte rizika


Jestliže chcete určité odpovědi, musíte klást určité otázky. Hypotetické otázky jsou skvělé, protože lidi nutí zaujmout jasné stanovisko, přitom je z ničeho neobviňujete.


Kolik informací potřebují zaměstnanci?

Buďte co nejotevřenější, ale zároveň nemusí znát všechno, ať vědí všechno, co se jich týká, oddělení o golfu – ať vědí vše o golfu a čím vyšší pozice, tím víc detailnějších informací.


Každý zaměstnanec má vlastní měřítko úspěchu - můžeme tak přijít na to, jak dané lidi řídit a čím je motivovat.

4 nejčastější: peníze, postavení, oblíbenost, nezávislost


Můžete si najmout mozek, ale ne srdce - hledejte lidi nadšené do vaší společnosti, najímejte lidi chytřejší, než jste vy sami. Najděte nejlépe toho, kdo vás porazí a přetáhněte k sobě tyto zaměstnance (zlepšení postavení)


Povyšování oznamujte v soukromí - nedělejte o tom velký humbuk.


Jak přilákat talenty do vaší organizace?

1.Faktor humoru

U každého je jiný – někoho bude nejvíce bavit a naplňovat práce s nejnovějšími technologiemi jiného zase práce s lidmi stejného smýšlení atd.. peníze nejsou to nejdůležitější.

2.Pronásledujte vytrvale

- jako svádění, čím víckrát přijdete tím více, jim to lichotí, musíte je přesvědčit.

3. Zachraňte trpící

- ze zaměstnání, které je nebaví, ze společnosti, které se nedaří apod.

4. Najimejte mladé

Je to praktické, můžete si je sami 'vycvičit', u praxe stejně nikdy nevíte, jakou mají, přeceňuje se.


Dávejte si pozor na široké rozpětí pozorností – ve své společnosti můžete rozlišit 3 typy lidí:

·       dlouhodobí běžci - nemění zaměření, vyhovuje jim konstantní práce na desítky let (př.účtárny)

·       běžci na střední tratě – jsou zběhlí v jednání s lidmi

·       sprinteři – lidé, kterým vyhovují např. jednotlivé eventy, tedy změna po x měsících

 manažer musí zajistit, aby lidé dělali správnou práci k tomu sedící.


4 oblasti, ve kterých jsou manažeři zvláště náchylní k chybám:

1. Když někoho přijímáte - zakládejte si na tom

2. Jeden fakt chybí - vždycky je něco, co nevíte, musíte se tomu přizpůsobit a poučit se (nikdy nevíte vše)

3. Když nemáte vakuum, co byste zaplnili - kde je příliš mnoho konkurence, se ani nehnete

4. Když je hnací silou ego - je dobré ho mít, ale také musíte znát hranice a nic si nedokazovat


Nebuďte zaslepení dobrými zprávami (paradox dobrých zpráv). Analyzujme věci, i když všechno vyjde skvěle - Zda danou věc, nemůžeme posunout ještě dál


Změna názoru je hodna úcty, nikoliv posměchu. Lidé uvidí, co to pro ně znamená.

Dejte si čas pro změnu, promyslete to, prodiskutujte s nezávislými kolegy, budete vypadat za rozhodného. Uveďte několik dobrých důvodů. Buďte sebevědomí, i když ho nemáte, nikdy nedejte najevo pochybnost. Dovolávejte se práva rozhodnout nezávisle.


Dejte si pozor na dokonalou matematiku. Tzn. Ideální výsledky bez zahrnutí proměnných, rizik apod.


Úplná shoda není zdravá. Važte si procesu debaty a nesouhlasu.


Stejně jako na načasování věci, záleží i na pořadí. Nemluvte o špatných zprávách jako první ideálně až na 4-5.místě, Ani nejlepší nápady neříkejte první, nejdříve horší, díky tomu mohou vyniknout.


Jestliže chcete spojit dvě frakce dohromady, změňte staré gardě úkol - změníte jejich zvyky a postoje, proberete je, ze stereotypu, i oni se budou muset naučit novým postupům.


Špatné zprávy faxem, dobré zprávy dopisem. Fax už sice nepoužíváme, ale myšlenka platí i dnes. Chtějte po svých zaměstnancích, aby vám špatné zprávy doručovali co nejdříve, tím spíše to dokážete podchytit v čas/zachránit a na dobré zprávy je čas.


Co jsem si z toho vzala do praxe?

Chci se k této eseji pravidelně vracet a aplikovat alespoň některé jeho rady a doporučení i v našem podnikání, nejen co se týče chování se ke klientům, ale především uvnitř naší organizace - to znamená v týmu, protože přesto, že jsme si rovní, tak se spoustu jeho zkušeností dá využít i na training sessions a v projektových týmech.

Kniha: Umění Managementu, Autor: Mark H. McCormack



Hodnocení (80 %%):

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 25.01.2021 - 19:49


Vyzkoušela jsi již řízení/vedení v týmové praxi? Uplatnila jsi nějakou z myšlenek, na kterou jsi následně reflektovala?

Další eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024