logo

Začnete s PROČ

Body: 2, Hodnocení: Zatím neohodnoceno :(

Začněte s PROČ


Začněte s proč je kniha, která pomáhá měnit organizace a dělat lidi šťastnějšími. Zaměstnanci jsou lepšími zaměstnanci, pokud mají své proč a stejně tak je to i se zákazníky. Dříve jsem si neuvědomovala důležitost vize (PROČ) a tato kniha mi dokázala otevřít oči.

Autor knihy Simon Sinek v knize vysvětluje důležitost a přínosy začínaní s PROČ – s nějakým přesvědčením – důvodem proč dělám, to co dělám. Kniha je plná historických příkladů z praxe, které dokládají důležitost začínání s proč.


Jedním příkladem z knihy je vize společnosti Southwest Airlines: počátkem 70. let, kdy leteckou dopravu využívalo pouze 15% obyvatel USA a tuto, dodnes prosperující společnost, zajímalo zbylých 85 %. Jejich vize byla prostá, přesto to byla právě ona, díky které se společnost stala velice úspěšnou – vize dát svobodu letecky cestovat obyčejným lidem. Tato organizace měla jasné proč – důvod existence – změnili způsob fungování letecké přepravy tak, aby bylo létání levné a jednoduché, zkrátka pro širokou veřejnost. Podle Simona Sinka je základ úspěchu jakékoliv organizace začínat s proč. Protože proč demonstruje to, čemu věří celá společnost od nejvýše postaveného ředitele společnosti až po recepční. Společnost, která definuje jasnou vizi dokáže inspirovat ostatní.


Inspirace x Manipulace


Pokud nebudeme začínat s proč, nebudeme mít jasnou vizi, pravděpodobně se moc neodlišíme od ostatních a na trhu se z naší společnosti stane komodita, a tak ani zákazníci nebudou mít své proč. Aby naše společnost nezkrachovala, bude muset využít manipulačních technik, které dle Simona fungují sice jen krátkodobě, protože se prodraží.

Je zde však naštěstí i druhá varianta a tou je Inspirace. Abyste dokázali inspirovat lidi je nutné mít jasné proč a pokud bude dost dobré tak se najdou lidé – spousta lidí, kteří vaše proč budou sdílet.

Simon říká, že inspirace je právě to, co definuje velké lídry – jsou ti kteří nás vedou na rozdíl od vůdců kteří se vyznačují svou mocí.


Zlatý kruh


Asi všechny společnosti mají nějakou vizi, většina společností s ní však neumí zacházet. Absolutním základem úspěšnosti je dodržování zlatého kruhu – který se skládá ze 3 částí, které musí být konzistentní.

1)  PROČ – záměr / důvod / přesvědčení

2)  JAK – způsob jakým dělám to, co dělám (jak se odlišuju?!)

3)  CO – výsledek dvou předešlých bodů (produkt)

Na pořadí zaleží!

Pokud chceme být úspěšní musíme jednat zevnitř kruhu směrem ven.


Biologie


Náš mozek se skládá ze 2, pro nás zásadních částí.

1)  NEOKORTEX – šedá kůra mozková – řídí racionální myšlení, řeč (odpovídá úrovni CO)

2)  Limbický systém – řídí pocity, chování a rozhodování (odpovídá úrovni PROČ)


A zde je důvod, proč je nutné jednat zevnitř kruhu směrem ven, proč začínat s proč. Protože je to právě limbický systém, který ovládá naše rozhodování a řídí pocity – právě kvůli této miniaturní části mozku lidé potřebují své proč. Bohužel tato část neumí řídit řeč, neumíme vyjádřit co chceme (včetně mužů).

„Kdybych se lidí ptal, co chtějí, řekli by, že chtějí rychlejšího koně“

Henry Ford


 Ale pokud nám někdo nabídne své proč – ovlivní limbický systém a je rozhodnuto. Lidé nechtějí „5G přehrávač“ lidé chtějí „1000 písní v kapse“


V knize lze nalézt několik poznatků dotýkajících se pracovního týmu, které lze využít v naší Tiimiakatemii.


„Nenajímejte lidi s kvůli dovednostem, ale kvůli jejich postoji. Dovednost je můžete vždycky naučit.“ Herbert Kelleher (zasadil se o vytvoření vize Southwest Airlines). Myslím si, že Herbert vystihl náš nový vzdělávací program – my nemáme dovednost, proto začínáme tvořit tým, bezpečné prostředí, ve kterém dovednosti společně získáme. Snažíme se být na stejné vlně a mít „společný postoj“


S již zmíněným bezpečným prostředím souvisí důležitost důvěry – Simon důvěru ve společnosti přirovnává k akrobatovi a záchranné síti. Tedy pokud člověk (akrobat) důvěřuje své záchranné síti (tým), je ochoten na sebe vzít rizika a posunout tak celou společnost dál. A čím kvalitnější je síť, tím větší riziko na sebe vezme, aby se zdokonalil ve své činnosti.


„Není to o vás, je to o vojácích za vámi“

Generálka Lori Robinsonová


Lori mě přiměla přemýšlet nad tím, jestli vojáci za mnou jsou dost silní a jestli jsem já silná pro vojáky přede mnou. Myslím si, že máme mezi sebou určitou míru důvěry, loajality, na které je však potřeba pracovat abychom se nebáli jít do náročných vojenských akcí.




V knize je spousta skvělých myšlenek, které bych ráda předala prostřednictvím této eseje, pro jejich plné pochopení je však nutné přečíst celou knihu, která do jedné eseje nelze vtěsnat. Začínat s proč není důležité jen pro společnosti, přestože je na ni kniha zaměřena, znalosti z knihy lze využít i v osobním životě.




Kniha: Začnete s PROČ, Autor: Simon Sinek



Hodnocení (Zatím neohodnoceno :(%):

Nový komentář:







Komentáře (0):



Další eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024