Začněte s PROČ
Simon Sinek
Proč jsem si tuto knihu vybral?
Tuto knihu jsem si vybral čistě náhodně, až zpětně po koupi jsem si vzpomněl, že mi ji doporučoval jeden dobrý kamarád. Zaujal mě titulek a obsah knihy. Občas necítím motivaci dělat určité činnosti. Po této knize začínám pravidelně uvažovat o tom, co je v souladu s mým (zatím mlhavým “proč”
Myšlenky v knize, které mi něco přinesly
Zlatý kruh - vše v knize se okolo této definice točí. Zjednodušeně se jedná o fakt, že všechno bychom měli dělat od začátku kruhu, kde se nachází naše “proč”, dále můžeme přejít na naše “jak” (jak to budeme vlastně dělat) a až nakonec na to “co” budeme vůbec dělat. Problém je v tom, že velká většina lidí to dělá opačně a ke svému “proč” se ani nedostane.
Racionální x instinktivni chování - instinktivní chování využijeme, jestliže nemáme nebo se nechceme řídit radama či fakty
Ovlivnit lidské chování můžeme manipulací nebo inspirací. Leadři čistě inspirují, zatímco vůdci manipulují.
Spousta společností zaměňuje inovaci za novinku. Inovace mění celá obchodní odvětví a ovliňuje nám život. Novinka je “nová věc”, které konkurenti rychle dosáhnou většinou také.
Manipulace ze strany prodávajícího funguje na chování jedinců dobře, je to vhodné, jestliže potřebujeme krátkodobý zisk, ovšem neutvoří nám to loajalitu mezi prodávajícím a kupujícím, akorát se zvyšuje stres na obou stranách
Je důležitý začít s proč, poté se zeptat sám sebe jak a nakonec se zeptat co, je to od nejmlhavějšího a nejtěžšího po nejlehčí - nejtěžší není ale přijít na své proč, ale je to chovat se podle toho a dělat vše v souladu ním
Jestliže už máme vyřešené své PROČ, můžeme se zaměřit na JAK. Jsou to také různé hodnoty, jak danou službu nebo výrobek používáme. Neměli bychom si to připomínat podstatnými jmény, ale slovesy. Na místo “čestnost” což nikomu nic nemusí říkat by se mělo využívat věty jako “Dělej vždy správnou věc”.
Autenticita - přichází, jestliže máme vyjasněné PROČ a JAK. Je to také důležité při prodeji. Jestliže chceme něco prodat, musíme tomu danému výrobku či službě věřit
Cílem podniku by nemělo být dělat byznys s každým, kdo zaklepe na dveře. Měli bychom se zaměřit na lidi, kteří věří v to, co my. Když budeme cíleně obchodovat jen s těmi, kdo věří v naše PROČ, mohou se zrodit vztahy založené na důvěře a firma může lépe prosperovat.
Je důležité, aby si lidé mysleli, že pracují na něčem větším, než jsou oni sami viz příklad s kameníky a stavbou katedrály
Naše skupina se dělí na pět segmentů- záleží na určitém produktu a situaci - jsou to inovátoři, časní osvojovatelé, časná většina, pozdní většina a opozdilci. Čím více vlevo se nacházíme, tím víc bychom měli být loajální a snažíme se být první ve věcech, které děláme a kupujeme.
Je naprosto zbytečné se porovnávat s konkurencí, je mnohem důležitější zlepšovat se sám. Snažit se věc, které věřím posouvat a zlepšovat její kvality. Dělat to čistě kvůli sobě a věcem, ve které věřím já sám.
Důležité pojmy
Breakage - je % zákazníků, kteří nakonec nevyužijí slevy kvůli nevyužijí promo akce, kvůli nedostatečné disciplíně či se pak nechtějí zabývat podmínkami nutnými pro akci
Slipage - proklouznutí zákazníků - nejzasší době pro poslání dotazníku, odeslání kódu aj.
Závěr
Musíme začínat s proč, abychom podle toho všechno uzpůsobili a chovali se podle toho, jestliže začneme s proč, budeme mít motivaci a budeme inspirovat také všechny kolem sebe. Jestliže budeme mít vyjádřené proč a přizpůsobovat k tomu vše, co děláme, budeme spokojeni, budeme přitahovat lidi se stejnými či podobnými “proč” a budeme se navzájem inspirovat.
Kniha se mi velmi líbila, ačkoli se tam opakovalo spoustu věcí, určitě mi to hodně přineslo a ukázalo nový pohled, jakým mohu smýšlet nad vším, co dělám. :)